Έντυπη Έκδοση

ΚΑΤΑΡΡΙΠΤΟΥΝ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΥΨΙΣΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

«Οχι» στο Δομοκό από 41 νομικούς

Σαράντα ένας πανεπιστημιακοί καθηγητές αποδομούν την κυβερνητική επιχειρηματολογία για τη δημιουργία φυλακής υψίστης ασφαλείας στο Δομοκό, που εγκαινιάζει το νέο αυταρχικό μοντέλο ειδικών συνθηκών κράτησης για «επικίνδυνους» κρατούμενους.

«Ως σωφρονιστική προτεραιότητα για τη χώρα μας δεν επιλέχθηκε η βελτίωση των απάνθρωπων συνθηκών των φυλακών, αλλά η δημιουργία "φυλακών ασφαλείας"» τονίζουν, επικρίνοντας τη σωφρονιστική πολιτική του υπουργείου Δικαιοσύνης, που δημιουργεί ρήγματα στο κράτος δικαίου «Ως σωφρονιστική προτεραιότητα για τη χώρα μας δεν επιλέχθηκε η βελτίωση των απάνθρωπων συνθηκών των φυλακών, αλλά η δημιουργία "φυλακών ασφαλείας"» τονίζουν, επικρίνοντας τη σωφρονιστική πολιτική του υπουργείου Δικαιοσύνης, που δημιουργεί ρήγματα στο κράτος δικαίου Με κείμενο που απέστειλαν στον Δικηγορικό Σύλλογο της Αθήνας και έχει ήδη υποβληθεί στον υπουργό Δικαιοσύνης, τον πρόεδρο της Βουλής και τους προέδρους των κομμάτων, τονίζουν ότι ο νόμος 4274/2014 που θεσπίστηκε από τον υπουργό Δικαιοσύνης Χαρ. Αθανασίου έχει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας, ανατρέπει, επί το δυσμενέστερο, το καθεστώς κράτησης και τις συνθήκες διαβίωσης της συντριπτικής πλειονότητας των κρατουμένων και δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου σε ένα πεδίο όπου η προστασία των ατομικών δικαιωμάτων προέχει.

«Ως σωφρονιστική προτεραιότητα για τη χώρα μας δεν επιλέχθηκε η βελτίωση των απάνθρωπων συνθηκών των φυλακών, αλλά η δημιουργία "φυλακών ασφαλείας"» τονίζουν, επικρίνοντας τη σωφρονιστική πολιτική του υπουργείου Δικαιοσύνης, που δημιουργεί ρήγματα στο κράτος δικαίου.

Οι πανεπιστημιακοί -εγκληματολόγοι και ποινικολόγοι- χτυπούν το καμπανάκι τονίζοντας ότι η μεταγωγή στις φυλακές υψίστης ασφαλείας μπορεί να εξελιχθεί ως προληπτικό μέτρο και κάνουν λόγο για τιμωρητικές διατάξεις. Οπως σημειώνουν «η παραμονή σε "ειδικό" φυλακτικό καθεστώς αρχικά για τουλάχιστον δύο ή τέσσερα έτη και ο ανά διετία επανέλεγχος των (αόριστων) προϋποθέσεων (που κρίνονται από μονοπρόσωπο όργανο) αντιστρατεύονται πάγιες θέσεις του ΕΔΔΑ».

Οι επισημάνσεις τους αφήνουν έκθετο τον υπουργό Δικαιοσύνης, ο οποίος στη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή διαβεβαίωνε ότι οι διατάξεις του είναι «πέρα για πέρα συνταγματικές», προτάσσοντας έναντι πάντων το δόγμα ασφάλειας και τάξης.

Τα μελανά σημεία

Τα μελανά σημεία του νομοθετήματος, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις τους, είναι:

- Το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων είναι εξαιρετικά ευρύ, επισφαλές και αφήνει περιθώρια ακραίας δυσαναλογίας της ποινικής μεταχείρισης: ουσιαστικά αφορά κάθε κρατούμενο που έχει καταδικαστεί σε ποινή κάθειρξης τουλάχιστον δέκα ετών και κρίνεται «επικίνδυνος». Με όρους ελληνικής σωφρονιστικής πραγματικότητας η ρύθμιση αυτή αναφέρεται στην πλειοψηφία των κρατουμένων στις ελληνικές φυλακές. Κατά παραβίαση του τεκμηρίου της αθωότητας του κατηγορουμένου, στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων υπάγονται και οι προσωρινά κρατούμενοι.

- Με τη χρήση απολύτως αξιολογικών και αόριστων κριτηρίων για την «επικινδυνότητα» του κρατουμένου (π.χ. η πιθανότητα τέλεσης νέων εγκλημάτων ή πειθαρχικών παραπτωμάτων ως προγνωστική κρίση, ή η προσωπικότητα του καταδίκου ή υποδίκου), η σχετική κρίση γίνεται απολύτως επισφαλής, ανομοιόμορφη και μπορεί να υποθάλψει ανισότητα στη μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων.

- Αλλάζει αδικαιολόγητα το όργανο που διατάσσει τη μεταγωγή. Η αρμοδιότητα μεταφέρεται από την Κεντρική Επιτροπή Μεταγωγών (ΚΕΜ) στον εισαγγελέα, σε ένα μονοπρόσωπο (χάριν και πάλι της επιτάχυνσης;) όργανο.

- Η διάρκεια της κράτησης είναι δυσανάλογα μεγάλη και μπορεί να εξαντλήσει το συνολικό χρόνο της κράτησης των κρατουμένων. Το ίδιο ισχύει και σε σχέση με το ευρύ χρονικό διάστημα που προβλέπεται για τον επανέλεγχο των προϋποθέσεων της παραμονής του κρατουμένου... Γίνεται, λοιπόν, φανερό ότι η κράτηση σε καταστήματα «τύπου Γ'» μπορεί να αποβεί ουσιαστικά (πολλές φορές προληπτικό) πειθαρχικό μέτρο ή ποινή, χωρίς τις εγγυήσεις που πηγάζουν από την αρχή της νομιμότητας της πειθαρχικής διαδικασίας.

- Τροποποιούνται αισθητά οι όροι διαβίωσης και ιδίως η επικοινωνία με το κοινωνικό περιβάλλον, με σαφή προσανατολισμό στον περιορισμό των σχετικών δικαιωμάτων: μειωμένες επισκέψεις, εξαίρεση από το θεσμό των αδειών και της ημιελεύθερης διαβίωσης, παροχή αντικινήτρων για εργασία. Πρόκειται για αμιγώς τιμωρητικές πρακτικές που σίγουρα θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θεωρείται ότι λύνουν.

- Οι ήδη κρατούμενοι κατάδικοι μετάγονται σε καταστήματα «τύπου Γ'» χωρίς καμία άλλη προϋπόθεση, καθώς γι' αυτούς η τέλεση συγκεκριμένων εγκλημάτων αποτελεί το μοναδικό τεκμήριο της ιδιαίτερης επικινδυνότητάς τους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Σωφρονιστικό σύστημα
Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ)