Έντυπη Έκδοση

Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Πρωτοπορία και ανατροπές

Τον σπουδαίο Γάλλο σκηνοθέτη Λεός Καράξ θα μας φέρει στην Αθήνα το 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, μια πολύ ενδιαφέρουσα διοργάνωση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, που ξεκινά σήμερα με τον «Επαναστάτη χωρίς αιτία» του Νίκολας Ρέι (αποκατεστημένο, σε ψηφιακό φόρμα).

Την τελετή έναρξης σκηνοθετεί ο Αγγελος Φραντζής, ενώ τα μουσικά θέματα υπογράφει ο μουσικός και σκηνοθέτης «The Boy». Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου θα διαρκέσει δύο εβδομάδες (έως 26 Νοεμβρίου).

Θεσμός πια, αποτελεί το μοναδικό φεστιβάλ που επιχειρεί να αναδείξει την πρωτοπορία, όπου και όποτε αυτή έρχεται να ανατρέψει συμβάσεις και συστήματα στον παγκόσμιο κινηματογράφο.

Για να δούμε όμως τι θα δούμε στο πλούσιο πρόγραμμα που παρουσίασε χθές η Μαρία Κομνηνού, διευθύντρια της Ταινιοθήκης και καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ:

* Αγόρι Συναντά Κορίτσι: Το Σινεμά του Λεός Καράξ

Το τρομερό παιδί του γαλλικού κινηματογράφου, ο σκηνοθέτης που αιχμαλώτισε την νιότη που «ξοδεύεται» από τους νέους όσο κανείς άλλος στο πέρασμα από το '80 στο '90 και έφτασε μέχρι την επιστημονική φαντασία, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα για να παρευρεθεί στο 8ο ΦΠΚΑ και να συζητήσει τις ταινίες του με το αθηναϊκό κοινό του μετά τις προβολές. Ο Καράξ, 51 ετών σήμερα, θα παραδώσει ανοιχτό masterclass για το κοινό την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου στις 4 μ.μ. στην Ταινιοθήκη. Θα προβληθούν εννέα μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες του.

**Λεός Καράξ: ο σκηνοθέτης που ανάγκασε τη γαλλική κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει την ανακατασκευή μιας ρέπλικας της γέφυρας Pont-Neuf του Παρισιού για τις ανάγκες της τρίτης του ταινίας «Οι Εραστές της Γέφυρας». Ο σινεφίλ που καταβρόχθισε όλη την ιστορία του σινεμά στη Γαλλική Ταινιοθήκη, αλλά που σήμερα φοβάται να δει ξανά τις ταινίες που αγάπησε. Ο άντρας που σκηνοθέτησε όλες τις ερωμένες του: τη Ζιλιέτ Μπινός («Η Δική μας Νύχτα», «Οι Εραστές της Γέφυρας», την Μιρέιγ Περιέρ («Boy Meets Girl») και την Γεκατερίνα Γκολύμπεβα («Pola Χ»). Αυτός που σήμερα -έχοντας πια απομονωθεί σε μια γωνία του κόσμου που χωράει μόνο αυτόν και το σινεμά του- δηλώνει πως, «το σινεμά είναι μια χώρα. Υπάρχει έξω από τις ταινίες. Είναι το μέρος όπου ζω. Είναι ένας τρόπος να βλέπεις τα πράγματα, να βιώνεις τη ζωή. Αλλά το να κάνεις ταινίες, αυτό θα έπρεπε να είναι ένα επάγγελμα».

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο.

«Holly motors» «Holly motors» * Πανόραμα Αμερικανικών Πειραματικών Αφηγήσεων Στη Νέα Χιλιετία

Το επιμελείται ο Τζον Γκάρτενμπεργκ, τέως επιμελητής του κινηματογραφικό αρχείου στο ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης Ιπου έχει αποκαταστήσει και τις ταινίες του Αντί Γουόρχολ), και είναι ένα πρόγραμμα με συνολικά δεκατρείς (13) ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ (μεγάλου, μεσαίου και μικρού μήκους) των σκηνοθετών Steve Bilich, Jem Cohen, Jennifer Reeves, Jonas Mekas, Penny Lane, John Gianvito, Bill Morrison, Abigail Child, Mark Street, Julie Talen, Chris Sullivan, Matt Porterfield και Thomas Allen Harris.

Οι ταινίες τους γυρίστηκαν ανεξάρτητα από τους μηχανισμούς του κυρίαρχου εμπορικού συστήματος της κινηματογραφικής παραγωγής του Χόλιγουντ στις ΗΠΑ. Απαλλαγμένες από τους περιορισμούς της underground πειραματικής σκηνής του παρελθόντος, οι καινοτόμες ταινίες του αφιερώματος ενσωματώνουν αφηγηματικά στοιχεία με ρηξικέλευθες τεχνικές. Καλύπτοντας μια ευρεία γκάμα αφηγήσεων (από τη χρήση αρχειακού υλικού, το animation, τη μυθοπλασία μέχρι το υβριδικό docu-fiction), οι ταινίες αυτές προσφέρουν μια εντυπωσιακή επισκόπηση της κουλτούρας και του κοινωνικο-πολιτικού τοπίου στις ΗΠΑ.

Ο Τζον Γκάρτενμπεργκ και οι σκηνοθέτες Julie Talen και Abigail Child, θα έρθουν στην Αθήνα για το 8ο ΦΠΚΑ.

* Ο Πειραματικός Κινηματογράφος της Αμπιγκεϊλ Τσάιλντ

Η Τσάιλντ είναι ποιήτρια, σεναριογράφος και σκηνοθέτιδα πειραματικών ταινιών από την δεκαετία του '70, με περισσότερες από τριάντα (30) ταινίες, βίντεο και installations. Όπως γράφει η Μ. Κομνηνού, καλλιτεχνική διευθύντρια του 8ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, «τα θέματα που χαρακτηρίζουν το έργο της Αμπιγκεϊλ Τσάιλντ είναι η μνήμη, η μετακίνηση και το σώμα. Η θεματολογία της κινείται από την ποιητική βιογραφία της Μαίρη Σέλλεϊ μέχρι την ανατομία της σύγχρονης αμερικανικής suburbia. Με λιτές τεχνικές από το ρεπερτόριο ή από το οπλοστάσιο του πειραματικού κινηματογράφου, εξακτινώνεται από ατομικές αναπολήσεις σε ιστορικούς διαλογισμούς πάνω στο Ολοκαύτωμα και τη φύση της ανθρώπινης κοινωνίας».

* Προκαλώντας το παρόν: Τέσσερις Γερμανοί σκηνοθέτες της νέας γενιάς

«Μαχαιροβγάλτης» «Μαχαιροβγάλτης» Θα δούμε ταινίες των Jessica Krummacher, Timo Muller, Hannes Lang και Maximilian Linz. Πρόκειται για τέσσερις Γερμανούς σκηνοθέτες της νέας γενιάς, εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους, το έργο των οποίων όμως, ξεχωρίζει για το πώς αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα σήμερα. Τέσσερις χαρακτηριστικές περιπτώσεις δημιουργών, οι οποίοι ενδεχομένως συνθέτουν μια νέα πρωτοπορία στη Γερμανία σήμερα.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος, θα πραγματοποιηθεί και σεμινάριο, στο οποίο ο σκηνοθέτης Maximilian Linz θα παρουσιάσει ντοκιμαντέρ των πρωτοπόρων του Oberhausen. Το φεστιβάλ του Oberhausen, τη δεκαετία του '60 ήταν το φυτώριο του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, η αφετηρία μιας πρωτοπορίας που εξακολουθεί και στις μέρες μας να αποτελεί πρωτοπορία και ανέδειξε σπουδαίους δημιουργούς όπως ο Kluge, ο Fassbinder και ο Reitz. Το αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκέτε.

* Αφιέρωμα στον Γιάννη Οικονομίδη

Το φεστιβάλ διοργανώνει το πρώτο πλήρες αφιέρωμα στον Γιάννη Οικονομίδη, έναν δημιουργό ο οποίος, για πολλούς άνοιξε το δρόμο για μια νέα σελίδα στο σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο με το «Σπιρτόκουτο» το 2003.

Μια καλή ευκαιρία να δούμε στην μεγάλη οθόνη (και στο φορμά που γυρίστηκαν) μαζεμένες όλες τις «μικρές» του Οικονομίδη: την «Σταδιακή βελτίωση του καιρού» (1992, 20') και τα ντοκιμαντέρ του «Καλημέρα νύχτα» (1990, 15'), «Μόνο μυρίζοντας γιασεμί» (1994, 30') και «Η ζωή που θα ήθελες» (1995, 65'). Ο σκηνοθέτης μαζί με τους Βαγγέλη Μουρίκη, Μαρία Καλλιμάνη, Ερρίκο Λίτση, Κώστα Ξυκομηνό και Στάθη Σταμουλακάτο, θα συζητήσουν με το κοινό τις μεγάλου μήκους ταινίες του σκηνοθέτη.

«ΑΜΥ» «ΑΜΥ» Στο πλαίσιο του αφιερώματος, χθες, στο Μουσείο Κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, εγκαινιάστηκε και έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Ταινίας περιήγησις-Το μικρό ψάρι του Γιάννη Οικονομίδη», με φωτογραφίες της Αννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τα γυρίσματα της ταινίας «Το μικρό ψάρι».

Ο Γ. Οικονομίδης, στην χθεσινή παρουσίαση έκανε ιδιαίτερη μνεία στον Τάσο Αδαμόπουλο της Ταινιοθήκης -«που πάντα εμφανίζεται ως κομπάρσος στις ταινίες μου».

ΚΙ ΑΛΛΑ:

* Πλήρες αφιέρωμα στη Φρίντα Λιάππα με αφορμή τη συμπλήρωση των 20 χρόνων από τον θάνατο της Φρίντας Λιάππα. Θα συνοδεύεται από εισηγήσεις εκλεκτών συνεργατών της σκηνοθέτριας.

* Διεθνές Διαγωνιστικό (ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ + ΟΧΙ) με εννιά ταινίες (μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ) πρόσφατης παραγωγής σε (ελληνική) πρεμιέρα.

«Επαναστάτης χωρίς αιτία» «Επαναστάτης χωρίς αιτία» * Επιλεγμένες ταινίες της περιόδου 1975-1993 που εκφράζουν την «ελληνική μεταπολιτευτική αγωνία» (Τα μπλουζ της μεταπολίτευσης).

* Παλιά γνώριμη του φεστιβάλ, η Λώρα Μάλβεϊ επιστρέφει με τρεις ταινίες της και παρουσιάζει την «Οδο Αρμπορ» της Clio Barnard, γνωστής μας από τον συγκλονιστικό «Εγωιστή γίγαντα».

* Ο Σύλλας Τζουμέρκας θα μας δείξει δυο αγαπημένα του ντοκιμαντέρ: το «Family Instinct», και το «La Deutsche Vita».

* Ειδικές Προβολές: θα προβληθεί, μεταξύ άλλων, το φιλιππινέζικο «Mula sa kung ano ang noon» του Lav Diaz που κέρδισε τη Χρυσή Λεοπάρδαλη στο φετινό φεστιβάλ του Λοκάρνο και το «Filmballad of Mamadada» των Lily Benson & Cassandra, ένα κινηματογραφικό κολάζ δουλεμένο από περισσότερους από πενήντα καλλιτέχνες, οι οποίοι αποκαλύπτουν τη συναρπαστική ζωή της Elsa von Freytag-Loringhoven, πρωτοπόρου του Ντανταϊσμού (Dada) και του φεμινιστικού κινήματος. Αλλά και το «Κοντραμπάντο - Μια ταινία για τη Μέλπω Αξιώτη» της Βουβούλας Σκούρα (work in progress).

* Το φεστιβάλ, που περιλαμβάνει ακόμα τα τμήματα «Κινηματογραφικά Μέτωπα» και «Some like it Short», θα κλείσει με την αποκατεστημένη ταινία «Το χρώμα του ροδιού» του Σεργκέι Παρατζάνοφ.

Να θυμίσουμε πως ο ισχύων κινηματογραφικός νόμος δεν έχει θεσμοθετήσει την Ταινιοθήκη της Ελλάδος -ένα πιθανότατα παγκόσμιο... ρεκόρ, όπως μας θύμησε χθες η Μ. Κομνηνού. «Ωστόσο, η Αντζελα Γκερέκου έχει δεσμευθεί για την νομοθετική ρύθμιση του καθεστώτος της Ταινιοθήκης, και έχει ολοκληρώσει ένα σχέδιο νόμου που προβλέπει την υποχρεωτική κατάθεση στην Ταινιοθήκη».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές
Φεστιβάλ
Κινηματογράφος