Έντυπη Έκδοση

ΥΠΑΝΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ 11 ΔΥΣΑΡΕΣΤΕΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ ΣΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ

Φλας μπακ στην πενταετία της «νέας διακυβέρνησης»

Φόροι επί φόρων σημάδεψαν τα 5,5 χρόνια διακυβέρνησης της Ν.Δ. στο όνομα είτε της απογραφής είτε της οικονομικής κρίσης.

Από τον πρώτο κιόλας χρόνο της, το 2004, η κυβέρνηση βάλθηκε να εκπλήξει τους πάντες με τη γενναία μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις, όταν άφηνε πίσω, για το 2006, μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες και τα άλλα φυσικά πρόσωπα. Δεν πέρασε καλά καλά ένας χρόνος, όταν την άνοιξη του 2005 αύξανε εν μια νυκτί τον ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα, αιφνιδιάζοντας αρνητικά τους πάντες. Εκτοτε πήραν την ανηφόρα ειδικοί φόροι κατανάλωσης, τέλη, τιμές και φόροι ακινήτων, καθώς και έκτακτη εισφορά.

Η πολιτική κατά το ιδεολογικό δοκούν ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα, στο όνομα είτε της απογραφής είτε της κρίσης, και επιβάρυνε τους φορολογούμενους με πλήθος φόρων και τελών:

1Η αύξηση του ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα την άνοιξη του 2005 οδήγησε στην εκτίναξη των τιμών για προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά και στη διαφυγή του φόρου από τα δημόσια ταμεία.

2Κρυφό χαρτί αποδείχτηκε και η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε ποτά (2005 και 2009), τσιγάρα (2005, 2006 και 2009) και καύσιμα (2006).

3Το 2006 ανακαλύφθηκε η κινητή τηλεφωνία, οπότε είχαμε την πρώτη αύξηση των τελών. Η δεύτερη επέμβαση έγινε το 2009, με αύξηση των τελών και στα καρτοκινητά.

4Την ίδια χρονιά αυξήθηκαν και τα τέλη ασφαλίστρων.

5Με τη φορολόγηση των ακινήτων το 2005 ανακοινώθηκε και το κρυφό Τέλος Συναλλαγής 1% που επιφύλαξε η κυβέρνηση στον αγοραστή ακινήτων. Για τον πωλητή είχε προαναγγείλει τον ΦΑΥ.

6Η επέμβαση στα ακίνητα κορυφώθηκε με την αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Αν και η κυβέρνηση δεν το παραδεχόταν προεκλογικά, το 2006 αύξησε για πρώτη φορά μέχρι και 85% τις αντικειμενικές για τα εντός σχεδίου πόλης ακίνητα. Ακολούθησε δεύτερη αύξηση το 2007 για εντός και εκτός σχεδίου και 3η το 2008 για τα εκτός σχεδίου. Η τρίτη δόση των αυξήσεων στα εντός και εκτός σχεδίου πάγωσε λόγω κρίσης και καθίζησης της αγοράς.

«Μοίρασαν» και στους φτωχούς... ΦΜΑΠ

7Την πλέον δυσάρεστη έκπληξη στη φορολογία των ακινήτων την άφησαν για το τέλος. Το 2008 επέβαλαν το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων σε αντικατάσταση του ΦΜΑΠ, διαχέοντας ουσιαστικά τον τελευταίο φόρο σχεδόν στο σύνολο των ιδιοκτητών ακινήτων, ακόμα και των μικρών, καθώς επιβαρύνονται η αποθήκη και το γκαράζ από την πρώτη κατοικία. Ακόμα προσπαθούν να το εισπράξουν.

8Εκπληξη προκάλεσε και η πρώτη αύξηση κατά 15% των τελών κυκλοφορίας στα οχήματα, καθώς και 20% το 2008.

9Από τον πρώτο χρόνο, κι ενώ τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου τάσσονταν ευθαρσώς κατά των ευνοϊκών ρυθμίσεων, νομοθετήθηκαν η περαίωση και η αυτορρύθμιση. Τέσσερα χρόνια μετά, το 2008, έγινε νέα περαίωση.

10Και οι επιχειρήσεις δεν τη γλίτωσαν τελικά, καθώς από το 2006 κλήθηκαν να ανταποδώσουν τα αρχικά ευεργετήματα με την αύξηση της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος.

11Με την επιβολή της έκτακτης εισφοράς 1.000 έως 25.000 ευρώ σε εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την κρυφή φορομπηχτική πολιτική της πενταετίας.

Οι υποσχέσεις του 2004 που έγιναν πραγματικότητα

Το μόνο βέβαιο συμπέρασμα αυτών των 5,5 ετών είναι ότι η κυβέρνηση ακολούθησε με ευλάβεια τις προεκλογικές της υποσχέσεις που ευνοούσαν τις επιχειρήσεις ή οδηγούσαν σε αύξηση των φόρων.

Την επομένη των εκλογών του 2004 έσπευσε να μειώσει τους συντελεστές φορολόγησης για τις επιχειρήσεις, έστω σταδιακά στην τριετία 2005-2007. Μισθωτοί και συνταξιούχοι, όμως, χρειάστηκε να περιμένουν 2 χρόνια για να διαπιστώσουν ότι η αύξηση του αφορολόγητου ορίου και η μείωση του τρίτου συντελεστή 30% σε συνδυασμό με την κατάργηση του δεύτερου συντελεστή 15% αύξησε, αντί να ρίξει, τον φόρο.

Δεν έλειψαν και οι υποσχέσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν, όπως της κατάργησης του ΣΔΟΕ (νυν ΥΠΕΕ), που συνοδεύτηκε από κατακρήμνιση των εσόδων, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το έλλειμμα της τάξης του 9-10% του φετινού προϋπολογισμού.

Ας δούμε, όμως, τι έπραξε η Ν.Δ. στα 5,5 χρόνια διακυβέρνησής της:

Α Μπορεί το 2004 η Ν.Δ. να υποσχόταν σταδιακή μείωση του φορολογικού βάρους, όμως τα στοιχεία διεθνών οργανισμών άλλα δείχνουν. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το φορολογικό βάρος στην Ελλάδα για ένα ζευγάρι (εργάζεται το ένα μέλος και αμείβεται με μέσο μισθό) αυξήθηκε από το 39,5% το 2003 στο 42,7% το 2008.

Β Οι παρεμβάσεις στα αφορολόγητα όρια, στις κλίμακες και στους συντελεστές έγιναν με καθυστέρηση για τα φυσικά πρόσωπα, καθώς προηγήθηκαν τα νομικά. Το 2004 περιορίζονται σε μια μικρή αύξηση του αφορολογήτου στα 11.000 ευρώ για μισθωτούς-συνταξιούχους και 9.500 ευρώ για λοιπούς έναντι 10.000 και 9.500 ευρώ, αντίστοιχα.

Δύο χρόνια διακυβέρνησης της Ν.Δ., το 2006, περίμεναν τα φυσικά πρόσωπα για να γίνουν οι επεμβάσεις στην κλίμακα. Το αφορολόγητο αυξήθηκε στα 12.000 ευρώ για μισθωτούς-συνταξιούχους και στα 10.500 ευρώ για λοιπούς φορολογούμενους. Ομως, η αύξηση του συντελεστή για το δεύτερο κλιμάκιο είχε αποτέλεσμα επιβάρυνση αντί ελάφρυνσης για σημαντική μερίδα φορολογουμένων, όπως άγαμοι και έγγαμοι χωρίς παιδιά, καθώς και για χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, αφού τα επόμενα 1.000 ευρώ εισοδήματος μετά το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ φορολογούνται με 29% αντί 15%. Για παράδειγμα, ένας έγγαμος μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 18.200 ευρώ το 2006 πλήρωνε φόρο 1.860 ευρώ. Ενα χρόνο μετά, το 2007, για εισόδημα 18.928 ευρώ (αύξηση 4%) πλήρωνε φόρο 2.009,12 ευρώ. Δηλαδή, 149,12 ευρώ παραπάνω.

Η νομοθέτηση της σταδιακής μείωσης από το 2010 μέχρι το 2014 κατά 5 μονάδες των συντελεστών φορολόγησης για φυσικά και νομικά πρόσωπα, που εξήγγειλε το 2008 η κυβέρνηση, θα αποτελέσει ακόμα μία υπόσχεσή της, αλλά γι' αυτές τις εκλογές!

Για τις επιχειρήσεις... πρόκαναν

Γ. Αντιθέτως, για τις επιχειρήσεις ανακοινώθηκε από το 2004 και εφαρμόστηκε από τα κέρδη του 2005. Ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες είδαν τον συντελεστή φορολόγησης να πέφτει στο 24 από 25% την πρώτη χρονιά, για να καταλήξει στο 20% το 2007, ενώ για ανώνυμες και εταιρείες περιορισμένης ευθύνης από το 35% έπεσε στο 32% και έφτασε στο 30% το 2007.

Δ Οι παρεμβάσεις στις δαπάνες που εκπίπτουν έγιναν από το 2005 (δηλώσεις 2006) και αφορούσαν: αύξηση στο 20% από 15% των τόκων στεγαστικών δανείων που εκπίπτουν από τον φόρο, ιατρικών δαπανών, ενοικίων κύριας κατοικίας και παιδιών που σπουδάζουν, φροντιστηρίων, εγκατάστασης συσκευών φυσικού αερίου, ηλιοθερμικών και φωτοβολταϊκών, καθώς και για ασφάλιστρα ζωής, διατροφή, δωρεές, μετοχικά και μεικτά αμοιβαία κεφάλαια.

Στη δεύτερη τετραετία, το 2008, κι ενώ είχαν προηγηθεί εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις, επανήλθε το σύστημα της έκπτωσης από το εισόδημα για δαπάνες παροχής υπηρεσιών (ταβέρνες, ινστιτούτα αισθητικής, γυμναστήρια κ.λπ.).

Πολλοί επιδοτούν λίγους

Ε Τα προνόμια και οι απαλλαγές, τις οποίες χαρακτήριζαν «έμμεση επιδότηση του κοινωνικού συνόλου υπέρ ολίγων και ενίοτε εισοδηματικά ισχυρότερων» (οικονομικό πρόγραμμα 2004), δεν τα... ακούμπησαν ποτέ και ακόμα και σήμερα παραμένουν υπόσχεση για το μέλλον.

ΣΤ. Από το 2006 τα παιδιά θεωρούνται προστατευόμενα για επιπλέον δύο χρόνια, ακόμα κι αν δεν σπουδάζουν, εφόσον είναι εγγεγραμμένα στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ.

Ζ Από το 2005 πραγματοποιήθηκε η υπόσχεση της αύξησης του ΦΠΑ 19% στα νεόδμητα ακίνητα σε αντικατάσταση του φόρου μεταβίβασης 9-11%. Συνδυάστηκε με την επιβολή του Φόρου Αυτόματου Υπερτιμήματος (μέχρι 20% και επιβαρύνει τους αγοραστές) στα μεταχειρισμένα. Δύο χρόνια μετά, το 2007, ανακοινώθηκε απαλλαγή από φόρο μεταβίβασης για πρώτη κατοικία ή οικόπεδο επιφάνειας μέχρι 200 τ.μ. και ανεξαρτήτως αξίας.

Η Την ίδια χρονιά προωθήθηκαν και οι αλλαγές στην κλίμακα κληρονομιών και δωρεών, με αφορολόγητο 80.000 αντί 20.000 ευρώ, συγχώνευση των κλιμάκων και εξόφληση του φόρου μέχρι τέσσερα χρόνια. Το 2007 αυξήθηκαν επιπλέον τα αφορολόγητα (95.000 ευρώ για συγγενείς πρώτου βαθμού), οι φόροι κληρονομιάς και γονικής παροχής αντικαταστάθηκαν από το ειδικό τέλος 1%.

Θ Ξεχάστηκε στον δρόμο η εναρμόνιση της φορολόγησης των αποδόσεων από καταθέσεις, ομόλογα, repos κ.λπ. με την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Ι Η κατάργηση του ΣΔΟΕ ήταν άλλη μία προεκλογική εξαγγελία της Ν.Δ. που έμεινε απραγματοποίητη, καθώς όταν έγιναν κυβέρνηση διαπίστωσαν ότι η απαξίωση του Σώματος μόνο αρνητικά αποτελέσματα είχε για τα φορολογικά έσοδα. Ετσι, το ΣΔΟΕ μετατράπηκε σε Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων.

Κ Η κατάργηση της απόρριψης βιβλίων επιχειρήσεων για τυπικούς λόγους έγινε πραγματικότητα όταν επήλθαν αλλαγές στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Το ανησυχητικό είναι ότι το 2007 επιβραβεύτηκαν οι δωσίλογοι με απαλλαγή από πρόστιμα, προσαυξήσεις και ποινικές κυρώσεις για παραβάσεις συγκάλυψης φοροδιαφυγής και φορολογική ασυλία για καταγγέλλοντες. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Εφορία και φορολογική πολιτική
Νέα Δημοκρατία