Έντυπη Έκδοση

Εθνικώς ευαίσθητα κάλαντα

Κάποτε ήταν ένα σχολείο που λειτουργούσε παραδειγματικά.

Σήμερα, οι καινοτόμοι πρακτικές που είχαν εισαγάγει οι δάσκαλοί του έχουν βίαια ανασταλεί, ενώ ακόμη και τα κάλαντα έδωσαν αφορμή για μία ακόμη παρέμβαση του διευθυντή, η παρουσία του οποίου στο σχολείο συνδέθηκε εξαρχής με την προσπάθεια απαξίωσης και ματαίωσης του πρωτοποριακού εκπαιδευτικού έργου που τα τελευταία χρόνια δοκιμαζόταν με επιτυχία στο συγκεκριμένο σχολείο. Ο λόγος, όπως είναι προφανές, για το γνωστό στη στήλη 132ο Δημοτικό της Γκράβας, οι δάσκαλοι του οποίου αγωνίζονται να περισώσουν ό,τι μπορεί πια να περισωθεί από το εκπαιδευτικό πείραμα στο οποίο είχαν αφιερωθεί με όλες τους τις δυνάμεις.

Θυμίζουμε ότι στο σχολείο αυτό η πολυεθνική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού αντιμετωπίστηκε τα τελευταία χρόνια από το Σύλλογο Διδασκόντων ως πρόκληση για την επινόηση μιας εκπαιδευτικής πρακτικής που να σέβεται τη διαφορετική κουλτούρα των παιδιών και να πασχίζει για την αρμονική ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον. Οπως είχαμε την ευκαιρία να αναπτύξουμε σε παλαιότερα δημοσιεύματά μας (23/6/07, 30/12/07, 19/1/08, 18/5/08), το δύσκολο εγχείρημα, το οποίο ανέλαβαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου σε εθελοντική βάση και με βαρύ προσωπικό κόστος, κρίθηκε ως εξαιρετικού ενδιαφέροντος από την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα. Την ίδια όμως ώρα έγινε στόχος ανοίκειων επιθέσεων από κύκλους ακροδεξιών και υπερεθνικοφρόνων, που επέλεξαν τη συκοφαντία ως όπλο στην προσπάθειά τους να δυσφημήσουν τους δασκάλους του σχολείου και τη δουλειά τους. Στη διαδικασία αυτή, απαράδεκτη υπήρξε η στάση του υπουργείου, το οποίο αποδείχτηκε ανίκανο να διαχειριστεί μια τόσο σημαντική εκπαιδευτική πρωτοβουλία. Σήμερα, έναν περίπου χρόνο μετά την απομάκρυνση της Στέλλας Πρωτονοταρίου από τη διεύθυνση του σχολείου, οι δάσκαλοι του 132ου Δημοτικού της Γκράβας πρέπει να παλέψουν ακόμη και για τη διοργάνωση της χριστουγεννιάτικης γιορτής...

Στην καταγγελία που απηύθυναν στο Συνήγορο του Παιδιού και στο Συνήγορο του Πολίτη τις παραμονές των Χριστουγέννων, εκπαιδευτικοί του 132ου Δημοτικού σημειώνουν ότι στο σχολείο τους συνεχίζεται η καταπάτηση των αυτονόητων δικαιωμάτων των μαθητών τους, αλλά και των ίδιων, και υπογραμμίζουν ότι οι παρεμβάσεις του διευθυντή στο έργο τους έχουν πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, καταστρέφοντας την παιδαγωγική ατμόσφαιρα και οδηγώντας στη δυσλειτουργία του σχολείου. Οπως αναφέρεται στην καταγγελία, εκπαιδευτικός του σχολείου προετοίμαζε τους μαθητές του να πουν τα κάλαντα σε διάφορες γλώσσες, όταν ο διευθυντής, παρεμβαίνοντας στο έργο του, τον ρώτησε αν τα παιδιά θα πουν τα

κάλαντα και σε άλλες γλώσσες εκτός της ελληνικής και του ξεκαθάρισε ότι «σε ελληνικό σχολείο δεν επιτρέπεται οι μαθητές να λένε τα κάλαντα σε άλλες γλώσσες». Εκτός αυτού, ο διευθυντής υποστήριξε ότι υποκινητές της όλης υπόθεσης είναι δάσκαλοι που εργάζονταν στο σχολείο τα προηγούμενα χρόνια και κατηγόρησε τον συγκεκριμένο εκπαιδευτικό ότι παρότρυνε άλλον συνάδελφό του να μην κάνει χριστιανική γιορτή. Ο εκπαιδευτικός διέψευσε τους ισχυρισμούς αυτούς και εξήγησε ότι απλώς είχε συμβουλεύσει τον συνάδελφό του να φροντίσει ώστε στη γιορτή να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν όλα τα παιδιά. Στη συνέχεια, ο διευθυντής δήλωσε ότι έστειλε έγγραφο στην υπηρεσία προκειμένου να πληροφορηθεί κατά πόσον τα παιδιά μπορούν να τραγουδήσουν τα κάλαντα στη γλώσσα τους, καθώς και ότι αντίγραφο του Πρακτικού του Συλλόγου των Διδασκόντων, στο οποίο έχει καταγραφεί η συζήτηση του θέματος, θα αποσταλεί στην εισαγγελία και στο Αστυνομικό Τμήμα Πατησίων (!).

Μπορεί, τελικά, η άδεια να δόθηκε και τα παιδιά να είπαν τα κάλαντα, είναι ωστόσο προφανές ότι τα πράγματα θα είχαν εξελιχθεί διαφορετικά, αν δεν είχε προηγηθεί η έντονη αντίδραση των δασκάλων. Ούτως ή άλλως, κάθε πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών του 132ου Δημοτικού αντιμετωπίζεται με καχυποψία από τη σημερινή διεύθυνση του σχολείου. Δεν πάει καιρός που ο διευθυντής προκάλεσε προβλήματα στην εκπαιδευτικό που προετοίμαζε τη γιορτή για την επέτειο του Πολυτεχνείου, υποστηρίζοντας ότι ο δράκος που ζωγράφισαν τα παιδιά για μπουν στο κλίμα της χούντας παρίστανε τον ...ίδιο.

Είναι βέβαιο ότι, όσο κι αν μοιάζουν αστείες, συμπεριφορές αυτού του τύπου παρεμποδίζουν συστηματικά τη δουλειά των δασκάλων του 132ου. Εξίσου σαφής είναι η επιθυμία των εκπαιδευτικών του σχολείου να συνεχίσουν το έργο που ξεκίνησαν πριν από χρόνια, όταν αποφάσιζαν να μην ακολουθήσουν την πεπατημένη και να θεωρήσουν «αναγκαίο κακό» την πολυεθνική σύνθεση των μαθητών τους, αλλά να επιστρατεύσουν όλες τους τις δυνάμεις προκειμένου να διευκολύνουν όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά να ενταχθούν αρμονικά στο σχολικό τους περιβάλλον. Στη διάρκεια του εκπαιδευτικού αυτού πειράματος, οι δάσκαλοι του 132ου Δημοτικού είδαν τους κόπους τους να ανταμείβονται: οι επιδόσεις των μαθητών τους έγιναν καλύτερες και ενισχύθηκε η αυτοπεποίθησή τους, καταπολεμήθηκαν οι τάσεις αποκλεισμού των «διαφορετικών» παιδιών και μειώθηκαν οι συγκρούσεις και η επιθετικότητα ανάμεσά τους. Αλλά και η επικοινωνία των γονιών τόσο μεταξύ τους όσο και με το σχολείο παρουσίασε αισθητή βελτίωση. Από τη στιγμή, ωστόσο, που το πείραμά τους άρχισε να γίνεται γνωστό, οι δάσκαλοι του 132ου Δημοτικού της Γκράβας υποχρεώθηκαν να βιώσουν μια παράδοξη αντίφαση: την ώρα που το έργο τους γινόταν δεκτό με όλο και μεγαλύτερο ενθουσιασμό από την επιστημονική κοινότητα, το υπουργείο όχι μόνο αποδεικνυόταν ανίκανο να το στηρίξει, αλλά προχωρούσε και σε κινήσεις που θα οδηγούσαν στην υπονόμευσή του.

Στο κλίμα αυτό, δάσκαλοι του 132ου Δημοτικού απευθύνθηκαν για πρώτη φορά στο Συνήγορο του Παιδιού τον περασμένο Ιούνιο (11.06.2008), τονίζοντας ότι τον τελευταίο καιρό είδαν να αναστέλλεται βίαια η πολυετής εργασία τους που είχε γνώμονα το σεβασμό των δικαιωμάτων των μαθητών τους. Στην πρώτη αυτή καταγγελία τους, οι εκπαιδευτικοί υπογράμμιζαν ότι οι παιδαγωγικές αρχές που επιχείρησαν να εφαρμόσουν τα τελευταία χρόνια και στηρίζονταν σε διεθνώς κατοχυρωμένα δικαιώματα έχουν καταπατηθεί και σημείωναν ότι το σχολείο τους: οργάνωσε και πραγματοποίησε επί πέντε συνεχή χρόνια μαθήματα μητρικής γλώσσας για τους μετανάστες μαθητές.

Παράλληλα με τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας οργάνωσε και μαθήματα ελληνικής γλώσσας για τους γονείς μετανάστες, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν με τους δασκάλους και να ενημερώνονται για την πρόοδο των παιδιών τους.

Το σχολείο, σεβόμενο το δικαίωμα κάθε παιδιού στη θρησκευτική του ελευθερία, αποφάσισε για περίπου δύο χρόνια την αλλαγή της πρωινής προσευχής και την αντικατάστασή της από ένα ποίημα, με στόχο να μπορούν να προσεύχονται και οι αλλόθρησκοι μαθητές, οι οποίο αποτελούν και την πλειονότητα των μαθητών.

Σε συνδυασμό με τις δράσεις αυτές, ο Σύλλογος Διδασκόντων προχώρησε και σε άλλες ενέργειες που αφορούν τη γενικότερη στήριξη των οικογενειών των μαθητών και τη διεκδίκηση καλύτερων συνθηκών για τη λειτουργία του σχολείου, όπως η βάρδια και η βελτίωση του κτιριακού προβλήματος.

«Με την έλευση του νέου διευθυντή», συνεχίζει η καταγγελία, «όλες αυτές οι δραστηριότητες αναστάλθηκαν, και μάλιστα με βίαιο τρόπο. Θα θέλαμε να επισημάνουμε το γεγονός ότι ο νέος διευθυντής, καθώς ανέλαβε καθήκοντα, και μάλιστα πριν ενημερωθεί από το Σύλλογο Διδασκόντων για τις πρωτοβουλίες που είχε αναπτύξει, διέκοψε όλες τις δραστηριότητες επικαλούμενος 'άνωθεν εντολές'». Και καταλήγει: «Οι δάσκαλοι του 132ου Δημοτικού σχολείου θεωρούμε ότι με τη στάση του διευθυντή, αλλά και γενικότερα με την τοποθέτηση της διοίκησης στα ζητήματα που προέκυψαν, καταπατούνται αυτονόητα δικαιώματα των μαθητών μας και καλούμε το Συνήγορο του Παιδιού να προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια για την αποκατάσταση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Στη στήλη
Ιός Σαββάτου