Έντυπη Έκδοση

Σουρεαλισμός, χωρίς μανιφέστο και κίνημα

Η έκθεση «Πέρα από το Πραγματικό» συγκεντρώνει στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων από Εγγονόπουλο και Mayo μέχρι τον νέο ζωγράφο Θεόφιλο Κατσιπάνο

Με έργα των Νίκου Εγγονόπουλου, Antoine Mayo (Αντώνη Μαλλιαράκη), Αλκη Γκίνη, Γεώργιου Δέρπαπα, Αλέξανδρου Ισαρη, Σαράντη Καραβούζη, Δημήτρη Γέρου, Θόδωρου Πανταλέοντα και του νέου ζωγράφου Θεόφιλου Κατσιπάνου, ξεκινάει σήμερα στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων η έκθεση ζωγραφικής: «Πέρα από το Πραγματικό: Απόηχοι του σουρεαλισμού στην Ελλάδα».

Το έργο «Εκεί» του Νίκου Εγγονόπουλου, που θα εκτεθεί στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Το έργο «Εκεί» του Νίκου Εγγονόπουλου, που θα εκτεθεί στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εβδομήντα περίπου πίνακες από την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, τη συλλογή της Εθνικής Τραπέζης, την Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, το Μουσείο Ιωνος Βορρέ, την Πινακοθήκη Αιτωλοακαρνανίας «Χρήστος και Σοφία Μοσχανδρέου», από ιδιωτικές συλλογές και από τους ίδιους τους ζωγράφους, σκιαγραφούν τους απόηχους του σουρεαλισμού στη ζωγραφική του τόπου μας, από τη δεκαετία του '30 έως τις μέρες μας.

Αφετηρία της έκθεσης αποτελεί ο πίνακας του Νίκου Εγγονόπουλου «Σιδηροδρομικός Σταθμός» του 1936, ένα από τα πρώτα σουρεαλιστικά έργα του, που συμπεριλήφθηκε στην Μπιενάλε Βενετίας το 1954, όταν εκπροσώπησε μόνος του την Ελλάδα. Ο συνομήλικός του, ο «Ελλην εξ Αιγύπτου» Antoine Mayo, βρέθηκε στο Παρίσι και στους κόλπους των ξένων σουρεαλιστών τη δεκαετία του '20. Πίνακές του παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη χώρα μας το 1983 στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, όταν είχαν ήδη εμφανιστεί οι Ελληνες εικαστικοί επίγονοι που ανίχνευαν το αίτημα της υπερπραγματικότητας (surrealite).

Τη δεκαετία του '60 δραστηριοποιήθηκαν προς την κατεύθυνση του ονείρου ο Αλκης Γκίνης, ο Γεώργιος Δέρπαπας και ο Αλέξανδρος Ισαρης. Προς τα τέλη της ίδιας δεκαετίας, ο Σαράντης Καραβούζης στράφηκε σε μια ζωγραφική που ανακαλούσε τα πρώιμα έργα του Giorgio Morandi, ενός από τους ελάχιστους άμεσους και πιστούς οπαδούς της «Μεταφυσικής Σχολής» του Ντε Κίρικο. Ο Δημήτρης Γέρος και ο Θόδωρος Πανταλέων ακολούθησαν τα μονοπάτια του σουρεαλισμού στις αρχές της δεκαετίας του '70.

Οι συγκεκριμένοι ζωγράφοι δεν συγκροτούν ομάδα ή κίνημα. Ο καθένας πορεύτηκε και συνεχίζει να πορεύεται μόνος του. Δεν έγραψαν ποτέ συλλογικά μανιφέστα και δεν καλλιεργήθηκε ανάμεσά τους ένα κλίμα φιλικής και γόνιμης συνεργασίας. Ο συνδετικός τους κρίκος είναι η αποποίηση του ορθολογισμού στη ζωγραφική, που οδηγεί στην ανάπλαση ενός κόσμου πέρα από το πραγματικό.

Ο Θεόφιλος Κατσιπάνος, καλλιτέχνης που πρωτοεμφανίζεται στη χαραυγή του 21ου αιώνα, αποτελεί την καταληκτική αναφορά αυτής της έκθεσης. Η διοργάνωσή της είναι έργο του Δήμου Χανίων σε συνεργασία με τον συλλέκτη Κώστα Ιωαννίδη, επίτιμο σύμβουλο της Πινακοθήκης και την επιμελήθηκε η ιστορικός Τέχνης Μπία Παπαδοπούλου.

**Εως 21 Αυγούστου. Τηλ. 28210/92294.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά