Έντυπη Έκδοση

Τέχνη στο εργοτάξιο

Εργάτες και υπάλληλοι του ΚΠΙΣΝ φωτογραφίζουν και φωτογραφίζονται σε μια πρωτότυπη έκθεση φωτογραφίας στο Κέντρο Επισκεπτών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με την επιμέλεια του Πλάτωνα Ριβέλλη

Παράξενες γωνίες λήψης, παιχνίδια φωτοσκιάσεων, αντικείμενα με έντονη σημειολογία και ανθρώπινες μορφές να στέκονται στον εσωτερικό χώρο γραφείων ή ανάμεσα σε πελώριες εξωτερικές κατασκευές.

Ανθρωποι και βαριά δομικά υλικά υπό τη σκέπη του αττικού ουρανού. Μια έκθεση φωτογραφίας διαφορετική από τις άλλες, αφ' ενός ως προς τη θεματική της και αφ' ετέρου ως προς την ιδιότητα των δημιουργών της.

Εργαζόμενοι -υπάλληλοι γραφείων και εργάτες- του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, εκθέτουν υπό την επιμέλεια του Πλάτωνα Ριβέλλη τη φωτογραφική τους ματιά για το υπό κατασκευή έργο. Φωτογραφίες που, ανεξάρτητα από ένα ενδιαφέρον αισθητικό πλαίσιο, ίσως αποτελέσουν έπειτα από μερικές δεκαετίες τεκμήριο για τη διαδικασία κατασκευής και φόρο τιμής για όσους εργάστηκαν σε αυτό.

Με αφορμή αυτή την ιδιαίτερη έκθεση, ο Πλάτωνας Ριβέλλης μιλά στην «Ε» για την Τέχνη της φωτογραφίας και το κάλεσμα του Ιδρύματος Νιάρχου στους εργαζόμενούς του. Την ιδιαιτερότητα της ματιάς τους και τα νέα δεδομένα που ισχύουν στο χώρο της φωτογραφίας με τη χρήση των κινητών τηλεφώνων, όπου το πρόβλημα δεν εστιάζεται στην τεχνική αρτιότητα των συσκευών αλλά κυρίως στη λήψη φωτογραφιών προς χάριν αστεϊσμού.

Φωτογραφία της Λυδίας Ρέμπη Φωτογραφία της Λυδίας Ρέμπη - Ποια είναι η ιδιαιτερότητα της έκθεσης που επιμελείσθε και ποιος ο στόχος της;

«Οι περισσότεροι άνθρωποι συνηθίζουν να φωτογραφίζουν σε ώρες θα λέγαμε σχόλης ή στις διακοπές τους. Στα σεμινάρια που πραγματοποιώ τόσα χρόνια τούς προτρέπω να φωτογραφίζουν και την καθημερινότητα στο σπίτι και στην εργασία τους. Το δεύτερο οι περισσότεροι το αντιμετωπίζουν ως κάτι αφύσικο. Στην έκθεση των εργαζομένων, ο επισκέπτης θα δει την οπτική στο χώρο εργασίας τους. Δεν υπήρχε κανένας περιορισμός ως προς την ιδιότητα αυτών που θα συμμετέχουν. Είχαμε φωτογραφίες από υπαλλήλους γραφείων καθώς και εργαζομένων μέσα από το εργοτάξιο. Ο στόχος μας δεν ήταν να τους κάνουμε μεγάλους φωτογράφους αλλά να αποδώσουν την προσωπική σχέση που έχουν με την εργασία τους. Ελπίζω αυτή η έκθεση να σημάνει την αρχή για την περαιτέρω ενασχόλησή τους με τη φωτογραφία».

Χωρίς εμπειρία

- Είχαν προηγούμενη εμπειρία στο χώρο της φωτογραφίας;

«Απ' όσο γνωρίζω κανένας. Βασίστηκαν σε μία μόλις ομιλία μου πριν ξεκινήσει όλο αυτό το project. Το καταπληκτικό είναι να βλέπεις το ειλικρινές ενδιαφέρον τους για την έκθεση και μάλιστα έπειτα από μια κοπιαστική μέρα εργασίας. Επιβεβαίωσαν όσα πιστεύω για την φωτογραφία. Οτι πρέπει να μας συνοδεύει και στην καθημερινότητά μας».

- Εσείς τους συστήσατε τον κόσμο της φωτογραφίας. Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους σας εισήγαγαν στο περιβάλλον της κατασκευής;

«Το ζήτημα δεν είναι μόνο ότι μας βάζουν στο περιβάλλον της κατασκευής αλλά ότι πραγματοποιείται εκ των έσω από τους συντελεστές του έργου με την υποκειμενική τους ματιά να είναι πολύτιμη από άποψη αισθητικής και περιεχομένου. Ξαφνικά δώσαμε τη δυνατότητα να φύγουν από τους καθορισμένους ρόλους τους και να αντιμετωπίσουν το έργο από την ίδια βάση. Δεν ζητήσαμε την επαγγελματική τους άποψη πάνω στο έργο αλλά την προσωπική».

«Φόρος τιμής»

- Φόρος τιμής στους εργαζομένους ή ενδεχομένως και ντοκουμέντο;

«Ισως συνεχιστεί και έπειτα από χρόνια θα μπορούσε να γίνει μια έκθεση που να αποτελέσει ντοκουμέντο καθώς και φόρο τιμής σε όσους εργάστηκαν για να ανεγερθεί το Κέντρο Πολιτισμού. Αναγνώριση της προσωπικής συνεισφοράς του καθενός από το δικό του πόστο».

- Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και μια έκθεση ανθρωποκεντρική;

«Η πλειονότητα των φωτογραφιών εστιάζει στην κατασκευή, αν και θα προτιμούσα να είναι πιο ανθρωποκεντρική, αλλά οι περισσότεροι δίσταζαν αφ' ενός να "εκθέσουν" συναδέλφους τους και αφ'ετέρου να "εκτεθούν". Οι φωτογραφίες με ανθρωποκεντρικό περιεχόμενο θα έλεγα ότι είναι περίπου 1/5».

- Πώς κρίνετε τη χρήση κινητών τηλεφώνων στη φωτογραφία;

«Δεν είμαι αρνητικά προδιατεθειμένος στο κινητό τηλέφωνο ως φωτογραφική μηχανή, πολλά από τα οποία κρίνονται μάλιστα και τεχνικά άρτια. Το ζήτημα δεν είναι στη συσκευή και τις δυνατότητές της αλλά στη φαιδρή χρήση. Κατακλυζόμαστε καθημερινά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και γενικότερα στο Διαδίκτυο από φωτογραφίες, χωρίς κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο προς χάριν αστεϊσμού».

i info

Μέχρι 20 Νοεμβρίου στο Κέντρο Επισκεπτών του ΚΠΙΣΝ

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εκθέσεις
ΚΠΙΣΝ
Τέχνη/Πολιτισμός
Φωτογραφία
Συνεντεύξεις