Έντυπη Έκδοση

Η Μπιενάλε της Αθήνας βραβεύεται με το Διεθνές Βραβείο ECF Princess Margriet

«Η Ελλάδα δημιουργεί και σύγχρονο πολιτισμό»

Μετά την ανακοίνωση-θρίαμβο ότι η Ντοκουμέντα του Κάσελ, η σημαντικότερη διοργάνωση σύγχρονης τέχνης, θα διεξαχθεί το 2017 και στην Αθήνα, «σκάει» και νέα είδηση που φέρνει στο διεθνές προσκήνιο την ελληνική εικαστική σκηνή.

Οι συνιδρυτές της Μπιενάλε της Αθήνας Poka Yio και Ξένια Καλπακτσόγλου Οι συνιδρυτές της Μπιενάλε της Αθήνας Poka Yio και Ξένια Καλπακτσόγλου Νικητής του βραβείου ECF Princess Margriet για το 2015 είναι η Μπιενάλε της Αθήνας, σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για τον Πολιτισμό European Cultural Foundation - ECF. Ο αθηναϊκός θεσμός μοιράζεται τη διάκριση με το Visual Culture Research Center από το Κίεβο της Ουκρανίας, μια πλατφόρμα για τη συνεργασία μεταξύ ακαδημαϊκών, καλλιτεχνών και ακτιβιστών, με στόχο τον κοινωνικό ακτιβισμό και τον καινοτόμο καλλιτεχνικό προγραμματισμό.

«Το βραβείο ήλθε να επιβεβαιώσει ότι, κόντρα στις αντίξοες συνθήκες, δημιουργούμε στην Ελλάδα σύγχρονο πολιτισμό», υποστηρίζει ο ένας εκ των δυο συνιδρυτών της Μπιενάλε της Αθήνας, Poka Yio. «Οταν ξεκινούσαμε πριν από εννιά χρόνια θέλαμε να βάλουμε την Αθήνα στον παγκόσμιο χάρτη των σύγχρονων εικαστικών τεχνών Σήμερα έχει γίνει γεγονός!».

«Η διάκριση μας δίνει φτερά. Αμέσως μετά την ανακοίνωσή του βραβείου ξαναφορτώσανε οι μπαταρίες μας. Γιατί δεν κάνουμε και εύκολη δουλειά. Φορτσάρουμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία για την επόμενη Μπιενάλε», προσθέτει η έτερη «ψυχή» της βραβευθείσας διοργάνωσης, Ξένια Καλπακτσόγλου.

Ναι μεν αισθάνονται δικαιωμένοι και οι δυο - είναι χαρακτηριστικό το ότι τιμώνται με ένα διεθνές βραβείο, την ώρα που η επίσημη ελληνική Πολιτεία μοιάζει να αγνοεί την ύπαρξη της διοργάνωσης που υπό μια έννοια αναπληρώνει κενά της. Ωστόσο, το βραβείο δεν έπεσε ως μάνα εξ ουρανού.

«Το έργο μας το παρακολουθούν στενά στο εξωτερικό. Γράφουν για αυτό και το εξετάζουν και σε ακαδημαϊκούς χώρους»,υπογραμμίζει ο Poka Yio. «Στο εξωτερικό -συμπληρώνει- ακουγόταν η Μπιενάλε της Αθήνας πολύ ήδη από το Destroy Athens. Αναμφίβολα, ενδιαφέρονται γι' αυτό που γεννιέται πολιτιστικά στην Ελλάδα της κρίσης. Και στον τομέα αυτό θεωρούν ότι καινοτομούμε στην Αθήνα. Ισως είναι και η μοναδική πολυτέλεια που έχουμε. Χρήματα δεν έχουμε αλλά δοκιμάζουμε εξαντλητικά τις φόρμες και τα εργαλεία που έχουμε».

Η 4η Μπιενάλε της Αθήνας Agora στο παλιό Χρηματιστήριο το 2013 Η 4η Μπιενάλε της Αθήνας Agora στο παλιό Χρηματιστήριο το 2013 Το ECF εκτιμά ότι αποδεικνύει, συνεχίζει ότι «το έργο μας και η Μπιενάλε δεν είναι για εσωτερική κατανάλωση. Μπορεί να επιλέγουμε θέματα που αφορούν την Ελλάδα, αλλά αυτό ακριβώς ενδιαφέρει και το εξωτερικό. Θέλουν οι ξένοι να δούν πώς απαντούμε στην κρίση. Προπορευόμαστε στα δεινά που χτυπάνε μεταγενέστερα την υπόλοιπη Ευρώπη. Με κάποιο τρόπο, παρατηρούν οτιδήποτε μας συμβαίνει:από τους Αγανακτισμένους μέχρι τις αλλαγές στους θεσμούς - της πολιτικής και του πολιτισμού, με πρόσφατο παράδειγμα τα μηνύματα υποστήριξης στην Αννα Καφέτση».

Το επίσημο αιτιολογικό για την διπλή βράβευση επιβεβαιώνει και τα πολιτικά κριτήρια (να σημειωθεί ότι στον κατάλογο των βραβευθέντων συγκαταλέγεται και η ιταλική κολεκτίβα Teatro Valle Occupato, που σήμερα αποτελεί παρελθόν). Με το ECF 2015 τιμώνται δυο διοργανώσεις στην Ελλάδα και στην Ουκρανία, οι οποίες όχι μόνο επιζούν, αλλά θαυματουργούν σε περιβάλλοντα εχθρικά και σε συνθήκες οικονομικής στενότητας, εφευρίσκοντας διεξόδους μέσα από συλλογικές δράσεις αυτοοργάνωσης.

Οπως σημειώνεται στην επίσημη διθυραμβική ανακοίνωση του ECF, η Μπιενάλε της Αθήνας βραβεύεται επειδή «επαναπροσδιορίζει το μοντέλο της Μπιενάλε ως πεδίου φιλοξενίας της συζήτησης περί πολιτισμού και αυτο-οργάνωσης στη σύγχρονη Ελλάδα. Εχει καταστήσει την Μπιενάλε Τέχνης φορέα που δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για να ευδοκιμήσουν νέες μορφές αλληλεγγύης μεταξύ τοπικών και διεθνών πολιτιστικών κοινοτήτων, εμπλέκοντας το ευρύ κοινό. Η πιο πρόσφατη μπιενάλε (ΑΒ4) οργανώθηκε το 2013 με τη μορφή μιας Αγοράς, που κατά την αρχαιότητα ήταν τόπος συνάντησης τόσο για κοινωνικές συζητήσεις όσο και για επαγγελματικές αλλά και πολιτικές. Η καινοτόμος συνεργατική επιμελητική προσέγγιση τής ΑΒ4 την διαφοροποίησε ριζικά από το καθιερωμένο, εμπορικό, μοντέλο της οργάνωσης μιας μεγάλης κλίμακας έκθεσης. Με τεράστια μείωση χρηματοδότησης, η Μπιενάλε της Αθήνας αποδεικνύει τη δύναμη της αυτό-οργάνωσης και της θεμελίωσης κοινών τόπων μέσω του πολιτισμού».

Η διευθύντρια του EFC Κάθριν Γουότσον, θεωρεί ότι οι δυο νικητές από την Αθήνα και το Κίεβο προάγουν τα με το έργο τους τη «δημοκρατική εξέλιξη των κοινοτήτων της Ευρώπης».

Εξίσου ενθουσιώδης είναι και ο Chris Dercon, ο φοβερός διευθυντή της Tate Modern και μέλος της κριτικής επιτροπής του βραβείου: «Ενώ βρίσκονται στα πιο εύθραυστα σύνορα της Ευρώπης και είναι αντιμέτωποι με ένα μέλλον αβέβαιο, το Visual Culture Research Center και η Μπιενάλε της Αθήνας μάς δείχνουν με θάρρος πώς μπορεί ο πολιτισμός να γίνει μέσο αλληλεγγύης και κοινός τόπος επικοινωνίας για να δημιουργηθούν χειροπιαστές εναλλακτικές προοπτικές στις οικονομικές και πολιτικές διαμάχες της εποχής μας».

Η απονομή του βραβείου, το οποίο συνοδεύεται με 25.000 έ για κάθε νικητή, θα γίνει στις 31 Μαρτίου του 2015 στις Βρυξέλλες. Παρούσες στην τελετή απονομής θα είναι η πριγκίπισσα Margriet και η πριγκίπισσα Laurentien της Ολλανδίας.

* Επ' ευκαιρία του βραβείου, η Μπιενάλε της Αθήνας θα πραγματοποιήσει στις 3 Δεκεμβρίου στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, συνέδριο για τη θέση της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής στο διεθνή χάρτη, με ομιλητές, μεταξύ άλλων, τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 Adam Szymczyk.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Σύγχρονη Τέχνη
Τέχνη/Πολιτισμός
Βραβεία/Απονομές
Μπιενάλε