Έντυπη Έκδοση

Ξαφνικά φέτος το καλοκαίρι

Μπορεί τα τελευταία καλοκαίρια να βλέπουμε στα θερινά ολοένα και περισσότερες νέες ταινίες, αλλά οι επανεκδόσεις, μία ακόμα μόδα κι αυτή, καλά κρατούν. Ετσι, φέτος, παρέα στον Ταραντίνο και τον Χάρι Πότερ θα κάνουν 28 κλασικές ταινίες.

Ο Στιβ Μακ Κουίν και η Φέι Ντάναγουεϊ στην ταινία του Νόρμαν Τζούισον «Υπόθεση Τόμας Κράουν». Ο Στιβ Μακ Κουίν και η Φέι Ντάναγουεϊ στην ταινία του Νόρμαν Τζούισον «Υπόθεση Τόμας Κράουν». Σύμφωνα με τον Τέλλο Φίλη της εταιρείας διανομής «Seven Films», οι επανεκδόσεις πάνε πολύ καλά: «Σκεφτείτε πως πέρυσι, το "Breakfast at Tiffany's" με την Οντρεϊ Χέπμπορν έκοψε 60.000 εισιτήρια. Υπάρχει μια έντονη τάση του κόσμου να βλέπει με νοσταλγική διάθεση παλιές και αγαπημένες ταινίες στο περιβάλλον ενός θερινού. Γνωρίζοντας, δηλαδή, πολύ καλά πως αυτή την ταινία μπορεί να την βρει και σε dvd. Θα ήταν αφελές στην εποχή του download να πιστεύαμε πως αυτός θα ήταν ο μόνος τρόπος να του γνωρίσουμε μια τέτοια ταινία».

Απ' την άλλη, υποστηρίζει, έχει σημασία ποιες ταινίες βγάζεις σε επανέκδοση: «Εμείς δεν απευθυνόμαστε σε ένα σινεφίλ κοινό, αλλά σε ένα κοινό απενοχοποιημένο. Το "Τίφανις", ας πούμε, δεν είναι μια ταινία με δάφνες, αλλά μια εμπορική ταινία». Στην ίδια λογική κινείται η εταιρεία και φέτος με ταινίες που αναδεικνύουν «Τα πιο ερωτικά ζευγάρια της μεγάλης οθόνης». Πάρτε μια ιδέα:

* Τζέιμς Στιούαρτ - Κιμ Νόβακ, «Δεσμώτης του ιλίγγου» και όλος ο Χίτσκοκ σε μία ώρα: αστυνομικό θρίλερ, βουτιά στις ανθρώπινες ψυχώσεις αλλά και μια σπουδή γύρω από τα ακαθόριστα κίνητρα μιας παθιασμένης αγάπης. Ενας αστυνομικός εγκαταλείπει το Σώμα λόγω της υψοφοβίας του.

Θρυλικά ζευγάρια

Οταν, όμως, ένας παλιός φίλος τον προσλαμβάνει για να παρακολουθεί τη νευρωτική, με αυτοκτονικές τάσεις συζύγό του, θα πέσει στα ίδια και χειρότερα: η γυναίκα, την οποία θα ερωτευτεί σφόδρα, θα επιχειρήσει ένα πήδημα θανάτου από ψηλά. Για κάποιους, η σημαντικότερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ, κι όμως στην εποχή της, απλώς έβγαλε τα έξοδά της...

* Ποτέ μια παρτίδα σκάκι δεν ήταν τοσο ερωτική... Ο Στιβ Μακ Κουίν, νέος και όμορφος εκκεντρικός εκατομμυριούχος εχει κανει την τέλεια κλοπή και ξέρει ότι κανεις δεν είναι τόσο έξυπνος για να τον ανακαλύψει. Υπολόγιζε όμως χωρίς τον ξενοδόχο ή μάλλον χωρίς την γοητευτική Φέι Ντάναγουεϊ. Ο λόγος για την «Υποθεση Τόμας Κράουν» του Νόρμαν Τζούισον, ένα στυλάτο νουάρ που άφησε εποχή και 40 χρόνια μετά την πρώτη προβολή του, φαντάζει το ιδιο μοντέρνο.

* Κι άλλα θρυλικά ζευγάρια: η Οντρεϊ Χέπμπορν, όμορφη και ανυπάκουη πριγκίπισσα, και ο Γκρέγκορι Πεκ, δαιμόνιος ρεπόρτερ, ερωτεύονται στις «Διακοπές στη Ρώμη» (την ταινία που ανέδειξε την Χέπμπορν), ενώ η Λιζ Τέιλορ και ο Πολ Νιούμαν φτάνουν στα όριά τους στη «Λυσσασμένη γάτα» του Ρίτσαρντ Μπρουκς, βασισμένη στο έργο του Τενεσί Ουίλιαμς με θέμα την οικογενειακή υποκρισία και την απληστία.

Λέγεται πως στην εποχή της, ο Ουίλιαμς στεκόταν έξω από τα σινεμά και απέτρεπε τον κόσμο λέγοντας: «Μην το δείτε, δεν είναι αυτό το έργο μου».

Η ταινία όντως απάλυνε τις αιχμές του θεατρικού έργου (το Χόλιγουντ δεν ανέχτηκε την προοπτική ενός Νιούμαν κρυφο-ομοφυλόφιλου), αλλά κανείς δεν έδωσε σημασία. Οι εισπράξεις απογειώθηκαν και η ταινία προτάθηκε για έξι Οσκαρ.

* «Κυρία Ρόμπινσον, προσπαθείτε να με αποπλανήσετε;». Η διασημότερη ίσως «αποπλάνηση» στην ιστορία του σινεμά είναι αυτή του «Πρωτάρη» Ντάστιν Χόφμαν και της Αν Μπάνκροφτ -μητέρα της κοπέλας που τελικά θα ερωτευτεί.

* Αν όμως το μουσικό θέμα των Σάιμον και Γκαρφάνκελ είναι απόλυτα ταυτισμένο με την ταινία, το ίδιο δεν συμβαίνει με την πασίγνωστη μελωδία του βραβευμένου με Οσκαρ φιλμ «Ενας άντρας, μία γυναίκα». Σαφώς λιγότεροι το συνδέουν με την ιστορία αγάπης του Κλοντ Λελούς με πρωταγωνιστές την Ανούκ Εμέ και τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν που, έχοντας χάσει τους συντρόφους τους, παλεύουν με τις αναστολές τους στην προοπτική μιας νέας σχέσης.

Σημαντικές ταινίες θα προβάλλουν τους καλοκαιρινούς μήνες άλλες τέσσερις εταιρείες διανομής:

* Στο «Μπελίσιμα» του Βισκόντι η Αννα Μανιάνι προσπαθεί να ξεφύγει από τη μιζέρια της σκληρής καθημερινότητάς της, ξοδεύοντας όλα της τα χρήματα για να βοηθήσει την επτάχρονη κόρη της να περάσει από μία οντισιόν της Τσινετσιτά. Από τα σημαντικότερα δείγματα του ιταλικού νεορεαλισμού, και ένα σχόλιο του Βισκόντι για την απατηλή λάμψη της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

* Θα δούμε και Μπρεσόν και μάλιστα εις διπλούν: «Ο πορτοφολάς» είναι ίσως η διασημότερη ταινία του, με ήρωα έναν ερασιτέχνη πορτοφολά σε μια ιστορία επηρεασμένη από το «Εγκλημα και τιμωρία».

* Στο «Χρήμα» πάλι, ο Μπρεσόν, με κυνικότητα και ρεαλισμό, ακολουθεί τη διαδρομή ενός πλαστού χαρτονομίσματος 500 φράγκων που τελικά θα καταλήξει στα χέρια ενός υπαλλήλου εταιρείας καυσίμων μετατρέποντάς τον σε εγκληματία.

* Και δύο άκρως προκλητικές για την εποχή τους ταινίες: Οι «Είμαι περίεργη: Κίτρινη», και «Είμαι περίεργη: Μπλε» του Σουηδού Βίλγκοτ Σόμαν, αποτέλεσαν κινηματογραφικά πειράματα της εποχής.

Καμία ταινία πριν απ' το 1967 δεν είχε δείξει τόσο γυμνό, αλλά ο Σόμαν το αξιοποίησε ώστε να μιλήσει για τον φεμινισμό, την σεξουαλική απελευθέρωση και την πολιτική.

* Εναν διαφορετικό Μπενίνι, διά χειρός Τζάρμους, θα απολαύσουμε «Στην παγίδα του νόμου», 23 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία της: ένας ιταλός τουρίστας που μιλάει ελάχιστα αγγλικά, ένας άνεργος ντι-τζέι και ένας προαγωγός της πλάκας βρίσκονται φυλακισμένοι στο ίδιο κελί, κατηγορούμενοι για αδικήματα που δεν έπραξαν. Ο Τζιμ Τζάρμους στα καλύτερά του.

* Σε νέες κόπιες θα παρακολουθήσουμε την «Πτώση της Λόλα Μοντές», το τελευταίο φιλμ του μεγάλου Μαξ Οφίλς που διηγείται την πραγματική ζωή μιας περιβόητης χορεύτριας του 19ου αιώνα που υπήρξε ερωμένη πολλών σημαντικών ανδρών, όπως του Λιστ και του βασιλιά της Βαυαρίας.

Η ταινία δεν γνώρισε εισπρακτική επιτυχία, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να την πετσοκόψουν στο μοντάζ. Το γεγονός συντάραξε τον σκηνοθέτη συντελώντας στον πρόωρο θάνατό του στα 55 του. Το φιλμ προβλήθηκε πέρυσι στις Κάνες, αποκατεστημένο σύμφωνα με το αρχικό μοντάζ, δημιουργώντας αίσθηση.

* Τι να πούμε για «Το όνομα του Ρόδου» που ίσως να μην είναι ισάξιο του σπουδαίου βιβλίου του Ουμπέρτο Εκο, αλλά παραμένει ένα γοητευτικό φιλμικό μεσαιωνικό παραμύθι, διά χειρός του Ζαν Ζακ Ανό, με τον Σον Κόνερι να δίνει τη δική του μάχη σε μια εποχή που τα αρχαία κείμενα βρίσκονταν στα χέρια της εκκλησίας.

* Κι επειδή καλοκαίρι χωρίς Γούντι Αλεν δεν γίνεται, φέτος θα δούμε τον «Υπναρά» και τον «Ειρηνοποιό». Στην πρώτη ενσαρκώνει έναν κρυογονικά κατεψυγμένο άντρα, ο οποίος ξυπνά ύστερα από 200 χρόνια και ανακαλύπτει πως το μέλλον δεν είναι τόσο λαμπρο: όλες οι γυναίκες είναι ψυχρές, όλοι οι άντρες ανίκανοι, ενώ τον κόσμο κυβερνά μια... μύτη.

Στη δεύτερη, καταστρώνει σχέδιο δολοφονίας του Ναπολέοντα, αλλά κάποιος άλλος τον προλαβαίνει!

Και ελληνικές ταινίες

Σπάνιο, αλλά αυτή τη σεζόν βγαίνουν και τρεις ελληνικές ταινίες:

* Απόλυτα συμβατό με το θερινό κλίμα, το πολυβραβευμένο «Δένδρο που πληγώναμε», η πρώτη (και αυτοβιογραφική) μεγάλου μήκους του Δήμου Αβδελιώδη, μας μεταφέρει στη Χίο όπου παρακολουθούμε τη σχέση δύο παιδιών το καλοκαίρι του '60. Συγκίνηση, χιούμορ, ποίηση και μια φρέσκια ματιά στη νησιωτική Ελλάδα. Μαζί προβάλλεται και η βωβή ταινία μεσαίου μήκους του, «Αθέμιτος συναγωνισμός», στην οποία μάλιστα πρωταγωνιστεί.

* Σε εντελώς άλλο κλίμα, «Το Ποτάμι» (1960) του Νίκου Κούνδουρου βασίζεται σε τέσσερις ιστορίες γραμμένες από τον Αντώνη Σαμαράκη, τον Νότη Περγιάλη, τον Ιάκωβο Καμπανέλλη και τον ίδιο τον Κούνδουρο. Η ταινία θα παρουσιαστεί στην αυθεντική βερσιόν της που δεν έφτασε ποτέ στις εμπορικές αίθουσες, αφού, και εδώ, επενέβησαν οι (αμερικανοί) παραγωγοί αλλαζοντάς της τα φώτα.

* Και μια πολιτική ταινία-σταθμός: «Ο άνθρωπος με το γαρίφαλο» του Νίκου Τζίμα γύρω από την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη.

Το φιλμ αντανακλά μια ολόκληρη εποχή, δείχνοντας το πώς εδραιώθηκε η αμερικανικη εξουσία στην Ελλάδα -και κατ' επέκταση σε ολόκληρο τον κόσμο... *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος