Έντυπη Έκδοση

Art in progress για τρίτη χρονιά στην Πάτρα

* 3.000 τ.μ. εκθεσιακοί χώροι * 150 καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο * 110 εθελοντές

150 καλλιτέχνες με περισσότερα από 250 έργα σύγχρονης τέχνης από όλο τον κόσμο σε διάφορους εκθεσιακούς χώρους που ξεπερνούν συνολικά τα 3.000 τ.μ., συμμετέχουν αύριο στην Πάτρα εγκαινιάζοντας ένα εικαστικό φεστιβάλ που εξακολουθεί να μας εκπλήσσει ευχάριστα.

Φιλοπούλου Μαρία Φιλοπούλου Μαρία Μέσα σε μόλις τρία χρόνια το Reculture έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα στάνταρ μιας επαρχιακής πόλης και μάλιστα με μηδαμινή βοήθεια από τους επίσημους φορείς του κράτους. Με κινητήριο μοχλό τη δίψα τους για τη Τέχνη, νέοι άνθρωποι, -στο σύνολό τους εθελοντές- κέρδισαν την υποστήριξη μεγάλων πολιτιστικών οργανισμών, όπως το ΝΕΟΝ, καθώς και ξένων φορέων πολιτισμού, παρουσιάζοντας τη σύγχρονη Τέχνη με αμιγώς κοινωνική στόχευση. Χωρίς εισιτήριο, με πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δωρεάν εκπαιδευτικές ξεναγήσεις, η μη κερδοσκοπική εταιρεία Art in progress φαίνεται να αποδεικνύει ότι όταν υπάρχει θέληση και μεράκι όλα είναι δυνατά.

Λίγες ώρες πριν από τα επίσημα εγκαίνια ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ και πρόεδρος της Art in Progress, Κλεομένης Κωστόπουλος μιλά στην «Ε» για την επιτυχημένη πορεία τριών χρόνων, την αδιαφορία της Πολιτείας σε θέματα Πολιτισμού και τη συγκινητική ανταπόκριση του κόσμου και των ιδιωτικών φορέων. Χαρακτηρίζει μεθοδευμένη την απομάκρυνση της Αννας Καφέτση από τη διεύθυνση του ΕΜΣΤ, δηλώνοντας μεταξύ άλλων ότι οι πελατειακές σχέσεις άγγιζαν ανέκαθεν και τον Πολιτισμό.

Eva Bakkelett Eva Bakkelett - Πώς ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια;

«Ερχόμενος από το Βερολίνο συνειδητοποίησα ότι η πόλη έπασχε από εικαστικά. Για την ακρίβεια δεν γινόταν σχεδόν τίποτα. Ξεκινήσαμε με μια μικρή έκθεση και με πολύ κόπο προσελκύσαμε καλλιτέχνες από το εξωτερικό όπως Νορβηγοί, Γερμανοί και Ελβετοί, για τους οποίους θεωρώ ότι η οικονομική κρίση στη χώρα μας λειτούργησε ως ένα επιπλέον κίνητρο. Να αντιληφθούν και να εκφράσουν την οικονομική κρίση μέσα από καλλιτεχνικό πρίσμα».

- Πώς τα καταφέρνετε; Εχετε βοήθεια από τους επίσημους φορείς;

Μαρία Μπονρίκα Μαρία Μπονρίκα «Ολοι μας δουλεύουμε σε εθελοντική βάση. Ο Δήμος Πατρών και η Περιφέρεια δεν μας υποστηρίζουν γιατί προφανώς δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν τα μεγέθη που έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε και να προσελκύσουμε σε αυτό το εικαστικό φεστιβάλ. Στηριζόμαστε σε ιδιωτικούς χορηγούς, στην κοινωνία των πολιτών και ιδιώτες».

- Μήπως δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά;

«Δεν νομίζω ότι είναι αυτό. Για καρναβάλια και για κάθε λογής πανηγύρια διαθέτουν πόρους. Στην Ελλάδα τα έχουμε μπερδέψει λίγο τα πράγματα και έχει παγιωθεί η άποψη ότι η ψυχαγωγία ταυτίζεται με τον πολιτισμό».

- Πού θεωρείτε ότι οφείλεται αυτή η αντιμετώπιση;

«Στην κακή διαχείριση ότι ορίζουμε πολιτισμό και φυσικά στις πελατειακές σχέσεις που δεν έχουν την κρίση και την πρόθεση να προωθήσουν πολιτικές πολιτισμού. Σκορπούν χρήματα χωρίς να επιστρέφεται τίποτα στην πόλη».

- Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσμου αυτά τα τρία χρόνια σε αριθμούς;

«Η ανταπόκριση είναι τεράστια. Πέντε χιλιάδες επισκέπτες την πρώτη χρονιά και 10 χιλιάδες την προηγούμενη. Φέτος ελπίζουμε να ξεπεράσουμε κάθε προηγούμενο. Για να καταλάβει ο κόσμος για τι μιλάμε, οι εκθεσιακοί μας χώροι καταλαμβάνουν 3000 τετραγωνικά μέτρα. Ξεκινήσαμε την πρώτη χρονιά με δύο εθελοντές και φέτος έχουμε 110».

- Σκοπεύετε να βάλετε εισιτήριο; Εστω και ένα ποσό συμβολικό;

«Προς το παρόν όχι, γιατί θεωρούμε ότι προέχει ο κόσμος να έρθει σε επαφή με την Τέχνη. Να αποκτήσει εικαστική παιδεία και να κατανοήσει τη χρησιμότητά της, γιατί δυστυχώς σε αυτό βρισκόμαστε πολύ πίσω».

- Εχετε σκεφθεί να επέμβετε στο αστικό τοπίο της Πάτρας με έργα μνημειακής γλυπτικής, ή μεγάλες εικαστικές εγκαταστάσεις;

«Τέτοιου είδους έργα στοιχίζουν συνήθως αρκετά, αλλά ανεξαρτήτως αυτού δεν νομίζω να ενδιαφέρονταν οι επίσημοι φορείς. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα. Η κυρία Καλλιόπη Λαιμού μας δώριζε το έργο της που εκτίθεται στο Βυζαντινό Μουσείο (σ.σ. "Τάματα" με θέμα τους πνιγμούς των μεταναστών στη Μεσόγειο) προκειμένου να τοποθετηθεί στο λιμάνι της Πάτρας, με μόνη οικονομική υποχρέωση του ΟΛΠΑ τη μεταφορά του. Ε, ούτε δεν ανέλαβε...».

- Πώς κρίνετε την απομάκρυνση της Αννας Καφέτση από το ΕΜΣΤ;

«Εγινε μέσα στο πλαίσιο αναξιοκρατίας και της πολιτικής πολιτισμού στη χώρα. Δεν ξέρω αν είναι σωστή ή λανθασμένη η απομάκρυνσή της, αλλά το βέβαιο είναι ότι ήταν μεθοδευμένη. Δεν είμαι αρνητικός σε νέα πρόσωπα, αλλά να γίνεται αξιοκρατικά και με ανοιχτή πρόσκληση».

i info

Τα επίσημα εγκαίνια του RE-culture ΙΙΙ θα πραγματοποιηθοούν αύριο στις 18.30 στην Αγορά Αργύρη στην Πάτρα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εκθέσεις
Εικαστικά
Καλλιτεχνικό ρεπορτάζ
Φεστιβάλ