Έντυπη Έκδοση

55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Πάμε για τα Μάρμαρα στη Χάγη;

* Είδαμε και τον «Πρόμαχο» χθες στη Θεσσαλονίκη. Στρατευμένη ταινία. Υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων. Ο ήρωας μηνύει το Βρετανικό Μουσείο για κλοπή με το επιχείρημα πως πλαστογραφήθηκαν έγγραφα που επέτρεψαν την λεηλάτηση των γλυπτών. Καλογυρισμένη η ταινία, αλλά «κραυγάζει» το μήνυμά της μέσα από μια αισθητική «Visit Greece».

«Forget Me Not» «Forget Me Not» Είδαμε την Ακρόπολη από κάθε γωνία. Πνύκα, Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Βουλή, τσολιάδες, εκκλησίες, αρχαιοελληνικά αγάλματα. Ο ήρωας κάνει τζόκινγκ στο Καλλιμάρμαρο ενώ ανεμίζουν τα μαλλιά του με φόντο τον Ιερό Βράχο. Θα μου πείτε, λογικό είναι. Η ταινία προφανώς απευθύνεται κυρίως στο εξωτερικό -οι ομογενείς σίγουρα θα συγκινηθούν. Τώρα οι ξένοι μπορεί και να κουραστούν να ακούνε επί δύο ώρες τον ευειδή δικηγόρο (τον ερμηνεύει ο Παντελής Κοντογιάννης -μια ελληνική εκδοχή του Μάθιου Μακόναχι) και την γοητευτική αγαπημένη του να επιχειρηματολογούν υπέρ της επιστροφής -εντός κι εκτός του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης.

Ο Τζιανκάρλο Τζιανίνι είναι ο οραματιστής διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης και ο Γιώργος Χωραφάς ο υπεύθυνος του προγράμματος αναστήλωσης της Ακρόπολης. Οσο για τον εκπρόσωπο του Βρετανικού Μουσείου είναι ο «κακός» της ταινίας: ένας γηραλέος αλαζόνας και αντιπαθέστατος έφορος. Τον οποίο ο ήρωας σε κάποια σκηνή χαρακτηρίζει «ανυπόφορο ιμπεριαλιστή!». Κι αυτός βέβαια μας «στολίζει»: Είμαστε «αχάριστοι, άχρηστοι» και δεν μας ενδιέφερε τίποτε «πριν την εφεύρεση του συνταξιοδοτικού πλάνου».

* Την ταινία γύρισαν οι Ελληνοαμερικάνοι αδερφοί Βόρχες. Οι γονείς τους, μαθαίνουμε, είναι δικηγόροι στην Αμερική και συνεργάστηκαν με τους Βρετανούς Τζέφρι Ρόμπερτσον και Νόρμαν Πάλμερ υπέρ της επιστροφής. Ο δε πρωταγωνιστής είχε ζηλευτή καριέρα στην Γουόλ Στριτ και τα παράτησε για να γίνει ηθοποιός. Το αστείο είναι πως, όπως μάθαμε, αρχικά δεν τους έδιναν άδεια για γύρισμα στην Ακρόπολη επικαλούμενοι το «απλοϊκό σενάριο» της ταινίας (!) Η προβολή πάντως είχε το ενδιαφέρον της. Διότι κάποιοι είχαν έρθει για να κάνουν χαβαλέ και γελούσαν με το παραμικρό. Κάποιοι άλλοι θεατές ωστόσο ενοχλήθηκαν σφόδρα και τους ανακάλεσαν στην τάξη.

Τώρα το αν την κερδίζουμε την Δίκη στην ταινία, δεν θα σας το αποκαλύψουμε. Πάντως ο υπουργός Πολιτισμού (ουδεμία σχέση με αληθινά πρόσωπα) εμφανίζεται στο φιλμ αρνητικός ως προς την διεκδίκηση των μαρμάρων: Φοβάται, λέει, τις επιπτώσεις «στις διεθνείς μας σχέσεις και στους δανειστές μας» και θεωρεί όλο αυτό «περισπασμό και σπατάλη χρόνου και χρήματος».

«Α Blast» του Σύλλα Τζουμέρκα «Α Blast» του Σύλλα Τζουμέρκα * Ο Γ. Φάγκρας τραβήχτηκε μέχρι την Αλάσκα για να γυρίσει την ταινία του «Forget me not». Μια ατμοσφαιρική ερωτική ιστορία με ήρωες τον Γ. Στάνκογλου και την Αλ. Δανέζη Knutsen -ζευγάρι και στην ζωή. Υπέροχες εικόνες της Αλάσκας, φώκιες, φάλαινες, γιγάντια κύματα, κίνδυνος-θάνατος τα νερά για τον ριψοκίνδυνο δύτη που ενσαρκώνει ο Στάνκογλου. Υποβλητική η μουσική του Ακη Καπράνου -σου εντυπώνεται στον νου. Αλλά γιατί τελειώνει τόσο απότομα;

* Ηταν να πάρουν φόρα. Συνεχίζονται οι επιστολές για το αν θα πρέπει ή δεν θα πρέπει να διοριστεί Γενικός Διευθυντής στο ΕΚΚ ο Χάρης Παπαδόπουλος. Η ΕΤΕΚΤ τον στηρίζει ανοιχτά: «Οι όποιες διαφωνίες στα πρόσωπα χωρίς ουσιαστική κριτική επί του έργου τους στη συγκεκριμένη θέση, απλώς υποσκάπτουν τον θεσμό και καταστούν το Κέντρο Κινηματογράφου έρμαιο των προσωπικών διαφωνιών μεταξύ ομάδων» γράφει.

Απαντά όμως και ο ίδιος ο Χ. Παπαδόπουλος: «Κάποιες μικρές ομάδες βγάζουν κείμενα νομίζοντας ότι βρισκόμαστε ακόμα σε εποχές που μπορούν να χωρίζουν τους κινηματογραφιστές σε ενεργούς και μη ενεργούς. Είναι οι ίδιοι που διχάσανε τον χώρο με το να αρνηθούν να στείλουν τις ταινίες τους στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Οι ίδιοι άνθρωποι, την στιγμή που κατείχα μια υπεύθυνη θέση στην ΕΡΤ και συγκεκριμένα ως Πρόεδρος της Επιτροπής για το 1,5%, έστελναν κείμενα στην Διοίκηση της ΕΡΤ, καταγγέλλοντάς με, ώστε να με απομακρύνουν από τη θέση αυτή, την ώρα μάλιστα που εγώ απεγκλώβιζα χρηματοδοτήσεις 37 ταινιών ύψους 3.450.000 ευρώ (ανάμεσα τους και δικές τους ταινίες), παγωμένες για 3 ολόκληρα χρόνια! Και μετά έρχονταν και μου έδιναν θερμά συγχαρητήρια....». Αλλά υπόσχεται: «Θα ενώσω τον χώρο και θα συμπεριφερθώ προς όλους ισότιμα. Κανένας αποκλεισμός για νέους, νεώτερους, παλαιότερους, ούτε για αυτούς που συντηρούν με τα κείμενά τους αυτές τις διαμαρτυρίες».

Ο υπουργός αλήθεια, πότε θα δώσει ένα τέλος σε όλα αυτά;

* Η Χάνα Σιγκούλαμ, ιέρεια του Φάσμπιντερ, μιλώντας χθες στην κατάμεστη αποθήκη Γ', είπε πως οι περισσότεροι ζούμε σε μια πολύ βολική κατάσταση ημι-ύπνωσης. «Ομως η ζωή δεν είναι πάντα ρόδινη. Κι εγώ βρέθηκα κάποια στιγμή σε αναπηρικό καροτσάκι. Αλλα κατάφερα να σηκωθώ. Όλα τα κακά σε κάνουν πιο δυνατό...». Για τον Φασμπίντερ, τον μεγάλο Γερμανό σκηνοθέτη είπε πως ήρθαν αρκετά κοντά «αλλά όχι υπερβολικά κοντά. Δεν ήθελα να εξαρτώμαι από αυτόν. Αυτό θα μας απομάκρυνε τελικά». Αναφέρθηκε από μόνη της στην κρίση που περνάει η Ελλάδα: «Ξέρω ότι έχετε 60% ανεργία. Πρέπει να επινοήσετε τρόπους να γίνετε αναγκαίοι. Να γίνετε πιο εφευρετικοί. Κι εμείς κάπως έτσι βγήκαμε από τα συντρίμμια της Γερμανίας. Νοιώθοντας ντροπή για όλα όσα συνέβησαν. Η Ελλάδα, ίσως ξαναγεννηθεί από τις στάχτες της όπως ο φοίνικας. Αλλά μην καταστρέψετε τα πάντα. Ξαναχτίστε τα». Αναφερόμενη στην χώρα της, την Γερμανία, είπε πως «ζει παράγοντας πράγματα που ο κόσμος δεν χρειάζεται τόσο πια. Οπως αυτοκίνητα». Και πρόσθεσε πως «τα όπλα είναι ένας φρικτός τρόπος να βγάζεις λεφτά. Οπλα, ναρκωτικά, αυτοκίνητα, νέες τεχνολογίες. Ετσι βγάζουν λεφτά οι πλούσιες χώρες σήμερα». Επίσης έδειξε ανησυχία για την άνοδο του νεοναζισμού σήμερα στην Ευρώπη. Και μας είπε πως της άρεσε πολύ η παλιότερη ταινία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου».

* Εξυπνοι άνθρωποι οι Γάλλοι. Ξέρουν να προωθούν τον κινηματογράφο τους. Δεν είναι τυχαίο που οι γαλλικές ταινίες σκίζουν στις αίθουσες. Αξιος πρεσβευτής τους το TV5 που είναι και αρωγός του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Μάλιστα στις 17/11 (3 μ.μ.) το γαλλόφωνο πολιτιστικό κανάλι (που βλέπουμε και στην Ελλάδα) θα προβάλλει σε όλη την Ευρώπη, μια ειδική εκπομπή για την χώρα μας με τίτλο «Ο μεγάλος γύρος». Οπως μάθαμε ο σταθμός συνεργάζεται στενά και με τα Γαλλικά Ινστιτούτα της Ελλάδας εφαρμόζοντας μία πρωτοποριακή μέθοδο εκμάθησης της γαλλικής μέσω του γαλλικού σινεμά. Δείχνουν δηλαδή στους μαθητές όλων των ηλικιών αποσπάσματα από επιλεγμένες ταινίες τους και δουλεύουν πάνω σε αυτές...

Και μια κι ο λόγος για το γαλλικό σινεμά, σήμερα Παρασκευή συνεδριάζει στη Θεσσαλονίκη η επιτροπή που θα αποφασίσει ποια θα είναι η τυχερή (ελληνογαλλική) συμπαραγωγή που θα χρηματοδοτηθεί με 800.000 ευρώ από το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου και με 200.000 ευρώ από το ΕΚΚ. Η προγραμματική συμφωνία μεταξύ των δυο φορέων υπογράφτηκε στο τελευταίο φεστιβάλ των Κανών.

* Τρεις οι φετινοί φιναλίστ για τα βραβεία LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου: ο «Ταξικός εχθρός» από την Σλοβενία, η «Ida» από την Πολωνία και τα «Κορίτσια» από την Γαλλία. Οι Ευρωβουλευτές μπορεί να μην φημίζονται ακριβώς για το ενδιαφέρον τους για τον πολιτισμό, όμως βλέπουν στο Στρασβούργο τις τρεις ταινίες που προκρίνονται και ψηφίζουν την καλύτερη. Οι ταινίες αυτές αντανακλούν την πολυτισμικότητα της Ευρώπης και θίγουν κοινωνικά προβλήματα της Ε.Ε (ρατσισμός, μεταναστευτικό, σχέσεις κλπ). Στη Θεσσαλονίκη γνωρίσαμε και την όμορφη μαύρη πρωταγωνίστρια των «Κοριτσιών». «Στην Γαλλία», μας είπε, «δεν υπάρχουν πολλές μαύρες ηθοποιοί. Ηταν πολύ σημαντικό για μας λοιπόν, που σε αυτόν την ταινία παίζουν μόνο μαύρες ηθοποιοί. Βλέπουμε τους εαυτούς μας στα πόστερ της ταινίας και δεν το πιστεύουμε!».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Φεστιβάλ
Κινηματογράφος
Θεσσαλονίκη