Έντυπη Έκδοση

ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΣΤΟ «ΦΛΕΡΤ» ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΒΑΣΙΛΑΚΗ

Προς συγχώνευση με ενήμερη την κυβέρνηση

Ενας έρωτας μεγάλος φύτρωσε εκεί που μέχρι σήμερα κυριαρχούσαν μίση, πάθη και εντάσεις, καθώς η Aegean και η Olympic Air επιβεβαίωσαν χθες πως συζητούν για το ενδεχόμενο ενός γάμου που, εφόσον πραγματοποιηθεί, θα οδηγήσει στη δημιουργία μιας ισχυρής ελληνικής εταιρείας αερομεταφορών.

Χθες η Aegean και η Marfin Investment Group (MIG), ιδιοκτήτρια της Olympic Air, επιβεβαίωσαν με την ίδια φρασεολογία τα περί επαφών, δηλώνοντας προς τις χρηματιστηριακές αρχές πως «έχουν λάβει χώρα μεταξύ των βασικών μετόχων των εταιρειών... συζητήσεις για πιθανή μελλοντική συνεργασία, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ακόμη κάτι συγκεκριμένο που να μπορεί να ανακοινωθεί». Ουσιαστικά μπορούμε να μιλάμε για έκδοση... κοινού ανακοινωθέντος και, σύμφωνα με πληροφορίες, την ερχόμενη εβδομάδα θα έχει ξεκαθαρίσει σε μεγάλο βαθμό αν το φλερτ θα οδηγήσει στη σύμπραξη.

Στελέχη των δύο εταιρειών, με τα οποία επικοινώνησε η «Ε», αρνήθηκαν να τοποθετηθούν ως προς το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων και τη διαδικασία που θα ακολουθήσουν. Ωστόσο τόνιζαν πως η Ελλάδα είναι μικρή χώρα για να δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες και πως το ζητούμενο δεν είναι τόσο τι θα γίνει στην αγορά εσωτερικού, όσο στο πώς Aegean και Olympic Air θα αντιμετωπίσουν τη διαρκώς αυξανόμενη πίεση των ευρωπαϊκών εταιρειών.

Ειδικότερα επισημαίνουν πως η ελληνική αγορά αερομεταφορών, στην οποία περιλαμβάνονται τόσο τα δρομολόγια εσωτερικού όσο και οι πτήσεις μεταξύ ξένων και ελληνικών αεροδρομίων, έχει συνολική αξία που αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ. Οι εκτιμήσεις για το 2010 προβλέπουν ότι αθροιστικά οι δύο εταιρείες θα εμφανίσουν έσοδα που στην καλύτερη περίπτωση μόλις που θα ξεπεράσουν το 1,1 δισ., ποσό που αντιστοιχεί στο 25% της αγοράς. Υπό αυτή τη λογική θέμα δημιουργίας μονοπωλίου, το οποίο θα προκαλούσε την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν υφίσταται και εναπόκειται στις ελληνικές αρχές να εντοπίσουν (και να αντιμετωπίσουν εν τη γενέσει τους) τυχόν στρεβλώσεις στην εγχώρια αγορά.

Προσθέτουν πως κάποια στιγμή οι δύο πλευρές θα αναγκάζονταν να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να παραμερίσουν τις διαφωνίες (σ.σ. και τις πικρίες) του παρελθόντος, αφού τα ισχυρά ονόματα της Ευρώπης δεν... αστειεύονται.

Για παράδειγμα, η Easyjet ετοιμάζεται για το καλοκαίρι του 2010 να πραγματοποιήσει 32 δρομολόγια μεταξύ ευρωπαϊκών και ελληνικών προορισμών, όταν το ευρωπαϊκό δίκτυο της Aegean ή της Olympic Air αποτελείται από 25 δρομολόγια.

Πάντως οι δύο πλευρές προϊδεάζουν για πολύμηνη διαδικασία προκειμένου να ολοκληρωθεί η συγχώνευσή τους, εάν βέβαια καταλήξουν στην απαιτούμενη συμφωνία. Εκτιμάται πως το νέο σχήμα θα ξεκινήσει πτήσεις μετά το καλοκαίρι, το οποίο -όπως δείχνουν τα πράγματα- θα είναι το τελευταίο στο οποίο Aegean και Olympic Air θα είναι αντίπαλοι. *

Συγχώνευση... αέρος

! Ενα τραγούδι των Pink Floyd, που λέει «μαζί στεκόμαστε, χώρια πέφτουμε» (together we stand, divided we fall, στο πρωτότυπο) σιγοτραγουδάνε τα τελευταία 24ωρα στην Aegean και την Olympic Air, επιβεβαιώνοντας ότι συζητούν για μια συγχώνευση... αέρος.

Ελπίζουμε, αν γίνει ο γάμος, οι επιβάτες να μην τραγουδάνε το «μου 'φαγες όλα τα δαχτυλίδια», βλέποντας τις τιμές των εισιτηρίων να παίρνουν την ανιούσα.

Συναντήσεις με υπουργούς

Πλήρως ενήμερη για τις συζητήσεις μεταξύ της Aegean και της MIG για μια ενδεχόμενη συγχώνευση της πρώτης με την Olympic Air, θυγατρική της δεύτερης, είναι η κυβέρνηση.

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επιβεβαίωσαν πως πραγματοποιήθηκε συνάντηση του επικεφαλής της MIG Ανδ. Βγενόπουλου με τους Δημ. Ρέππα και Ν. Σηφουνάκη, ενώ ίσως και σήμερα να γίνει ανάλογη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας με τον Θ. Βασιλάκη της Aegean. Κατά βάση, η κυβέρνηση δεν τάσσεται εναντίον μιας πιθανής σύμπραξης, ωστόσο ο φάκελος της συγχώνευσης θα σταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία μπορεί να θέσει όρους και προϋποθέσεις προκειμένου να ανάψει το πράσινο φως για την ενεργοποίηση της συμφωνίας. Σε ανάλογες περιπτώσεις στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ οι ρυθμιστικές αρχές έχουν υποχρεώσει τις προς συγχώνευση εταιρείες να εκχωρήσουν χρονοθυρίδες (slots) προσαπογείωσης σε διεθνή αεροδρόμια και συχνότητες δρομολογίων, ώστε να μην «κλείσει» η αγορά.

«Φωτιά» για θέσεις εργασίας και τιμές

Θέσεις εργασίας: ο κανόνας που λέει πως οι συγχωνεύσεις προκαλούν κατάργηση θέσεων εργασίας δεν ξέρουμε αν θα εφαρμοστεί στην περίπτωση που τελικά οι δύο εταιρείες ενώσουν τις δυνάμεις τους.

Ο μόνος τομέας στον οποίο δεν υπάρχει ουσιαστικά ανταγωνισμός μεταξύ Aegean και Olympic είναι η επίγεια εξυπηρέτηση, στην οποία η πρώτη δεν έχει δραστηριότητα.

Τα δρομολόγια: σε πολλές γραμμές του εσωτερικού είναι βέβαιο πως θα υπάρξει εξορθολογισμός, ενώ οι άγονες γραμμές μάλλον δεν θα έχουν πρόβλημα, αφού στον τομέα αυτό (όπως και στις διακρατικές συμφωνίες) οι δύο εταιρείες λειτουργούν συμπληρωματικά.

Οι τιμές: αν σήμερα επιχειρήσετε να κλείσετε ένα εισιτήριο με τη μία ή την άλλη εταιρεία για να ταξιδέψετε στο εσωτερικό ύστερα από ένα μήνα, μπορείτε να βρείτε τιμές της τάξης των 5 ή των 15 ευρώ (χωρίς βέβαια τους φόρους που ανεβάζουν το συνολικό κόστος κατακόρυφα). Εφόσον ο γάμος προχωρήσει και απουσία άλλου ανταγωνιστή στο εσωτερικό, θα παραμείνουν άραγε αυτές οι ελκυστικές τιμές ή θα επιστρέψουμε στα... εισιτήρια πολυτελείας της δεκαετίας του '80;

Οι συμμαχίες: η Aegean βρίσκεται με το ένα πόδι στην αεροπορική συμμαχία Star Alliance της Lufthansa, ενώ η Olympic Air έχει κάνει ανοίγματα προς τη SkyTeam της AirFrance-KLM. Προφανώς μια συγχώνευση θα προκαλέσει ανακατάταξη και σε αυτό τον τομέα, επηρεάζοντας τις πτήσεις κοινού κωδικού που θα εκτελεί η νέα εταιρεία για διηπειρωτικά δρομολόγια.

Σημειωτέον πως σήμερα ούτε η μία ούτε ή άλλη πετούν αυτόνομα προς Β. Αμερική, Ν. Αφρική και Αυστραλία.

Οι «μικροί»: αναντίρρητα Aegean και Olympic αποτελούν τις ισχυρότερες δυνάμεις της εγχώριας αγοράς, ωστόσο εσχάτως έχουν εμφανιστεί και μικρότερες δυνάμεις όπως η Athens Airways και η Sky Express.

Ενδεχομένως η σύμπραξη των δύο ισχυρών να αποτελέσει το έναυσμα για συνεργασίες μεταξύ των αντικειμενικά πιο αδύναμων αερομεταφορέων, ώστε να εκμεταλλευτούν αποτελεσματικότερα το όποιο κενό δημιουργηθεί.

Στην Ολομέλεια του ΣτΕ η επίγεια εξυπηρέτηση

Στην απελευθέρωση της αγοράς επίγειας εξυπηρέτησης σε 31 περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια οδηγεί απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματική η νομοθετική ρύθμιση που διασφαλίζει στον τομέα αυτό το μονοπώλιο στην Ολυμπιακή Αεροπορία.

Το Δ' τμήμα του δικαστηρίου αποφάνθηκε ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 43), ο κανονισμός επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών έπρεπε να τεθεί σε εφαρμογή με προεδρικό διάταγμα και όχι με υπουργική απόφαση, όπως έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Κατά συνέπεια, ο νόμος 2668/1998 που παρέχει εξουσιοδότηση στον υπουργό Μεταφορών να εγκρίνει με απόφασή του τον κανονισμό για την παροχή επίγειας εξυπηρέτησης παραβιάζει το Σύνταγμα. Την τελική απόφαση, πάντως, θα την πάρει η Ολομέλεια στην οποία παραπέμφθηκε η υπόθεση.

Στο δικαστήριο έχουν προσφύγει οι εταιρείες Goldair και Swissport που παρέχουν επίγεια εξυπηρέτηση στους πέντε διεθνείς αερολιμένες (Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Κέρκυρας και Ρόδου) και διεκδικούν τη συμμετοχή τους σε 31 ακόμη περιφερειακούς. Σημειώνεται ότι το αποκλειστικό προνόμιο παροχής επίγειας εξυπηρέτησης έχει δοθεί στηνΟλυμπιακή από την εποχή του Ωνάση και διατηρείται μέχρι σήμερα με συνεχείς παρατάσεις.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Aegean Airlines
Olympic Air
Αερομεταφορές και ασφάλεια πτήσεων
Για το ίδιο θέμα
Προσγείωσε τη συγχώνευση Aegean - Olympic Air η Κομισιόν