Έντυπη Έκδοση

TV: 20 ΧΡΟΝΙΑ ΧΑΟΣ

Το κρυφτούλι με τις άδειες

Στην Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων λειτουργούν, έστω και με προσωρινή νομιμότητα, 10 κανάλια εθνικής εμβέλειας, 108 περιφερειακής και τοπικής και περίπου 880 ραδιοσταθμοί! Χωρίς να υπολογίζονται οι παράνομοι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί που εξακολουθούν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια

Σε λίγες μέρες, τέλος Ιουνίου, λήγει άλλη μια παράταση για τις περιβόητες προσωρινές (επί μια 20ετία) άδειες των ραδιοτηλεοπτικών μέσων. Αλλωστε στην Ελλάδα ουδέν μονιμότερον του προσωρινού. Κι όπως αναμένεται, θα έρθει άλλη μία παράταση, καθώς τίποτα δεν έχει προχωρήσει, ενώ ουσιαστικά η κυβέρνηση έχει βάλει οριστικά στο χρονοντούλαπο την αδειοδότηση της αναλογικής τηλεόρασης, αν και έχει μείνει πίσω και στο θέμα της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή, όπου όλα κινούνται με βήμα σημειωτόν, όταν δεν είναι απολύτως ακινητοποιημένα.

Το 4ο τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει κρίνει ότι οι αλλεπάλληλες παρατάσεις νομιμότητας των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ είναι ουσιαστικά παράνομες, αντισυνταγματικές. Η υπόθεση βέβαια έχει οδηγηθεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ και καταπώς φαίνεται, δεν πρόκειται να εξεταστεί σύντομα. Πάντως, μια απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ που θα έκρινε παράνομη τη διαδικασία θα τίναζε στον αέρα το επί μια 20ετία άναρχο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Στην Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων λειτουργούν, έστω και με την προσωρινή αυτή νομιμότητα, 10 κανάλια εθνικής εμβέλειας, 108 περιφερειακής και τοπικής και περίπου 880 ραδιοσταθμοί! Χωρίς να υπολογίζονται οι παράνομοι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί που εξακολουθούν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια, παρότι την τελευταία διετία τουλάχιστον η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έχει εντείνει τις προσπάθειές της για την καταπολέμηση του φαινομένου.

Πριν από 20 χρόνια ξεκίνησε αυτή η... περιπέτεια και δυστυχώς παρά τις αλλαγές κυβερνήσεων τίποτε δεν άλλαξε. Συνεχίζεται ένα ιδιότυπο καθεστώς αλληλο-ομηρίας και αλληλο-εκβιασμών κυβερνήσεων και επιχειρηματιών ηλεκτρονικών ΜΜΕ, που εναλλάσσονται στους ρόλους θύτη και θύματος ανάλογα με την περίσταση. Και δυστυχώς με την ίδια νοοτροπία και η τωρινή κυβέρνηση συνεχίζει να παίζει τον «Αϊ-Βασίλη» κάνοντας «δωράκια» κομμάτια του ραδιοτηλεοπτικού χώρου στους ισχυρούς, τους έχοντες και κατέχοντες, ενώ το «παιχνίδι» ανοίγει ακόμα περισσότερο με το λεγόμενο ψηφιακό μέρισμα, όπου αναμένεται σύγκρουση τηλεοπτικών σταθμών και τηλεπικοινωνιακών ομίλων.

Το... θρίλερ ξεκίνησε το 1989, ενώ δύο χρόνια νωρίτερα είχε αρχίσει η ιστορία με τα ραδιόφωνα. Τα πρώτα κανάλια λειτουργούν και το 1993 δίνονται απευθείας επτά άδειες για τη λειτουργία τηλεοπτικών σταθμών από τον τότε υπουργό Προεδρίας Σωτήρη Κούβελα. Λίγο αργότερα, επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, δίνονται άλλες πέντε άδειες (δύο εθνικής εμβέλειας και τρεις περιφερειακής). Κανείς πάντως δεν έχει πραγματοποιήσει έρευνα αγοράς για να διαπιστώσει πόσα κανάλια (τουλάχιστον εθνικής εμβέλειας) χωράνε στην έρμη τη χώρα. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος (τότε υπουργός Τύπου) καταθέτει τον ν. 2328/95 θέλοντας υποτίθεται να βάλει τάξη στο τοπίο, ενώ ακολουθούν κι άλλοι νόμοι, προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις. Στο ήδη θολό και άναρχο τοπίο ανοίγονται «πόρτες και παράθυρα» και η κατάσταση διαιωνίζεται.

Η πρώτη διαγωνιστική διαδικασία αδειοδότησης γίνεται το 1997 με την προκήρυξη 117 αδειών τηλεοπτικών σταθμών: 6 εθνικής εμβέλειας, 53 περιφερειακής και 58 τοπικής, ενώ λίγο μετά, με νέα προκήρυξη, οι περιφερειακής γίνονται 51 και οι τοπικής 57. Θα κατατεθούν 160 φάκελοι και θα απαιτηθεί ειδικός χώρος για να... στοιβαχτούν οι περισσότερες από 150.000 σελίδες με τα στοιχεία των φακέλων. Ο τότε υπουργός Τύπου Δημήτρης Ρέππας δηλώνει ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί σύντομα! Πέντε χρόνια μετά κι ενώ έχουν ζητηθεί και συμπληρωματικά στοιχεία, ο τότε υπουργός Τύπου Χρήστος Πρωτόπαππας κηρύσσει τον διαγωνισμό άγονο, χαρακτηρίζοντας σχεδόν στο σύνολό τους τους φακέλους ατελείς! Κανάλια και ραδιόφωνα βέβαια συνεχίζουν να εκπέμπουν κανονικότατα.

Το 2003, με το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης να έχει γίνει πλέον Ανεξάρτητη Αρχή, ξεκινά νέα διαγωνιστική διαδικασία, με τον κ. Πρωτόπαππα να υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται να γίνει τρίτος διαγωνισμός -και καταπώς φαίνεται δεν πρόκειται να γίνει αφού μας προλαβαίνει (;) η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή- ενώ ο νέος (τότε) πρόεδρος του ΕΣΡ Ιωάννης Λασκαρίδης επιμένει ότι οι άδειες και για τις τρεις κατηγορίες καναλιών θα δοθούν σύντομα. Ερευνα αγοράς για το πόσα κανάλια χωράνε δεν θα γίνει. Οι υποψηφιότητες κατατίθενται, αρχίζουν τα «πανηγύρια» με τους 15 φακέλους για τα εθνικής εμβέλειας και εντοπίζονται εκ νέου προβλήματα με τα στοιχεία των καναλιών. Ερχονται εκλογές, η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ. στέλνει τα δικά της «χαμπέρια» για καινούργια νομοθεσία που θα καθορίζει γενικότερα το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο και ο διαγωνισμός με συνοπτικές διαδικασίες πάει... περίπατο. Εχουν προηγηθεί βέβαια και προσφυγές στο ΣτΕ για τους τηλεοπτικούς σταθμούς περιφερειακής, τοπικής και εθνικής εμβέλειας.

Ο τότε υπουργός Επικρατείας Θόδωρος Ρουσόπουλος υπόσχεται εκ νέου τακτοποίηση του τοπίου, καθώς δηλώνει ότι το υφιστάμενο καθεστώς «παράγει τέρατα, δημιουργεί στρεβλώσεις και διαιωνίζει σχέσεις αδιαφάνειας». Αντ' αυτού φέρνει με συναρμόδιους υπουργούς νέο νόμο για τον «βασικό μέτοχο» που τινάζει την «μπάνκα» στον αέρα, με αποτέλεσμα να μην ισχύει πλέον ουσιαστικά κανένας περιορισμός. Ολοι πλέον είναι... βασικά αμέτοχοι. Καταθέτει και νόμο για τη «συγκέντρωση των ΜΜΕ, την αδειοδότηση των ηλεκτρονικών μέσων και τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή», κάνοντας ουσιαστικά και άλλα «δωράκια» στους ήδη ισχυρούς ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών ΜΜΕ. Οι διατάξεις του νέου νόμου είναι πλέον τόσο ελαστικές που κάποιος μπορεί να κατέχει το 100% ενός καναλιού, να έχει ποσοστά σε άλλα, να διαθέτει εφημερίδες, περιοδικά και μέχρι και πέντε ραδιοσταθμούς. Δίνει μάλιστα προβάδισμα στους ήδη κατέχοντες τηλεοπτικούς σταθμούς να εκπέμψουν το πρόγραμμά τους και ψηφιακά χωρίς ιδιαίτερη άδεια. Κάτι που δεν μπορεί να κάνει πιλοτικά κανένας καινούργιος παίκτης. Ορισμένοι μάλιστα επισημαίνουν ότι αφήνεται ανοικτό το ενδεχόμενο να δοθεί «δωράκι» στους γνωστούς και μη εξαιρετέους και μια δεύτερη συχνότητα, όταν περάσουμε επιτέλους με το καλό στην ψηφιακή εποχή...

ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ Η ΠΟΛΥΦΩΝΙΑ

«Παράδεισος» η Ελλάδα για καρτέλ στην ενημέρωση

Μια απλή ματιά στις διατάξεις των χωρών της Ε.Ε. για τη διάφανεια στον Τύπο και τον έλεγχο της υπερ-συγκέντρωσης στην ιδιοκτησία των ΜΜΕ είναι αρκετή: Η Ελλάδα έχει μακράν την ελαστικότερη νομοθεσία στην Ευρώπη.

Με εξαιρέσεις ίσως τη Δανία και τη Σουηδία, οι περισσότερες χώρες επιβάλλουν πολύ αυστηρότερα όρια συγκέντρωσης απ' ό,τι ο τελευταίος νόμος Ρουσόπουλου. Οπου έχει τεθεί όριο για τον περιορισμό της δεσπόζουσας θέσης ενός ομίλου στο σύνολο της αγοράς των ΜΜΕ, αυτό είναι, παντού, χαμηλότερο από το 35% της διαφημιστικής δαπάνης και των λοιπών εσόδων, το οποίο ισχύει στην Ελλάδα. Και σε καμία σχεδόν χώρα το όριο αυτό δεν καθορίζεται από τα διαφημιστικά έσοδα αλλά από την καταγεγραμμένη τηλεθέαση-ακρόαση ενός μέσου ή από την κυκλοφορία των εφημερίδων.

Σύμφωνα με ειδική μελέτη της Κομισιόν, που πραγματοποιήθηκε πριν από 2 χρόνια, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες απαγορεύουν την ταυτόχρονη, οριζόντια ιδιοκτησία ενός ομίλου σε περισσότερα από ένα μέσα της ίδιας κατηγορίας (π.χ. τηλεοπτικοί σταθμοί) ή σε περισσότερα μέσα διαφορετικών κατηγοριών.

Αντίθετα, η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει την απόκτηση κατά 100% τηλεοπτικού σταθμού μαζί με την παράλληλη (υπό προϋποθέσεις) κατοχή μετοχών σε άλλους τηλεοπτικούς σταθμούς, χωρίς να θέτει περιορισμούς στην ιδιοκτησία εφημερίδων.

Αναλύοντας τις εξελίξεις στα θέματα διαφάνειας και υπερ-συγκέντρωσης της ιδιοκτησίας στον χώρο του Τύπου, η έρευνα της Ε.Ε. διαπιστώνει πως λίγες εταιρείες μπορούν να ελέγχουν την πλειονότητα των τηλεοπτικών καναλιών και των εφημερίδων. «Αυτό οδηγεί δυνητικά στη διαμόρφωση μιας τεράστιας εξουσίας επιβολής γνώμης και θέτει θέμα διαπλοκής μεταξύ πολιτικής, επιχειρήσεων και ΜΜΕ», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

«Λόγω του μεγάλου ρόλου που παίζουν τα ΜΜΕ στη διάδοση πληροφοριών για την πολιτική και οικονομική ζωή, δεν υπάρχει ευρωπαϊκό κράτος όπου πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες δεν προσπαθούν να επηρεάσουν τα ΜΜΕ σύμφωνα με τα δικά τους συμφέροντα», επισημαίνει η έκθεση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι απόψεις που επικρατούν στην Ε.Ε. για την αθέμιτη μονοπώληση και της διαφημιστικής αγοράς. Στην έκθεση της Κομισιόν τονίζεται με έμφαση: «Ενα άλλο μέσο επηρεασμού της αγοράς είναι η διαφημιστική δαπάνη, η οποία αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων για τα ΜΜΕ. Αυτή η κατάσταση οδηγεί σε πιέσεις και ανεπιθύμητη κυριαρχία των διαφημιστών σε εκδοτικές επιλογές».

Σε πρόσφατο ψήφισμά του και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπογραμμίζει επίσης πως «η συγκέντρωση της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για τη μονοπώληση της διαφημιστικής αγοράς, θέτει εμπόδια στην είσοδο νέων φορέων της αγοράς και οδηγεί στην ομοιομορφία του περιεχομένου των ΜΜΕ»!

Βέβαια η συζήτηση για τη διαφάνεια και την αποτροπή δημιουργίας ισχυρών ομίλων στον χώρο των ΜΜΕ είναι μακρά. Το τελευταίο διάστημα ωστόσο πληθαίνουν οι φωνές σε Ελλάδα και Ευρώπη που ζητούν αυστηρότερη νομοθεσία, διαρκή έλεγχο από ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές και καθαρούς κανόνες ανταγωνισμού. Οι αθέμιτες κρατικές παρεμβάσεις και η δράση ανεξέλεγκτων ιδιωτικών μονοπωλίων είναι ανεπιθύμητες πρακτικές.

Στην Ελλάδα, το άρθρο 14 παράγραφος 9 του Συντάγματος επιβάλλει διάφάνεια στον Τύπο. Ομως οι μέχρι τώρα νομοθετικές κυβερνητικές πρωτοβουλίες δεν φαίνεται να συμβάλλουν στην υλοποίηση αυτού του σκοπού.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτρέπει την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη να διασφαλίσουν την πολυφωνία στα ΜΜΕ, την οποία θεωρεί απαραίτητη για τη διατήρηση του δημοκρατικού ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η εξέλιξη των αγορών κατευθύνεται ολοένα και περισσότερο στην κερδοσκοπία. Αυτό που ζητούν πλέον όλοι είναι εφαρμογή του δικαίου του ανταγωνισμού ώστε να αποφευχθούν συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ της συγκεντρωμένης ιδιοκτησία των ΜΜΕ και της πολιτικής εξουσίας, οι οποίες πλήττουν την ισότητα των ευκαιρίων και τον πλουραλισμό στον Τύπο.

Για τον λόγο αυτό, ύστερα από αίτημα του Ευρωκοινοβουλίου, η Κομισιόν αποφάσισε να καθορίσει συγκεκριμένους δείκτες αξιολόγησης της πολυφωνίας των ΜΜΕ στις ευρωπαϊκές χώρες.

Τον Ιούλιο του 2008 και η κοινοβουλευτική σύνοδος των 48 κρατών-μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης εξέφρασε την άποψη πως η νομοθεσία πρέπει να απαγορεύει τη δημιουργία μονοπωλίων στα ΜΜΕ. Καλούσε επίσης όλα τα εθνικά Κοινοβούλια των κρατών-μελών να μελετήσουν με προσοχή την κατάσταση που επικρατεί στις χώρες τους, να εντοπίσουν τις ελλείψεις και να πάρουν τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Ηδη πάντως από τον Ιανουάριο του 2007, οι κυβερνήσεις των κρατών του Συμβουλίου της Ευρώπης έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το γεγονός ότι η συγκέντρωση της ιδιοκτησίας των ΜΜΕ μπορεί να δώσει σ' έναν ή περισσότερους ιδιοκτήτες την εξουσία να θέτουν κατά βούληση την πολιτική ατζέντα και να ασκούν επιρροή στην κοινή γνώμη αλλά και στις κυβερνήσεις.

Ψηφιακή: οι παίκτες και το «δωράκι»

Σχεδόν δυόμισι χρόνια πριν από το οριστικό, υποτίθεται, πέρασμα στην ψηφιακή εποχή στην Ελλάδα φαίνεται να βρισκόμαστε σε νηπιακό στάδιο.

Η κυβέρνηση, αφού παλινδρόμησε μεταξύ αδειοδότησης αναλογικής και μετάβασης στην ψηφιακή τηλεόραση, μάλλον κατέληξε στο δεύτερο. Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί κινούνται πλέον αυτόνομα και ετοιμάζονται τις επόμενες μέρες να παρουσιάσουν τα πρώτα βήματα της εταιρείας που δημιούργησαν «Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.» για τη διαχείριση των συχνοτήτων.

Η κυβέρνηση έχει πλέον βάλει πλώρη για το πέρασμα στην ψηφιακή, θάβοντας οριστικά την αναλογική τηλεόραση, αλλά ακόμα, όπως όλα δείχνουν, έχει «κάβους σφιχτοδεμένους». Η νομοθεσία είναι ελλιπής, δεν έχει ξακαθαριστεί πλήρως το πλαίσιο της αγοράς, δεν έχει γίνει και πάλι καμία έρευνα αγοράς για να ξεκαθαριστεί πόσα κανάλια μπορούν να αντέξουν ώστε να δημιουργηθεί υγιής ανταγωνισμός. Από την υπάρχουσα νομοθεσία είναι εμφανές ότι «πριμοδοτούνται» οι ήδη ισχυροί παίκτες του χώρου, στους οποίους φαίνεται η κυβέρνηση να ετοιμάζεται να κάνει «δωράκι» και μια δεύτερη συχνότητα για άλλες χρήσεις. Νέος παίκτης δεν μπορεί να μπει στην αγορά σ' αυτή τη φάση, δεν μπορεί να αποφασίσει να κάνει πιλοτικές εκπομπές κι έτσι όταν φτάσουμε στην πλήρη μετάβαση, οι σημερινοί ιδιοκτήτες καναλιών θα βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση.

Αυτή την περίοδο έπρεπε να βρισκόμαστε ήδη στη λεγόμενη παράλληλη μετάδοση αναλογικού και ψηφιακού σήματος. Ομως, πέραν των ψηφιακών καναλιών της ΕΡΤ (Πρίσμα+, Σινέ+, Σπορ+, Info+), ουσιαστικά τίποτε άλλο δεν έχει ξεκινήσει. Και η ΕΡΤ εκπέμπει στο σύστημα mpeg2, ενώ τα κανάλια εθνικής εμβέλειας που δημιούργησαν και την εταιρεία «Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.» για τη διαχείριση των συχνοτήτων έχουν αποφασίσει να εκπέμψουν στο πιο σύγχρονο σύστημα mpeg4. Και για όλα αυτά ο Ελληνας πολίτης δεν έχει ακόμα καμία ενημέρωση. Στην πρώτη φάση μάλιστα για την παράλληλη μετάδοση αναλογικού και ψηφιακού σήματος θα χρειαστεί να σταματήσουν οι εκπομπές των πομπών (αναλογικό σήμα) από την Αίγινα, ώστε να δημιουργηθεί χώρος για το ψηφιακό σήμα. Κάτι τέτοιο όμως θα δημιουργήσει πρόβλημα στα παράλια της Αττικής που λαμβάνουν τηλεοπτικό σήμα και από εκεί. Τα κανάλια εθνικής εμβέλειας φαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα προχώρησαν σε κάποια έρευνα κι έχουν καταλήξει ότι προβλήματα δεν θα αντιμετωπίσουν περισσότερα από 10.000 νοικοκυριά.

Η κυβέρνηση παρουσίασε τον χάρτη των ψηφιακών συχνοτήτων αλλά ακόμα δεν έχουν εκδοθεί τα απαραίτητα Προεδρικά Διατάγματα και οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες έχει αρχίσει και πάλι η επανεξέτασή τους και δεν αποκλείονται ορισμένες αναθεωρήσεις σε χάρτες και περιοχές. Κάτι τέτοιο όμως, επισημαίνουν οι υπεύθυνοι των καναλιών, μπορεί να μας πάει και πάλι πίσω και να χαθεί κι άλλος πολύτιμος χρόνος.

Ο χάρτης που έχει παρουσιαστεί μέχρι στιγμής προβλέπει 158 σημεία εκπομπής, από τη στιγμή της πλήρους μετάβασης στην ψηφιακή εκπομπή. Η χώρα έχει διαιρεθεί σε 11 περιφέρειες (ευρύτερες περιοχές εξυπηρέτησης) και για κάθε μία προβλέπονται 12 δίαυλοι με εξαίρεση: Β. Αιγαίο και Δωδεκάνησα (10) και Καστελόριζο (8). Από κάθε δίαυλο μπορούν να εκπέμπονται τέσσερα προγράμματα (κανάλια) καθώς και οι βασικές συνοδευτικές λειτουργίες τους (ηλεκτρονικός οδηγός προγράμματος, δυνατότητες διαφορετικού υποτιτλισμού και μεταγλώττισης, υπηρεσίες για ΑμεΑ κ.ά.). Ετσι, για κάθε περιφέρεια προβλέπονται: τρεις δίαυλοι για ΕΡΤ, κανάλι της Βουλής, 902 TV και δορυφορικά προγράμματα, τρεισήμισι για ιδιωτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας (που σημαίνει ότι μπορεί να φθάσουν συνολικά τα 14!), μισός δίαυλος για συνδρομητικούς τηλεοπτικούς σταθμούς επίγειας λήψης, δύο για κανάλια περιφερειακής εμβέλειας, ένας για δορυφορικά τηλεοπτικά προγράμμα τα (όπως Euronews, Eurosport), ένας για τηλεοπτικές υπηρεσίες σε κινητές συσκευές και άλλος ένας για λοιπές υπηρεσίες (όπως τηλεϊατρική, τηλεεκπαίδευση, μετεωρολογικές προβλέψεις κ.ά.). Κι αφού τα κανάλια εθνικής εμβέλειας θα φτάσουν τα 14 και οι ήδη κατέχοντες έχουν σοβαρά πλεονεκτήματα, δεν αποκλείονται τα «δωράκια» από την κυβέρνηση, που μπορεί να παρουσιαστούν και ως ... αντιστάθμισμα στα περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ που λέγεται ότι θα επενδυθούν από τους ήδη υπάρχοντες σταθμούς για το πέρασμα στην ψηφιακή.

Η κυβέρνηση μάλιστα με το νόμο για τη «συγκέντρωση» έδινε το δικαίωμα σε κάθε κανάλι εθνικής εμβέλειας, που έχει την περιβόητη προσωρινή άδεια λειτουργίας, να προχωρήσει σε παράλληλη ψηφιακή εκπομπή. Ο τότε υπουργός Επικρατείας Θεόδωρος Ρουσόπουλος είχε δηλώσει ότι αυτό θα γίνει από την 1η Νοεμβρίου 2008, αλλά καλοκαιριάσαμε κι ακόμα δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο.

Στις 24 Ιουνίου η εταιρεία «Ψηφιακός Πάροχος», της οποίας διευθύνων σύμβουλος είναι ο Γιώργος Μαθιός, αναμένεται να πραγματοποιήσει συνέντευξη Τύπου στην οποία θα παρουσιαστούν τα πρώτα βήματα. Οι πρώτες πιλοτικές εκπομπές υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσουν στα μέσα του καλοκαιριού, πιθανότατα από την περιοχή του Ξυλόκαστρου, ενώ σχεδιάζεται από τα μέσα Σεπτεμβρίου να προχωρήσουν οι ψηφιακές μεταδόσεις των προγραμμάτων των καναλιών εθνικής εμβέλειας. Υπολογίζεται μάλιστα ότι στο τέλος του χρόνου ή στις αρχές του επόμενου τα σήματα θα καλύπτουν περίπου το 50% του πληθυσμού. Οι υπεύθυνοι της «Ψηφιακός Πάροχος» σχεδιάζουν και τη δική τους καμπάνια ενημέρωσης ώστε να πληροφορηθεί ο πολίτης για τις εξελίξεις και τι πρέπει να κάνει.

Σύμφωνα με τον χάρτη συχνοτήτων ραδιοφώνου που παρουσιάστηκε στην Αττική, θα μπορούν να εκπέμπουν πρόγραμμα 40 ραδιοσταθμοί, εκτός αυτών της ΕΡΤ και της Βουλής. Κάτι που είναι πιθανό να δημιουργήσει προβλήματα καθώς σήμερα λειτουργούν νόμιμα 42 σταθμοί. Οπως όμως έχει τονίσει ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Χ. Καψάλης, που με τους επιστημονικούς συνεργάτες του δημιούργησαν τους χάρτες, δεν χωράει κανένας παραπάνω σταθμός καθώς σε τέτοια περίπτωση θα υπήρχαν προβλήματα με το αεροδρόμιο. Ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπιστούν στη Θεσσαλονίκη και άλλες περιφέρειες.

Η συμφωνία Γενεύη 2006 δεσμεύει τις χώρες που την υπέγραψαν ώστε η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή να ολοκληρωθεί μέχρι και το 2015. Η Ευρωπαϊκή Ενωση όμως για το λεγόμενο switch of της αναλογικής έχει ορίσει το 2012 κι εμείς έχουμε πολύ δρόμο να καλύψουμε.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)
Φάκελος