Έντυπη Έκδοση

Τα άνθη του καλού

Νέα βιβλία από τη Ζέιντι Σμιθ και από τον Τζέφρι Ευγενίδη; Οχι ακριβώς. Τόσο η χαρισματική αγγλο-τζαμαϊκανή συγγραφέας του «Λευκού χαμόγελου σε μαύρο φόντο» όσο και ο δεύτερης γενιάς ελληνο-αμερικανός δημιουργός του βραβευμένου με Πούλιτζερ «Middlesex» κάνουν αίσθηση φέτος όχι με καινούρια δικά τους μυθιστορήματα αλλά ως ανθολόγοι δυο ερεθιστικών μπουκέτων ιστοριών.

Η πρώτη βρίσκεται πίσω από το «Βιβλίο του άλλου» (μετ. Α. Μαντόγλου, εκδ. «Τόπος»), ενώ ο δεύτερος επιμελήθηκε τον τόμο «Της αγάπης μου ο σπουργίτης πέταξε» (μετ. Α. Παπασταύρου, εκδ. «Libro»). Δυο συλλογές διηγημάτων με διάσημες αλλά και λιγότερο γνωστές, «φρέσκες» υπογραφές στις σελίδες τους, τα έσοδα από τις πωλήσεις των οποίων διατίθενται για τον ίδιο καλό σκοπό: τη χρηματοδότηση ελεύθερων προγραμμάτων δημιουργικής γραφής για νέους 6-18 χρόνων μέσω του αμερικανικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού 826NYC.

«Επινοήστε κάποιον!» Αυτή ήταν η οδηγία που έδωσε η Σμιθ σε μια πλειάδα ομοτέχνων της, από τον Νικ Χόρνμπι, τον Χάρι Κούνζρου, τον Αντριου Ο' Χάγκαν και τον Ντέιβ Εγκερς, μέχρι την Α. Λ. Κένεντι, τον Ντέιβιντ Μίτσελ, τον Κολμ Τόιμπιν και τον Τζόναθαν Λέθεμ -για να σταθούμε σε μερικούς που έχουν ήδη μεταφραστεί στα ελληνικά- ζητώντας τους ιστορίες τιτλοφορημένες με ένα κύριο όνομα, πάνω στο οποίο θα έχτιζαν στη συνέχεια έναν μυθιστορηματικό χαρακτήρα.

«Το βιβλίο δεν εκφράζει κάποια συγκεκριμένη τοποθέτηση ή κάποια επιχειρηματολογία» γράφει η ίδια στην εισαγωγή της. «Δεν έχει ως στόχο ιστορίες αμιγούς "ρεαλισμού" ή "νατουραλισμού". Εγινε με την ελπίδα ότι θ' αποτελέσει ένα ζωντανό παράδειγμα που αποδεικνύει ότι υπάρχουν τόσο πολλοί τρόποι στη δημιουργία ενός "χαρακτήρα" όσοι και συγγραφείς». Το αποτέλεσμα; Ενα μωσαϊκό αφηγηματικών τεχνικών -του κόμικ μη εξαιρουμένου- μέσα από το οποίο αναδύονται άνθρωποι της εποχής μας, αντιμέτωποι με τις εμμονές, τα πάθη τους και τα διλήμματά τους, και ταυτόχρονα ένας καμβάς στον οποίο κεντούν οι πιο ελπιδοφόρες αγγλοσαξονικές πένες του σήμερα.

Ο Τζέφρι Ευγενίδης, από τη μεριά του, δεν κατέφυγε στην τακτική των παραγγελιών. Το ζητούμενο για κείνον ήταν να επιλέξει τον ανθό από ήδη δημοσιευμένες ερωτικές ιστορίες, και κλασικές, και σύγχρονες, κι όχι αποκλειστικά αμερικανών συγγραφέων, βασιζόμενος τόσο στις προσωπικές του προτιμήσεις όσο και στις προτάσεις εκλεκτών συναδέλφων του. Προς αποφυγήν δε παρεξηγήσεων, έσπευσε να το διευκρινίσει: το νήμα που ενώνει τις επιλογές του είναι η φθαρτή φύση του έρωτα, καθώς αυτή του προσδίδει τη βαθιά σημασία στη ζωή μας.

Το «Της αγάπης μου ο σπουργίτης πέταξε» δανείζεται τον τίτλο του από έναν στίχο του λατίνου ποιητή Κάτουλλου- «του πρώτου ποιητή στον αρχαίο κόσμο που έγραψε εκτενώς για μια προσωπική του ερωτική ιστορία»- και στις εξακόσιες και βάλε σελίδες του, ο Τσέχοφ («Η κυρία με το σκυλάκι») συναντιέται με τον Κούντερα («Το παιχνίδι του οτοστόπ», από τους «Κωμικούς έρωτες»), ο Γκι ντε Μοπασάν με τον Ρέιμοντ Κάρβερ («Για τι μιλάμε όταν μιλάμε γι' αγάπη;»), ο Μούζιλ με τον Χάρολντ Μπρόντκι, ο Φόκνερ («Ενα ρόδο για την Εμιλι») με τον Ρίτσαρντ Φορντ.

Μεγάλες υπογραφές

Ανάμεσα στις υπογραφές θα συναντήσουμε κι εκείνες του Ναμπόκοφ, του Μπέρναρντ Μάλαμουντ («Το μαγικό βαρέλι») ή του Ισαάκ Μπάμπελ, καθώς και σπουδαίων σύγχρονων διηγηματογράφων όπως του Ιρλανδού Γουίλιαμ Τρέβορ και της Καναδής Αλις Μάνρο. Η τελευταία είναι η φετινή αποδέκτρια του διεθνούς Man Booker κι η ιστορία της «Η αρκούδα διάβηκε το βουνό» δεν είναι άλλη από αυτήν που μεταφέρθηκε πρόσφατα στη μεγάλη οθόνη ως «Το υστερόγραφο μιας σχέσης» με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι στον ρόλο μιας γυναίκας που ταλανίζεται από Αλτσχάιμερ.

Αναπόφευκτα, οι θερμοκρασίες των ιστοριών διαφέρουν. Ολες τους όμως, ισχυρίζεται ο Ευγενίδης, μπορούν να λειτουργήσουν ως... αντίδοτο στη μοιχεία και ως θεραπεία στο «ερωτοπλάνταγμα»! «Μια ερωτική ιστορία», γράφει, «δεν μπορεί ποτέ να έχει σχέση με ολοκληρωτική κυριαρχία. Ο ευτυχισμένος γάμος, ο έρωτας που δεν βρίσκει ανταπόκριση, ο πόθος που δεν λιγοστεύει ποτέ - αυτά είναι ευτυχή ενδεχόμενα, όμως δεν είναι ερωτικές ιστορίες. Οι ερωτικές ιστορίες βασίζονται στην απογοήτευση, σε λάθος γέννες και σε οικογένειες που αλληλοσπαράσσονται, στην πλήξη του γάμου και σε μία τουλάχιστον άπονη καρδιά... Διαβάστε αυτές τις ερωτικές ιστορίες στην ασφάλεια του μονού σας κρεβατιού. Κι αφήστε όλους τους άλλους να υποφέρουν». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία