Έντυπη Έκδοση

ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΤΕΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ: ΜΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΙΣΧΥ Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ

Ασφαιρη τροπολογία, στάχτη στα μάτια του ΣτΕ

Η τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος, που έρχεται με περισσότερο από ένα χρόνο καθυστέρηση και μάλιστα χωρίς αναδρομική ισχύ, να εξαιρέσει από τις διαδικασίες νομιμοποίησης αυθαίρετα, για τα οποία έχει εκδοθεί αμετάκλητη δικαστική απόφαση κατεδάφισης αποτελεί χονδροειδή νομικό και πολιτικό ελιγμό, για να ρίξει... στάχτη στα μάτια του ΣτΕ.

Η «Ε» με δημοσίευμά της, στις 29 Ιουλίου 2013, την περίοδο προετοιμασίας του νόμου, έφερε στο φως το «παράθυρο τακτοποίησης για αμετακλήτως κατεδαφιστέα» Η «Ε» με δημοσίευμά της, στις 29 Ιουλίου 2013, την περίοδο προετοιμασίας του νόμου, έφερε στο φως το «παράθυρο τακτοποίησης για αμετακλήτως κατεδαφιστέα» Στόχος του υπουργείου φαίνεται ότι είναι να διασώσει το θεσμικό πλαίσιο των νομιμοποιήσεων αυθαιρέτων που «τρίζει», καθώς μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται απόφαση του ακυρωτικού δικαστηρίου για τη συνταγματικότητα ή μη του νόμου των αυθαιρέτων (ν.4178/13). Ακολούθως, όπως έχει αποκαλύψει η «Ε», στο ΥΠΕΚΑ ετοιμάζονται να παρατείνουν για τουλάχιστον ακόμη έναν χρόνο μέχρι το Φεβρουάριο του 2016 την εισπρακτική επιχείρηση νομιμοποίησης αυθαιρέτων.

Στη Βουλή προσεχώς

Το υπουργείο Περιβάλλοντος, με την κατάθεση της τροπολογίας την Παρασκευή, ως προσθήκη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, προκειμένου να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, εμφανίζεται ότι τηρεί δέσμευση, που είχε αναλάβει κατά τη συζήτηση των προσφυγών πολιτών εναντίον του νόμου των αυθαιρέτων (ν. 4178/13) τον περασμένο Οκτώβριο, έναντι των δικαστών της Ολομέλειας του ΣτΕ.

Η τροπολογία όμως είναι άσφαιρη, αφού αφήνει στο απυρόβλητο χιλιάδες προκλητικά και κραυγαλέα κατεδαφιστέα αυθαίρετα, βίλες, ξενοδοχεία και κάθε είδους κτίσματα, που στο μεταξύ, κατά το διάστημα εφαρμογής του νόμου από τον Σεπτέμβριο του 2013 έως σήμερα έχουν ήδη τακτοποιηθεί!

Είναι εντυπωσιακό ότι το ΥΠΕΚΑ αναγνωρίζει δημόσια την αντισυνταγματικότητα της ρύθμισης, που εφαρμόζεται εδώ και 13 μήνες, με την οποία έχει ανοίξει διάπλατο παράθυρο νομιμοποίησης των αυθαιρέτων, που έχουν κριθεί κατεδαφιστέα με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, αναφέροντας στην αιτιολογική έκθεση της επίμαχης ρύθμισης ότι «η τροπολογία αντικαθιστά πρόβλεψη του νόμου (άρθρο 23, παράγραφος 7, τρίτο εδάφιο)» και ότι «η αλλαγή γίνεται για την εναρμόνιση του νόμου με το άρθρο 20 του Συντάγματος».

Παραίτηση

Εγκυροι νομικοί κύκλοι αναφέρουν στην «Ε» ότι το ΥΠΕΚΑ στην πράξη «θυσιάζει» δύο περιπτώσεις αυθαιρέτων, που μπήκαν στο νόμο για να γλιτώσουν την κατεδάφιση, οι οποίες αφορούν στις συγκεκριμένες προσφυγές ιδιωτών που εκδικάστηκαν στο ΣτΕ, για να «σώσει» τις χιλιάδες άλλες παρόμοιες προκλητικές περιπτώσεις κατεδαφιστέων αυθαιρέτων που έχουν νομιμοποιηθεί, τα έσοδα από τα πρόστιμα και τον ίδιο το νόμο.

Η τροπολογία πουθενά δεν αναφέρει την ανάκληση υπαγωγής στο νόμο όσων αυθαιρέτων έχουν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση κριθεί κατεδαφιστέα. Περιλαμβάνει μόνον όσα κατεδαφιστέα αυθαίρετα δεν διαθέτουν «πράξεις υπαγωγής στο σύστημα και δεν έχουν καταβάλει το παράβολο».

Δηλαδή όσοι έχουν ήδη πληρώσει το πρόστιμο παραμένουν νομιμοποιημένοι, ενώ εξαιρούνται όσοι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων της συγκεκριμένης κατηγορίας θα επιδιώξουν υπαγωγή στο νόμο από εδώ και πέρα.

Οι ίδιοι νομικοί κύκλοι εκτιμούν ότι επιχειρείται να μετατοπιστεί το κέντρο των εξελίξεων από το ΣτΕ, όπου εκκρεμεί η έκδοση της πρώτης απόφασης μέχρι το τέλος του έτους, επί της προσφυγής πολιτών που εκδικάστηκε τον Οκτώβριο, ενώ εκκρεμεί νέα προσφυγή κατά του ίδιου νόμου 4178/13, η εκδίκαση της οποίας έχει προσδιοριστεί για την ερχόμενη άνοιξη και αφορά δύο καθαρές υποθέσεις τακτοποίησης κατεδαφιστέων αυθαιρέτων, σε νέες διενέξεις, στα αστικά δικαστήρια και στις Πολεοδομίες, μεταξύ των ενδιαφερόμενων ιδιοκτητών.

Η τροπολογία, για την εφαρμογή της οποίας θα ακολουθήσει ερμηνευτική εγκύκλιος προς της Πολεοδομίες, προδιαγράφει ότι θα εξαιρεθούν από το νόμο όχι γενικώς όλα τα κατεδαφιστέα αυθαίρετα με ευθύνη της διοίκησης αλλά μόνον εκείνα για τα οποία θα κινηθεί διαδικασία ανάκλησης της υπαγωγής τους στο νόμο της τακτοποίησης, από συγκεκριμένους ιδιοκτήτες, που έχουν έννομο συμφέρον.

Οι δύο ιδιοκτήτες, που έχουν φτάσει μέχρι το ΣτΕ, θεωρούνται πρώτοι και βέβαιοι, που θα κινήσουν τη διαδικασία ανάκλησης της υπαγωγής στο νόμο των κατεδαφιστέων αυθαιρέτων των αντιδίκων τους. Εφόσον το πετύχουν, αυτομάτως θα πάψει να υπάρχει ο λόγος που τεκμηριώνει το έννομο συμφέρον της προσφυγής τους στο ΣτΕ. Ετσι θα είναι μονόδρομος για αυτούς να παραιτηθούν από τις προσφυγές τους στο ΣτΕ και να συνεχίσει απερίσπαστη η γενική εφαρμογή και παράταση της επιχείρησης νομιμοποίησης αυθαιρέτων.

Συνήγορος του Πολίτη

Περίτρανη απόδειξη ότι αποτελεί σταθερή και κυρίαρχη επιλογή του υπουργείου Περιβάλλοντος η νομιμοποίηση των κατεδαφιστέων αυθαιρέτων αποτελεί και το γεγονός ότι εκδηλώθηκαν εντός και εκτός Βουλής έγκυρες και τεκμηριωμένες αντιδράσεις κατά της επίμαχης ρύθμισης, πριν από τη θεσμοθέτησή της, οι οποίες επιδεικτικά αγνοήθηκαν.

Η «Ε» με δημοσίευμά της, στις 29 Ιουλίου 2013, την περίοδο προετοιμασίας του νόμου, έφερε στο φως το «παράθυρο τακτοποίησης για αμετακλήτως κατεδαφιστέα». Σχετικά η Συνήγορος του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού, με επιστολή της προς το υπουργείο Περιβάλλοντος, ασκώντας αυστηρότατη παρέμβαση στην ασκούμενη πολιτική για την αυθαίρετη δόμηση, είχε επισημάνει προς το υπουργείο ότι δεν έχει φροντίσει ώστε η ύπαρξη τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων να αποτελεί εξαίρεση για την υπαγωγή του αυθαιρέτου στο νόμο για την τακτοποίηση.

Υπό την πίεση

Η δέσμευση λοιπόν που ανέλαβε το υπουργείο Περιβάλλοντος έναντι του ΣτΕ, υπό την πίεση κατεδάφισης του νόμου των αυθαιρέτων την οποία υποτίθεται ότι έρχεται να εκπληρώσει με την επίμαχη «άσφαιρη» τροπολογία είναι τουλάχιστον υποκριτική.

Ο συνολικός αριθμός των κατεδαφιστέων με τελεσίδικη απόφαση αυθαιρέτων, που έχουν υπαχθεί στο νόμο νομιμοποίησης, δεν έγινε γνωστός από το ΥΠΕΚΑ, ενώ υπολογίζεται ότι για το σύνολο της χώρας έχουν εκδοθεί περί τις 10.000 δικαστικές αποφάσεις κατεδάφισης αυθαιρέτων. Αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΚΑ διευκρινίζουν ωστόσο ότι η τροπολογία αφορά μόνο ακίνητα σε όσες περιοχές μπορούν να υπαχθούν στις διατάξεις του ν.4178/2013 και σε καμία περίπτωση σε περιοχές που δεν προβλέπεται καμία είδους νομιμοποίηση, όπως σε δάση, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους κ.ά.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Αυθαίρετα
Ψηφίσματα/Τροπολογίες
Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ)