Έντυπη Έκδοση

Μουσείο με θέα στην Αθήνα της αντιπαροχής

Ποια Ακρόπολη και ποιος Παρθενώνας; Οι επισκέπτες στο νέο μουσείο Ακρόπολης πρέπει να έχουν μεγάλη καρδιά και γερά νεύρα για να μην ενοχληθούν από τις ακαλαίσθητες, μπρος και πίσω όψεις των αθάνατων αθηναϊκών πολυκατοικιών που το συντροφεύουν. Ο Δημήτρης Παντερμαλής παραδέχεται το πρόβλημα. Πιστεύει όμως πως με τη συνεργασία των περιοίκων, του δήμου και του ΥΠΠΟ η γειτονιά μπορεί να καλλωπιστεί. Εστω και με soft παρεμβάσεις

Ο βασιλιάς ήταν γυμνός. Αλλά μόνο όταν βγήκε στο μπαλκόνι του κόσμου και, μάλιστα, το ωραιότερο -όπως είναι αυτό της Ακρόπολης- το καταλάβαμε. Ο «γυμνός βασιλιάς» είναι η εικόνα που μας δίνουν οι ακαλαίσθητες όψεις και τα οπίσθια της γειτονιάς της Ακρόπολης, που βγήκαν ξαφνικά μπροστά, σε κοινή θέα, μετά το γκρέμισμα των πολυκατοικιών του οικοπέδου Μακρυγιάννη και την ανέγερση του νέου μουσείου.

Οπου και να στρίψει ο επισκέπτης του Μουσείου της Ακρόπολης το κεφάλι του αντικρίζει την Αθήνα της αντιπαροχής, της φθαρμένης τέντας, της απλωμένης μπουγάδας, της σκουριασμένης παλιάς καμινάδας και του αυθαίρετα κλεισμένου ακάλυπτου.

Η εικόνα αυτή προβάλλει όσο ανεβαίνεις τους ορόφους του μουσείου και κορυφώνεται στη διάφανη αίθουσα του Παρθενώνα, απ' όπου βλέπεις τη μεγαλειώδη όψη των μνημείων του Ιερού Βράχου από τη μια, και από τις άλλες πλευρές τις ταράτσες των γύρω σπιτιών τίγκα στην κεραία, στον ηλιακό θερμοσίφωνα, τα δορυφορικά πιάτα, το πλυσταριό και την πέργκολα. Για να μην μιλήσουμε για την αραβικού τύπου τέντα, που προβάλλει φάτσα στον Παρθενώνα σε μία από τις δύο διατηρητέες πολυκατοικίες της Διον. Αρεοπαγίτου. Ο ιδιοκτήτης της (Βαγγέλης Παπαθανασίου) για να «ευπρεπίσει» τα οπίσθιά της, τις παραμονές των εγκαινίων του μουσείου, λόγω της απαγόρευσης κάθε οικοδομικής παρέμβασης που του επιβλήθηκε από το ΥΠΠΟ, κρέμασε από την ταράτσα φρέσκες πλαστικές πρασινάδες. Τι άλλο να κάνει ο άνθρωπος;

Αλλά και οι δημιουργοί του μουσείου δεν έπρεπε να λάβουν υπόψη τους τι θα το περιβάλλει; Το ζήτημα αυτό αποτέλεσε, όπως ήταν φυσικό, αντικείμενο της πρώτης κριτικής που είδαν ο Μπερνάρ Τσουμί και ο Ελληνας συνεργάτης του Μιχάλης Φωτιάδης να δημοσιεύεται στη διαδικτυακή επιθεώρηση archinect.com. Ο αρχιτέκτονας Γιαν Λεπικόφσκι έγραφε ότι μετά το αίσθημα ανυπομονησίας που ένιωσε όταν πρωτοαντίκρισε το μουσείο, ο ενθουσιασμός του εξανεμίστηκε όταν διένυσε το τετράγωνο προς την είσοδο. Γιατί ανακάλυψε «ένα κτήριο που ελάχιστο σεβασμό δείχνει στον περιβάλλοντα χώρο, τη μοναδική διασωθείσα περιοχή του 19ου αιώνα στην Αθήνα».

«Η τοποθεσία επιλέχθηκε με κριτήριο την οπτική επαφή του μουσείου με την Ακρόπολη», αντέτεινε για άλλη μια φορά ο Μπερνάρ Τσουμί, τονίζοντας ότι «το μουσείο δεν είναι αλαζονικό», όπως υπαινίσσεται ο κριτής του. «Διαφέρει από τα άλλα μουσεία, γιατί συνδέεται απευθείας με τον αρχαιολογικό χώρο, στον οποίο είναι αφιερωμένο».

Το πρόβλημα του περίγυρου του μουσείου έγινε, όμως, αισθητό αμέσως μετά την ολοκλήρωση του φέροντος οργανισμού του, δηλαδή πολύ πριν από τα εγκαίνιά του. Από τότε άρχισαν οι πρώτες επαφές με τους γείτονες, και στη συνέχεια με την εταιρεία Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας, που κατασκεύασε τον πεζόδρομο της Διον. Αρεοπαγίτου και της Μακρυγιάννη.

«Ηδη έχουμε και τα πρώτα αποτελέσματα. Μία πολυκατοικία επί της οδού Μακρυγιάννη άλλαξε τις τέντες της δίνοντας έτσι μια άλλη όψη στο κτήριο», μας λέει ο πρόεδρος του μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής. «Υπάρχει οδηγία του Τσουμί, που με απλές αλλαγές στους χρωματισμούς στις όψεις των κτηρίων και στις πινακίδες, δηλαδή με soft παρεμβάσεις, επιτυγχάνεται ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Φυσικά απαιτείται ένα ευρύτερο σχέδιο για τη βελτίωση της συνολικής εικόνας που φαίνεται από το μουσείο. Εχω μιλήσει με τον δήμαρχο, τον κ. Κακλαμάνη, που φαίνεται πρόθυμος να βοηθήσει. Αλλά, ήδη η γειτονιά άρχισε να καλλωπίζεται. Δείτε, το πρώτο δείγμα στη γωνία Διον. Αρεοπαγίτου και Μακρυγιάννη, αλλά και απέναντι, πίσω από το άγαλμα του στρατηγού Μακρυγιάννη».

Ο κ. Παντερμαλής θεωρεί το Μουσείο της Ακρόπολης ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αναβάθμιση της περιοχής. «Αλίμονο να μην γίνονται ανάλογης σημασίας έργα σε τέτοιες περιοχές, όπως αυτή που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την Ακρόπολη. Ο σκοπός μας πρέπει να είναι ένας, πώς θα τις αναβαθμίσουμε. Και όταν έχουμε 10.000 επισκέπτες την ημέρα, όλη η περιοχή κερδίζει. Και τα καταστήματα λειτουργούν καλύτερα και η γειτονιά ζωντανεύει. Αρκεί όλα να γίνονται με κανόνες. Είμαστε σε επαφή με την Γ' Εφορεία Αρχαιοτήτων, στην οποία ανήκει ο χώρος πέριξ του μουσείου, η οποία έχει εκπονήσει ένα σχέδιο οριοθέτησης των τραπεζοκαθισμάτων των καφέ και εστιατορίων, ώστε να μην εξαπλωθούν ανεξέλεγκτα στον πεζόδρομο και εμποδίζουν την κίνηση των πεζών».

Το σχέδιο της Γ' ΕΠΚΑ έχει υποβληθεί στη Γεν. Διεύθυνση Αρχαιοτήτων, η οποία μένει να το προωθήσει στις συναρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων και του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι