Έντυπη Έκδοση

Επέκταση μετ' εμποδίων

Μπαράζ ενστάσεων και προσφυγών στα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια απειλεί και πάλι να τινάξει στον αέρα τον διαγωνισμό για την επέκταση του μετρό προς Πειραιά, απομακρύνοντας τους προγραμματισμούς για λειτουργία της γραμμής ώς το 2015.

Ανάλογο σκηνικό, με τις κορυφαίες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας να καταφεύγουν σε ένδικα μέσα, είχαν οδηγήσει τον κ. Σουφλιά τον περασμένο Νοέμβριο να ακυρώσει την πρώτη δημοπράτηση και να προκηρύξει νέα, στην οποία πήραν μέρος και πάλι έξι κοινοπραξίες με μικρές αλλαγές στη σύνθεση των εταιρειών. Εχει γενικότερο, κυρίως πολιτικό, ενδιαφέρον η αποχώρηση της Siemens, που είναι παρούσα στο ηλεκτρομηχανολογικό κομμάτι του έργου από το 1992. Αποσύρθηκε από την κοινοπραξία με την «Ακτωρ», η οποία στον επαναληπτικό διαγωνισμό συνεργάζεται με την ΤΕΡΝΑ.

Πρόκειται για την πιο σημαντική επέκταση του μετρό, αφού με το τμήμα των 7,6 χλμ. από το Χαϊδάρι ώς τον Πειραιά θα συνδέσει απευθείας το αεροδρόμιο με το πρώτο λιμάνι της χώρας. Η συγκεκριμένη γραμμή συνάντησε και άλλα εμπόδια, καθώς, μετά από αίτημα της μητρόπολης Πειραιά, «ψαλιδίστηκε» κατά 600 μέτρα και δεν θα καταλήγει στην Ευαγγελίστρια, όπως προέβλεπαν οι αρχικοί σχεδιασμοί, αλλά στο Δημοτικό Θέατρο, με ένα σταθμό λιγότερο από τους επτά προγραμματιζόμενους. Γι' αυτόν τον λόγο ο προϋπολογισμός κατασκευής μειώθηκε από 570 σε 515 εκατ. ευρώ.

Με τις νέες δικαστικές εμπλοκές δεν προβλέπεται να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για επιλογή του αναδόχου μέσα στο φθινόπωρο. Υπενθυμίζεται ότι ο πρώτος διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί για τον Ιούνιο του 2006, με προοπτική την ολοκλήρωση των έργων σε μια πενταετία από την υπογραφή της σύμβασης.

Ρότα προς βορά

Με αυτά τα δεδομένα, το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και η κρατική εταιρεία «Αττικό Μετρό» έχουν ρίξει όλες τους τις δυνάμεις στα... βόρεια και συγκεκριμένα στην κατασκευή των τριών σταθμών (Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή) που λείπουν από το τμήμα Εθνική Αμυνα-Δουκίσσης Πλακεντίας και έχουν προκαλέσει τη διακοπή των δρομολογίων προς το «Ελ. Βενιζέλος» από τα μέσα Φεβρουαρίου, επιβαρύνοντας την κυκλοφορία στη Μεσογείων και της Κηφισίας από 5 έως και 30%. Με βάση την τελευταία πληροφόρηση:

* Η γραμμή προς το αεροδρόμιο αναμένεται να επαναλειτουργήσει στα τέλη Αυγούστου ή το αργότερο στις αρχές Σεπτεμβρίου. Αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο προβλέπεται να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια.

* Μαζί με τη γραμμή θα δοθεί στο επιβατικό κοινό και ο σταθμός στο Νομισματοκοπείο, που σταδιακά θα συγκεντρώσει τις αφετηρίες για τις περισσότερες λεωφορειακές γραμμές προς τα Μεσόγεια, που σήμερα βρίσκονται στον σταθμό Εθνική Αμυνα. Σε χώρο περίπου 17 στρεμμάτων προβλέπεται επίσης η κατασκευή κτιρίου για τις ανάγκες του Δήμου Χαλανδρίου, καθώς και χώρος πρασίνου.

* Οι άλλοι δύο σταθμοί προβλέπεται να ολοκληρωθούν ώς τις αρχές του 2011, με μικρές καθυστερήσεις σε σχέση με τους συμβατικούς χρόνους. Ο Χολαργός, που καθυστέρησε λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων, εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το πρώτο εξάμηνο του 2010. Ο σταθμός της Αγίας Παρασκευής, που προστέθηκε εκ των υστέρων και προκάλεσε τη διακοπή των δρομολογίων, έχει προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό. Εχει κατασκευαστεί το μπετονένιο «κουτί» και έτσι θα ξεκινήσουν απρόσκοπτα τα δρομολόγια στη γραμμή προς αεροδρόμιο.

Καθυστερήσεις

Με μικρές καθυστερήσεις προχωρούν τα έργα και στις υπόλοιπες επεκτάσεις του μετρό:

* Στο τμήμα Αγιος Δημήτριος-Ελληνικό υπάρχουν προβλήματα, λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό στον Αλιμο. Ο προγραμματισμός προβλέπει λειτουργία της γραμμής την άνοιξη του 2010, χωρίς τον συγκεκριμένο σταθμό που μετατίθεται για το 2011.

* Για τις αρχές του 2010 πήρε μετάθεση η λειτουργία του τμήματος του 1,5 χλμ. από το Αιγάλεω ώς το Χαϊδάρι, με ένα νέο σταθμό. Θα καθυστερήσει η παράδοση του νέου αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, στην «ταράτσα» του οποίου προβλέπεται να μεταφερθούν τα υπεραστικά ΚΤΕΛ από τον Κηφισσό και τις Τρεις Γέφυρες, αλλά ώς τώρα δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία.

* Με ένα χρόνο καθυστέρηση, στις αρχές του 2010, θα εγκαινιαστεί η υπολειπόμενη σήραγγα των 350 μέτρων και οι δύο νέοι σταθμοί, που θα φέρουν το μετρό στο Περιστέρι. Μαζί θα κατασκευαστεί η νέα πλατεία της πόλης, με μετατοπίσεις δρόμων και ενοποίηση πρασίνου.

4 νέες γραμμές

Ο κ. Σουφλιάς ετοιμάζεται να εξαγγείλει το φθινόπωρο τη «νέα γενιά» των επεκτάσεων, που αφορούν τέσσερις νέες γραμμές με χρονικό ορίζοντα το 2030, που μαζί με το υπάρχον δίκτυο θα έχουν μήκος 220 χλμ. με 200 σταθμούς και θα καλύπτουν το 85% του λεκανοπεδίου. Η γραμμή «U», που θα ξεκινά από την Πετρούπολη και το Γαλάτσι και μέσω του κέντρου θα καταλήγει στο Μαρούσι και τη Λυκόβρυση, έχει προϋπολογισμό της τάξης των δύο δισ. ευρώ αλλά δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ποντάρει στα έσοδα από τα διόδια της Αττικής οδού, μετά τη λήξη της σύμβασης, αλλά το οικονομικό εγχείρημα δεν είναι εύκολο σε εποχές κρίσης. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
ΥΠΕΧΩΔΕ
Συγκοινωνίες-Μεταφορές