Έντυπη Έκδοση

ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΣΟΥΦΛΙΑ ΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΥΣ * ΑΛΛΑ ΝΕΟ «ΟΧΙ» ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ

Ποδηλατάδα λόγω ευρωκάλπης

Στροφή προς εναλλακτικές μορφές μετακίνησης έκανε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, έχοντας λάβει προφανώς το «μήνυμα» της ευρωκάλπης.

Χθες συναντήθηκε με εκπροσώπους της κίνησης «Ποδηλάτες/ισσες» και ανακοίνωσε την εκπόνηση μελέτης για δίκτυο ποδηλατόδρομων στην πρωτεύουσα, συνολικού μήκους 26,6 χλμ. που θα καλύπτουν τη διαδρομή από το σταθμό του ΗΣΑΠ στην Κηφισιά, θα διέρχονται από τους αρχαιολογικούς χώρους του κέντρου και θα καταλήγουν στο Φάληρο, πιθανότατα κατά μήκος της γραμμής του Ηλεκτρικού. Τα έργα, συνολικού ύψους 7 εκατ. ευρώ, θα ξεκινήσουν το νωρίτερο τον Φεβρουάριο, μετά την ολοκλήρωση των μελετών που θα εκπονηθούν από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και το Πολυτεχνείο.

Το δίκτυο ποδηλατόδρομων θα έχει υπερτοπικό χαρακτήρα, θα καλύπτει ανάγκες καθημερινής μετακίνησης, αλλά και τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας με το νέο κέντρο πολιτισμού στο Φάληρο.

Πέρα από τις επιφυλάξεις για τα «θα» του κυρίου Σουφλιά, υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία που κάνουν επισφαλή την υλοποίηση της εξαγγελίας:

* Η απόρριψη του αιτήματος για ελεύθερη πρόσβαση των ποδηλάτων στο μετρό, κατά τα ισχύοντα στις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Στη δήλωση του υπουργού δίνεται υπόσχεση για «ειδικούς χώρους φυλασσόμενης στάθμευσης» σε όλους τους σταθμούς του μετρό, παρά το γεγονός ότι για το θέμα έγινε αναλυτική συζήτηση. Μάλιστα ο κ. Σουφλιάς εμφανίστηκε θετικός στο αίτημα και «έδειξε» τον παριστάμενο πρόεδρο της εταιρείας «Αττικό Μετρό» ως έχοντα αντιρρήσεις για το μέτρο. Από την ανακοίνωση αποδείχθηκε ότι απλώς είχαν μοιράσει ρόλους «καλού» και «κακού».

* Η αλλαγή πλεύσης του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, που πριν από ένα χρόνο (Μάρτιος 2008), στην εισήγηση για τη στρατηγική αστικής κινητικότητας ανέφερα ότι ειδικά στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη σημείωνε πως «η σημερινή κατάσταση του δημόσιου χώρου δεν επιτρέπει τη χρήση του ποδηλάτου ούτε καν για αναψυχή και άθληση»! Προέτρεπε μάλιστα να αναληφθούν πρωτοβουλίες για τη διαμόρφωση ποδηλατόδρομων κατά προτεραιότητα σε «πρόσφορους χώρους», όπως το παραλιακό μέτωπο και τα μεγάλα πάρκα.

* Η χρονική καθυστέρηση σε ανάλογες φραστικές πρωτοβουλίες των κυρίων Χατζηδάκη και Κακλαμάνη. Χρειάστηκε ένας χρόνος και μερικές μέρες για να φθάσει το μήνυμα ώς το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, που απουσίαζε από τη συνάντηση του τότε υπουργού Μεταφορών και του δημάρχου Αθηναίων. Οι δύο τελευταίοι είχαν αντιμετωπίσει το ποδήλατο ως μέσο αναψυχής και όχι μετακίνησης, προβλέποντας ριζικά διαφορετικές διαδρομές συνολικού μήκους 21,5 χλμ. που θα ήταν έτοιμες το 2010. Δεν υπάρχουν νεότερα γιά τους ποδηλατόδρομους που ακολουθούσαν δύο διαδρομές. Η πρώτη θα είχε αφετηρία το σταθμό του μετρό στην Κατεχάκη και κατάληξη στο άλσος Συγγρού στα Ιλίσια, μέσω πάρκου Γουδή και σχολής Χωροφυλακής, ενώ η δεύτερη θα ξεκινούσε από το Καλλιμάρμαρο και θα έφθασε στο Φάληρο μέσω της Δ. Αρεοπαγίτου και δρόμων χαμηλής κυκλοφορίας. Είναι υποδειγματική η κυβερνητική ασυμφωνία.

«Αν ήθελε ο κ. Σουφλιάς να πείσει για τις προθέσεις του θα έπρεπε να επιτρέψει την είσοδο των ποδηλάτων στο μετρό», δήλωσαν στην «Ε» εκπρόσωποι του ποδηλατικού κινήματος. Μας έφεραν το παράδειγμα του Βερολίνου, όπως από το 1980 επιτρεπόταν η είσοδος για καθορισμένες ώρες. Το 2002 έγινε για 10 μήνες δοκιμαστικά ελεύθερη είσοδος στο μετρό όλες τις ώρες, με αποτέλεσμα στο διάστημα αυτό να γίνουν 2 εκατ. μετακινήσεις ποδηλατών και να υποβληθούν μόλις 20 παράπονα. Από τότε το μέτρο ισχύει κανονικά και το επικροτεί το 80% των επιβατών.

Σε ανακοίνωσή τους οι «Ποδηλάτες/ισσες» επισημαίνουν πως θα ήθελαν πολύ να θεωρήσουν θετικές τις εξαγγελίες του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, που συνήθως ανακοινώνει έργα για το Ι.Χ. Τονίζουν ωστόσο ότι αποτελούν ελάχιστο τμήμα όσων απαιτούνται για να ενταχθεί το ποδήλατο στην καθημερινότητα της πόλης και γι' αυτό έχουν προτείνει δίκτυο 154 χλμ. «Συνεχίζουμε να διεκδικούμε», τονίζουν και ετοιμάζουν την επόμενη εκδήλωση που θα γίνει στο Θησείο στις 20-21 Ιουνίου. *

Τι ισχύει στην Ευρώπη

* ΟΛΛΑΝΔΙΑ. Στον παράδεισο του ποδηλάτου καλύπτει το 25,6% των μετακινήσεων. Φτάνει το 43,6% για διαδρομές έως 2,5 χλμ. Κυκλοφορούν 13 εκατ. ποδήλατα για 15,5 εκατ. κατοίκους.

* ΔΑΝΙΑ. Αποτελεί το δεύτερο σε προτίμηση μέσο μεταφοράς. Στην Κοπεγχάγη ο δείκτης ιδιοκτησίας ΙΧ είναι 347 ανά 1.000 κατοίκους, ίσος με αυτόν της Αθήνας, αλλά το ποδήλατο καλύπτει το 34% των μετακινήσεων.

* ΒΡΕΤΑΝΙΑ. Το 1996 αντιπροσώπευε μόλις το 2,5% των μετακινήσεων και από το 2005, χάρη στην εφαρμογή προγραμμάτων σε μεγάλες πόλεις, οι ποδηλατόδρομοι έχουν μήκος 16.000 χλμ. και εξυπηρετούν 232 εκατ. μετακινήσεις τον χρόνο.

* ΓΑΛΛΙΑ. Την πρωτιά είχε το Στρασβούργο, με δίκτυο ποδηλατόδρομων 77 χλμ., που καλύπτει το 25% των μετακινήσεων. Η Λιόν εφάρμοσε σύστημα με 3.000 νοικιαζόμενα ποδήλατα και καλύπτει 15.000 μετακινήσεις την ημέρα. Η μετακίνηση είναι δωρεάν για διαδρομές έως 2,8 χλμ. Το Παρίσι ετοιμάζεται να εφαρμόσει πρόγραμμα με 7.000 ποδήλατα.

* ΙΡΛΑΝΔΙΑ. Το Δουβλίνο διαθέτει δίκτυο 120 χλμ. και κάθε χρόνο υποδέχεται πάνω από 10.000 τουρίστες που φτάνουν αεροπορικώς, έχοντας στις αποσκευές το ποδήλατό τους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
ΥΠΕΧΩΔΕ
Νέα Δημοκρατία