Έντυπη Έκδοση

ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ «ΕΛΑΦΡΥ» ΠΑΚΕΤΟ ΜΕΤΡΩΝ, ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΒΑΡΥΤΕΡΑ

Με φόρους κατά αδυνάτων

Στους φόρους κατανάλωσης, οι οποίοι πλήττουν τους αδύνατους αλλά εισπράττονται αμέσως, έτσι ώστε να αρχίσουν να εισρέουν έσοδα στα άδεια κρατικά ταμεία, καταφεύγει η κυβέρνηση.

Σήμερα η Οικονομική Επιτροπή, που συνεδριάζει το μεσημέρι υπό την προεδρία του κ. Καραμανλή και στην οποία μετέχουν οι κ. Παπαθανασίου, Σουφλιάς και Χατζηδάκης, εγκρίνει το πρώτο light («ελαφρύ») πακέτο φόρων, σπονδή στον Μολώχ της δημοσιονομικής εκτροπής, τουτέστιν της πλήρους κυβερνητικής και υπηρεσιακής αδυναμίας για είσπραξη φόρων.

Καύσιμα, κινητά

Το πρώτο αυτό πακέτο -γιατί πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλα εντός του 2009- περιλαμβάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, μεγάλες αυξήσεις στον φόρο καυσίμων (βενζίνη, πετρέλαιο), στον φόρο στα κινητά τηλέφωνα, καθώς και στη φορολογία των λαχείων. Ειδικά αυτοί οι φόροι κατανάλωσης πλήττουν περισσότερο τα λαϊκά στρώματα (μετακινήσεις, επικοινωνίες, αγορά λαχείων), ενώ ουδείς φόρος επιβάλλεται σε εκείνους που μονίμως φοροδιαφεύγουν ή νομίμως αποφεύγουν τους φόρους. Για πρώτη φορά την τελευταία πενταετία, υπήρξαν -ειδικά τις τελευταίες δύο εβδομάδες- «γκρίνιες» και στο εσωτερικό της Ν.Δ. επειδή δεν φορολογούνται κοινωνικές ομάδες που συνήθως φοροδιαφεύγουν (π.χ. μικρομεσαίοι) και αντιθέτως τα βάρη πίπτουν στους ώμους όλων με τους έμμεσους φόρους.

Οι έμμεσοι φόροι, επισήμαιναν νεοδημοκρατικά στελέχη, δεν «εγγίζουν» τα υψηλά εισοδήματα που έχουν επαρκές διαθέσιμο εισόδημα για να καλύψουν τους φόρους.

Πλήττουν, όμως, σημαντικά τη σχεδόν εξαντλημένη αγοραστική δύναμη των μικρών και μεσαίων εισοδηματικών στρωμάτων.

Εν γνώσει τους

Ο κ. Παπαθανασίου και το επιτελείο του τελούν εν γνώσει των επικρίσεων. Θεωρούν όμως ότι οι έμμεσοι φόροι δεν εντείνουν την κοινωνική δυσαρέσκεια, τουλάχιστο στον βαθμό που τη δημιουργούν οι άμεσοι φόροι. Ενώ επίσης είναι μόνιμη πηγή εσόδων και άμεσα εισπράξιμοι. Θα τους εισπράττουμε κάθε φορά που θα δουλεύει η αντλία των βεζινάδικων και το κινητό τηλέφωνο, λέει χαρακτηριστικά στέλεχος του οικονομικού επιτελείου. Οσο για τους φοροφυγάδες, προσθέτει το ίδιο στέλεχος, βρίσκεται σε εξέλιξη η δημοσιοποίηση συγκεκριμένων και στοχευμένων μέτρων, όπως π.χ. η φόρμα καταγγελιών των πολιτών προς την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων (πρώην ΣΔΟΕ) που, βεβαίως, έχει κατακριθεί ότι ανάγει και προάγει την υποκουλτούρα του χαφιεδισμού και του κουτσομπολιού στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας, τα μέτρα για τα σκάφη αναψυχής κ.ά.

Τα επαγγέλματα

Στο οικονομικό επιτελείο και το Μέγαρο Μαξίμου περισσεύουν, επίσης, οι οικονομικές ιδεοληψίες. Πιστεύουν ότι η απελευθέρωση των λεγόμενων κλειστών επαγγελμάτων -τοποθετείται μέσα στο καλοκαίρι και θα εμφανιστεί ως απόρροια κοινοτικής οδηγίας, ώστε να περιοριστεί το πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση- θα τονώσει την οικονομική δραστηριότητα. Υπολογίζεται, μάλιστα, σύμφωνα και με το ΙΟΒΕ, ότι θα παραχθεί προστιθέμενη αξία 1,5% του ΑΕΠ. Από την άλλη, αναλυτές εκτιμούν ότι η οδηγία είναι πολύ γενική στις διατυπώσεις και θα προκληθούν διαφορετικές ερμηνείες. Λέγεται, μάλιστα, ότι για την πλήρη εφαρμογή της θα χρειαστούν μερικές δεκάδες προεδρικά διατάγματα, ενώ δεν μπορεί να υπολογιστεί το κοινωνικό και οικονομικό κόστος από τις διαμαρτυρίες των θιγόμενων επαγγελματικών ομάδων.

Με την επιφύλαξη δυσάρεστων εκπλήξεων (στα πρώτα μέτρα του 2009 υπήρξε το πάγωμα μισθών και συντάξεων του Δημοσίου), η κυβέρνηση επιλέγει το light φορολογικό πακέτο των πρόσθετων φόρων ύψους 1,2 - 1,5 δισ. ευρώ, ενώ για να επιτευχθεί ο φετινός στόχος για έλλειμμα 3,7% του ΑΕΠ απαιτούνται πρόσθετοι πόροι περίπου 3,5 δισ. ευρώ (τόσο αποτιμάται η διαφορά μεταξύ ελλείμματος 5% φέτος, όπως εκτιμούν Ε.Ε., ΔΝΤ, ΟΟΣΑ, Τράπεζα της Ελλάδος, και στόχου για έλλειμμα 3,7%).

Γιατί «ελαφρύ»

Οι λόγοι για τους οποίους επιλέγεται από την κυβέρνηση το σχετικά «ελαφρύ πακέτο» δημοσιονομικής προσαρμογής -η χώρα βρίσκεται υπό την επιτήρηση της Ε.Ε.- είναι πολλοί. Εν πρώτοις είναι ανοιχτό το θέμα διεξαγωγής πρόωρων εκλογών ανά πάσα στιγμή, με απώτερη ημερομηνία τον Μάρτιο του 2010. Ενα βαρύ πακέτο φόρων ύψους 3,5 δισ. θα «φόρτωνε» την ελληνική οικονομία και, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, θα αφαιρούσε σημαντική ρευστότητα, την ίδια στιγμή που απαιτείται τόνωση της ρευστότητας και της οικονομικής δραστηριότητας. Η αφαίρεση ρευστότητας θα ενέτεινε τα κοινωνικά προβλήματα (απολύσεις, ανεργία, ανασφάλεια, υπερχρέωση) και θα αύξανε το πολιτικό κόστος για τη Ν.Δ.

Φαίνεται, όμως, ότι βασική εξήγηση για την κυβερνητική επιλογή είναι η δημοσιονομική κατάσταση στις χώρες-μέλη της Ε.Ε., κατάσταση που διαμόρφωσε περιθώρια ανεκτικότητας για τις υπερβάσεις του ελλείμματος. Στο Ecofin της 8ης Ιουνίου (επομένη των ευρωεκλογών), ο κ. Παπαθανασίου διαπίστωσε ότι 20 από τις 27 συνολικά χώρες της Ε.Ε. βρίσκονται ή πρόκειται να τεθούν υπό επιτήρηση και γι' αυτό η συμπεριφορά και έναντι της Ελλάδας για το υπερβολικό έλλειμμα ενείχε στοιχεία χαλαρότητας. Ηταν το πράσινο φως, για να υιοθετηθεί «μικρό» πακέτο.

Και ημιυπαίθριοι

Χαλαρότητα υπήρξε και στην επιμονή της Κομισιόν να υπάρχουν εισπρακτικά μέτρα μόνιμου χαρακτήρα. Ετσι, επελέγη το κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ πραγματικού ελλείμματος και στόχου με έσοδα περίπου 2 δισ. από την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων (θα εξαγγελθούν από τον κ. Σουφλιά).

Οσο για την τήρηση της εντολής για «μόνιμα μέτρα» θα γίνεται αναφορά σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μεσομακροπρόθεσμου χαρακτήρα (φοροδιαφυγή, Ασφαλιστικό, κλειστά επαγγέλματα, περικοπές δαπανών και αποκρατικοποιήσεις). Η αύξηση των εισιτηρίων του ΟΣΕ αποτελεί μία μόνο πτυχή της διορθωτικής πολιτικής της κυβέρνησης. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Εφορία και φορολογική πολιτική
Για το ίδιο θέμα
Πακέτα μέτρων με εκλογικά σενάρια
ΟΟΣΑ: -1,3% το ΑΕΠ σας