Έντυπη Έκδοση

Εύφλεκτο υπόστρωμα

Τις προάλλες, στη Σουηδία με την άριστη οργάνωση, σήκωσαν ψηλά τα χέρια μπροστά στις λυσσασμένες πυρκαγιές που κατέτρωγαν τα πυκνά δάση.

Και παρακαλούσαν να βρέξει για να σταματήσει το κακό... Και στην Καλιφόρνια, που δοκιμάζεται επί χρόνια, ούτε και φέτος μπόρεσαν να αναχαιτίσουν τον εφιάλτη της φωτιάς... Αυτό σημαίνει ότι η πυρκαγιά είναι «άτιμο πράμα», που δεν αντιμετωπίζεται εύκολα όταν «τα στοιχεία της φύσης» αυθαιρετούν... Ομως εδώ, στη χώρα της αφρένειας, της λογόρροιας και της αβελτερίας, υπάρχει πάντα ένα εύφλεκτο υπόστρωμα, που διευκολύνει την καταστροφή: Κράτος φτωχό και ανίκανο. Δήμαρχοι άσχετοι ή ολίγιστοι. Κοινωνία αδιάφορη -με εξαίρεση κάποιες ομάδες συγκινητικών εθελοντών- και μορφώματα που επιδιώκουν παντί τρόπω να ικανοποιήσουν τα δικά τους συμφέροντα (π.χ. ομάδες «δικαιούχων», οικοδομικοί συνεταιρισμοί κ.ά.), αδιαφορώντας για τα σπλάχνα του μέλλοντος, το περιβάλλον, και τον αργό θάνατο που επιφέρει η ζωώδης ιδιοτέλεια **** Τις προάλλες, ο αψίκορος Πάγκαλος που ταλαντεύεται μονίμως σαν εκκρεμές μεταξύ ατελέσφορης ευφυΐας και φαιού εξυπνακισμού, χαρακτήρισε ρεμάλια όσους προτίμησαν την αποχή στις εκλογές... Τότε, εμφανίστηκε σε αρκετά κείμενα ο Περικλής και η δηκτική αναφορά του στους «αχρείους» (άχρηστους) πολίτες. Σ' εκείνους δηλαδή, που κοιτάνε τη δουλειά τους και δεν ανακατεύονται με τα πολιτικά... Υπάρχει ένας σοβαρός αντίλογος. Διατυπώθηκε από τον Ζήσιμο Λορεντζάτο: «Από την άλλη μεριά (θα έλεγα) ο Οδυσσέας -στους αντίποδες του Περικλή- που είχε γνωρίσει πολλών ανθρώπων άστεα και νόον και πολλά δοκιμάσει, διάλεξε ακριβώς, στο τελευταίο βιβλίο της Πολιτείας, να ζήσει -σε μια υποθετική δεύτερη ζωή- βίον ανδρός ιδιώτου απράγμονος, δηλαδή ανδρός ή ανθρώπου που, στην Αθήνα του Περικλή (καθώς και στους καιρούς της ομαδικής πολιτικής στρατολόγησης που ζούμε σήμερα), θα θεωρούνταν άχρηστος. Το ίδιο επίθετο απράγμων το ανταμώνουμε κατά σύμπτωση και στον Θουκυδίδη και στον Πλάτωνα. Και όμως, μπορεί μια μέρα ο κόσμος τελικά να σωθεί από τους άχρηστους (αχρείους)» («Collectanea», εκδόσεις Δόμος) *** Για να μαθαίνεις, υποβολέα: η ελεύθερη έκφραση είναι ιδεολόγημα! Την άποψη αυτή εξέφρασε, προσφάτως, προοδευτικός αρθρογράφος σε σαββατιάτικο σημείωμά του. Ετοιμάσου για τη συνέχεια...

Εκ των έσω

* ΙΡΑΝ (1)... «Ισως να έγινε πράγματι νοθεία στις ιρανικές εκλογές, όπως καταγγέλλει ο μεγάλος χαμένος, ο μεταρρυθμιστής Μιρχοσεΐν Μουσαβί.

Ισως πάλι να συνέβη αυτό που γράφει ο Ζορζ Μαλμπρινό στη Φιγκαρό: να κινητοποίησε το καθεστώς μια "δεξαμενή" ψήφων -που υπολογίζεται γύρω στο 10% με 15%- προκειμένου να προστατεύσει την ισλαμική δημοκρατία από τους υπονομευτές της»...

Ο Μιχάλης Μητσός, στα «Νέα»:

- «Ο,τι κι αν πραγματικά συνέβη, η επανεκλογή του απερχόμενου προέδρου θέτει σε δοκιμασία τα ανοίγματα του προέδρου Ομπάμα προς τον ισλαμικό κόσμο. Αν ο Αμερικανός πρόεδρος πάρει θέση υπέρ των μεταρρυθμιστών, οι τελευταίοι θα χαρακτηριστούν αμέσως "όργανα του σατανά". Αν αποδεχθεί τα επίσημα στοιχεία, θα διαψεύσει τις ελπίδες εκατομμυρίων νεαρών Ιρανών που αισθάνονται ότι τους έκλεψαν το μέλλον. Το λέγαμε και την περασμένη εβδομάδα: η Ουάσιγκτον είναι καταδικασμένη να ρίξει γέφυρες προς τον άνθρωπο που κατέχει την πραγματική εξουσία στο Ιράν, τον ανώτατο θρησκευτικό ηγέτη Αλί Χαμενεΐ».

* ΙΡΑΝ (2)... «Είναι πιθανό -έγραφε παλιά ο Γιούργκεν Χάμπερμπας- ότι η κατατεμαχισμένη δομή της εξουσίας θα ανατραπεί μια μέρα από τη φορά της κοινωνίας. Είναι έκδηλο ότι η ανυπομονησία θα μεγαλώσει στο πλαίσιο του πληθυσμού, ωθούμενη από τις ενέργειες των μεταρρυθμιστών"»...

Ο Γιώργος Χ. Παπασωτηρίου στη «Βραδυνή»:

- «Το μεγάλο, ωστόσο, ερώτημα και η τεράστια δυσκολία των μεταρρυθμιστών είναι να επιβάλουν τον διαχωρισμό των δύο κόσμων, του θρησκευτικού και του πολιτικού. Στη Δύση η εκκοσμίκευση χρειάστηκε έναν Λούθηρο και ποταμούς αίματος, στην Ανατολή θα ακολουθηθεί η ίδια πορεία;».

Οι τίτλοι των εφημερίδων

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Ακάλυπτη αγορά-Νέα έκρηξη επιταγών χωρίς αντίκρυσμα.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ

Ασπίδα για τους άνω των 65 το εμβόλιο πνευμονιόκοκκου.

ΑΥΡΙΑΝΗ

Καρφώνει Τρεπεκλή και SAIC ο Δενδρινός - Τι κατέθεσε στον ανακριτή για το γιγαντιαίο σκάνδαλο με το C4Ι.

ΕΘΝΟΣ

Ομηρος τώρα και του Γ. Μανώλη.

ΕΛ. ΩΡΑ

Ο Μανώλης με τα λόγια χτίζει ανώγεια και κατώγεια.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Τα μοιραία λάθη του Σημίτη αντιγράφει ο Καραμανλής-Τα κοινά σημεία στη στρατηγική του νυν και τέως πρωθυπουργού.

ΕΛ. ΤΥΠΟΣ

Επιτόκια αλά καρτ στα δάνεια-Νέο σύστημα στις τράπεζες από την 1η Ιουλίου.

ESPRESSO

«Ετσι έγιναν όλα». - Η απολογία του (προφυλακισμένου) ναυτικού για το θάνατο του ηθοποιού Καραδήμα.

ΕΣΤΙΑ

Τα σενάρια περί συνεργασιών-Διακινούνται χάριν άλλων σκοπιμοτήτων.

Η ΒΡΑΔΥΝΗ

Στις φλόγες τα «φιλέτα» του Υμηττού - Κάηκαν αναδασωτέες εκτάσεις από την Ανω Γλυφάδα έως τη Βούλα.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Φωτιές και στα μπατζάκια τους - Η ολική καταστροφή του 2007 φαίνεται να μην έγινε μάθημα στην κυβέρνηση.

Οι πραγματικοί πειρατές -στη Σομαλία- είναι οι ξένοι

«Οι πραγματικοί πειρατές είναι οι ξένοι, λέει ο Φάραχ Ισμαήλ Εΐντ, πρώην ψαράς που εκτίει ποινή κάθειρξης 15 ετών στη Σομαλία ως οργανωτής μιας πειρατείας.

Ο Εΐντ, 38 ετών, λέει πως τα μεγάλα ξένα αλιευτικά εξαφάνισαν από τα νερά της Σομαλίας τους αστακούς, από το ψάρεμα των οποίων ζούσε: "Ψάρεψαν τα πάντα -καρχαρίες, αστακούς, αυγά. Συγκρούονταν με τις βάρκες μας. Ηρθαν με γιγάντια δίχτυα και σάρωσαν τα πάντα από τη θάλασσα... Τώρα η διεθνής κοινότητα φωνάζει για την πειρατεία. Ομως κι εμείς φωνάζαμε πολύ καιρό στον κόσμο τα προβλήματά μας και δεν μας άκουγε κανείς".

Ως πειρατής, ο Εΐντ δεν είναι και σπουδαίος. Οπως λέει σε συνέντευξή του από τη φυλακή Μαντίρα στους λονδρέζικους "Τάιμς", το πρώτο πλοίο δεν κατάφερε να το προλάβει, το δεύτερο το πρόφτασε, όμως η σκάλα για το ρεσάλτο αποδείχθηκε πολύ μικρή. Στην τρίτη απόπειρα, συνελήφθη. "Πιστεύω ότι πειρατές πρέπει να αποκαλούμε αυτούς που έρχονται παράνομα στα νερά μας", τονίζει. Ο Γάλλος φιλόσοφος Μισέλ Ονφραί θα συμφωνούσε μαζί του. "Εχουμε άδικο", γράφει, "όταν ρίχνουμε τους προβολείς μόνο στην ατομική βία, την ώρα που καθημερινά η βία αυτών που συμμετέχουν στο φιλελεύθερο σύστημα κατασκευάζει καταστάσεις βλαπτικές, οι οποίες πλήττουν αυτούς που, χαμένοι, θυσιασμένοι, χωρίς πίστη ούτε νόμο, χωρίς ηθική, χωρίς αξίες, εκτεθειμένοι στη βαρβαρότητα μιας κοινωνικής μηχανής που τους τσακίζει, αρκούνται να αναπαράγουν στο δικό τους μέτρο, μέσα στον κόσμο τους, τις αδικίες αυτών που τους κυβερνούν και παραμένουν ατιμώρητοι. Αν η λεγόμενη νόμιμη βία σταματούσε, θα μπορούσε επιτέλους να μειωθεί η λεγόμενη παράνομη βία".

Ο Εΐντ κατηγορεί τους ξένους για την αύξηση της πειρατείας. Είχε δύο βάρκες και πωλούσε ψάρια στο Εϊλ μέχρι που οι παράνομες τράτες κατέστρεψαν την αλιεία. "Τα ψάρια που πιάναμε ήταν αρκετά για τους ντόπιους και αρκετά για να πουλήσουμε, όμως τώρα δεν φτάνουν ούτε για να φάμε", εξηγεί. Τα ξένα πλοία έριχναν τοξικά απόβλητα και μια μέρα είδε να επιπλέουν χιλιάδες νεκρά ψάρια. "Νομίσαμε ότι είμαστε τυχεροί, μαζέψαμε τα ψάρια και τα αποθηκεύσαμε σε ψυγεία, μετά όμως ανακαλύψαμε ότι ήταν σαν πλαστικά... Τα προβλήματα άρχισαν να πέφτουν βροχή πάνω μας". Ετσι οι ψαράδες αγόρασαν όπλα και άρχισαν να αποσπούν άτυπους φόρους από τους ξένους στις παράνομες τράτες. "Ξέραμε πως αυτό που κάναμε ήταν λάθος, όμως ήταν ένας τρόπος να φωνάξουμε στον κόσμο", εξηγεί.

Και έχει και τη λύση: "Η διεθνής κοινότητα πρέπει να έρθει να μιλήσει μαζί μας· πρέπει να μας αποζημιώσουν για τα προβλήματα που προκάλεσαν στα νερά μας με την παράνομη αλιεία και τα τοξικά απόβλητα. Τότε, μέχρι να υπάρξει κυβέρνηση στη Σομαλία, θα μπορούσαμε να προστατεύουμε εμείς τα πλοία που περνούν από τα νερά μας».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Στη στήλη
Ο τύπος των ήλων