Έντυπη Έκδοση

Ελληνίδα φωτογράφος κατέλαβε το ξενοδοχείο του Βισκόντι

Η... εμπόλεμη κουζίνα της Βένιας Μπεχράκη

Το περίφημο ξενοδοχείο «Hotel des Bains» στο Λίντο της Βενετίας ήταν αγαπημένος προορισμός του Τόμας Μαν.

Εκεί, ο Γερμανός νομπελίστας εμπνεύστηκε το 1911 την κλασική νουβέλα «Θάνατος στη Βενετία». Και αυτό το ξενοδοχείο, όπως ήταν φυσικό, διάλεξε το 1971 ο Ιταλός σκηνοθέτης Λουκίνο Βισκόντι για να γυρίσει την ομώνυμη, αριστουργηματική ταινία η οποία βασίστηκε στο βιβλίο του Τόμας Μαν. Οι κήποι του «Hotel des Bains», η ιδιωτική παραλία και η belle epoque διακόσμησή του ταιριάζουν απόλυτα με αυτή τη μελαγχολική ατμόσφαιρα παρακμής, θανάτου αλλά και με τον ανέφικτο έρωτα της ιστορίας.

Από την ερχόμενη Πέμπτη και για ένα μήνα (έως 4 Οκτωβρίου) μία από τις σάλες του «Hotel des Bains» παραδίδεται στην Ελληνίδα φωτογράφο Βένια Μπεχράκη. Για να παρουσιάσει τη φωτογραφική εγκατάσταση «The Non-Lieu» (μη τόπος, κατά μία έννοια), ενταγμένη στην έκθεση με έργα δημόσιου χώρου «Open ΧΙΙ», που γίνεται παράλληλα με το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας (Mostra) και τη φετινή 53η Μπιενάλε της Βενετίας.

Η Βένια Μπεχράκη δεν παγιδεύτηκε στη μελαγχολική υπόμνηση του χώρου. Οι δέκα φωτογραφίες μεγάλων διατάσεων (160x120 εκ.), που θα τοποθετήσει στον χώρο, συνθέτουν μια σειρά από φωτογραφικά «ντοκουμέντα» της κοινότοπης πραγματικότητας τα οποία αναδιαπραγματεύονται τη σχέση της γυναίκας σε καταστάσεις δεδομένες και στερεότυπες.

Διάλεξε να σκηνοθετήσει τις φωτογραφίες της υποδυόμενη η ίδια διάφορους ρόλους φανταστικών σεναρίων. Οι δράσεις της σε δημόσιους χώρους, αλλά και η ψηφιακή επεξεργασία των φωτογραφιών της τής επέτρεψαν να δημιουργήσει εικόνες που κινούνται ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, το ψέμα και την αλήθεια. Και να σχολιάσει με αδιόρατο χιούμορ και ειρωνική διάθεση τη θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία.

Σε μία από τις παραστάσεις της, την οποία ονομάζει «Pink action» (Ροζ δράση), η καλλιτέχνις ως άλλη ηρωίδα του Τζέιμς Μποντ ή σαν Αγγελος του Τσάρλι είναι ντυμένη με σατέν ροζ ταγιέρ, φορά κόκκινες γόβες και έχει ξαπλώσει στο οδόστρωμα κάτω από ένα επιβλητικό κτίριο της εποχής Τσαουσέσκου στο Βουκουρέστι. Η κάννη του όπλου που κρατά στα χέρια της είναι καλυμμένη με ροζ προφυλακτικό. Σε μια άλλη οικιακή εμπόλεμη παράσταση, φορά περικεφαλαία από σουρωτήρι κουζίνας και το όπλο της σημαδεύει ένα κοτόπουλο. Διαφόρων ειδών γυναικεία στερεότυπα, η σχέση της γυναίκας με το πλέξιμο και, γενικότερα, η κοινότοπη γυναικεία κοινωνική εικόνα ανατρέπονται στον ημιπραγματικό κόσμο της εικαστικού. Κινούμενη ανάμεσα στην περφόρμανς, τη σύνθεση των κλασικών έργων ζωγραφικής και την κινηματογραφική αναπαράσταση υπερβαίνει τα όρια ενός φωτογραφικού έργου. Και επαναπροσδιορίζει την εικόνα ως ψυχαναλυτικό εργαλείο.

«Ο τίτλος της έκθεσης "The Non-Lieu" παραπέμπει σε διφορούμενους τόπους. Ο νοσταλγικός και μυστηριώδης χώρος του ξενοδοχείου, όπου τοποθετώ τις φωτογραφίες μου, είναι ταυτόχρονα πραγματικός και φανταστικός, ανώνυμος και αναγνωρίσιμος», μάς λέει η φωτογράφος. Αναλόγως διφορούμενες είναι, όπως εξηγεί, και οι φωτογραφίες της, που διερευνούν τη μεταφυσική δύναμη της γυναικείας φύσης, αναγνωρίσιμης ακόμα και κάτω από τις διαστρωματώσεις των κοινωνικών στερεοτύπων. Οι θεατές, σύμφωνα με την εικαστικό, θα έχουν τη δυνατότητα να εντοπίσουν την πλάνη και να αποφασίσουν σε τι θέλουν να πιστέψουν.

Η Βένια Μπεχράκη είναι απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο New York University. Το 2002 στη Νέα Υόρκη βραβεύτηκε με το Jack Goodman Award for Art & Technology. Εχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε ατομικές εκθέσεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βουκουρέστι, Κονέκτικατ κ.α.) και σε αρκετές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Εργα της βρίσκονται και στον διεθνή αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Τελευταίες ειδήσεις στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός
«Ανοιχτή καρδιά» στην Καλλιθέα
Μονή Λαζαριστών: Παντελής Θαλασσινός και το «Καλό Συναπάντημα»
ΚΝΕ: Θεατρικό τριήμερο για το 40ό Φεστιβάλ
Νέα ευρήματα στον τάφο της Αμφίπολης
«Θεσμοφοριάζουσες» στο Ανοιχτό Θέατρο άλσους Βεΐκου