Έντυπη Έκδοση

ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ «Δεν πληρώνουμε»:

«Πάμε ΔΕΘ, σηκώστε τις μπάρες!»

Οι καινούργιοι σταθμοί των διοδίων που «φυτρώνουν» τελείως ξαφνικά όχι μόνο κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου, αλλά και παραπλεύρως αυτού, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις των τελών ειδικά τα δύο τελευταία χρόνια, αλλά και οι δρόμοι-«καρμανιόλες» που εξακολουθούν να υπάρχουν στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, έχουν οδηγήσει πολίτες στη δημιουργία ενός κινήματος αντίστασης και διαμαρτυρίας, το οποίο με κεντρικό σύνθημα «Δεν πληρώνουμε» μέρα με τη μέρα διογκώνεται και εξαπλώνεται σε όλη την Ελλάδα.

Από κινητοποιήσεις πολιτών κόντρα στα διόδια Από κινητοποιήσεις πολιτών κόντρα στα διόδια Χιλιάδες είναι μέχρι τώρα οι οδηγοί οι οποίοι αρνούνται να πληρώσουν τα τέλη στα διόδια - οι επιτροπές διαμαρτυρίας λένε ότι ξεπερνούν τους 200.000- υποστηρίζοντας ότι «οι δρόμοι πρέπει να είναι ελεύθεροι», καταγγέλλοντας «το απαράδεκτο και προκλητικό ξεπούλημα των εθνικών δρόμων στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα» και αντιδρώντας στο γεγονός ότι «αυτοί καλούνται να πληρώσουν τα έργα που είναι υποχρέωση του κράτους να κατασκευάσει και να συντηρήσει δωρεάν για όλους τους πολίτες του».

Η δράση των πολιτών, που τελευταία βρίσκει συμπαραστάτες φορείς, συνδικαλιστικές ενώσεις, εργατικά κέντρα και ομοσπονδίες, φαίνεται πως κλιμακώνεται, αφού για το επόμενο χρονικό διάστημα έχουν προγραμματιστεί δύο μεγάλες κινητοποιήσεις. Στις 25 Αυγούστου θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση των επιτροπών στον Βόλο, στις 26 στα Τρίκαλα και στις 31 Αυγούστου στο Εργατικό Κέντρο Εύβοιας. Στην τελευταία θα συμμετάσχουν εργατικά κέντρα της περιοχής και μαζί με τις επιτροπές κατοίκων θα ιδρύσουν από κοινού μια καινούργια επιτροπή ενάντια στα διόδια, στο Μνημόνιο και στα οικονομικά μέτρα.

Επίσης, στις 11 Σεπτεμβρίου, ημέρα που ο πρωθυπουργός θα μιλήσει στη ΔΕΘ, αυτοκινητοπομπή θα ξεκινήσει από τα διόδια των Αφιδνών με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη, κατά τη διάρκεια της οποίας τα αυτοκίνητα θα σταματούν σε όλα τα διόδια που υπάρχουν στη διαδρομή, θα τα ανοίγουν για τον κόσμο και όταν φτάσουν στη Θεσσαλονίκη θα συμμετάσχουν στην πορεία που θα πραγματοποιηθεί.

Οι πρώτες κινήσεις πολιτών ενάντια στην πληρωμή των διοδίων ξεκίνησαν το 2008 από χρήστες της εθνικής οδού Κορίνθου - Πατρών. Ενός δρόμου γνωστού από τα πολλά και θανατηφόρα τροχαία που σημειώνονται σε αυτόν. Στη συνέχεια, όπως μας εξηγεί ο κ. Βασίλης Παπαδόπουλος, κάτοικος Αφιδνών και μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Ενάντια στα Διόδια, το κίνημα αυτό εξαπλώθηκε.

«Μετά την παραχώρηση από την κυβέρνηση της Ν.Δ., αλλά και με τη σύμφωνη γνώμη του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ, των δημόσιων εθνικών δρόμων σε ιδιωτικές πολυεθνικές εταιρείες, κίνηση που έγινε βιαστικά πριν από τις εκλογές του Οκτωβρίου, ο κόσμος εξαγριώθηκε. Εγώ μένω στις Αφίδνες και είδα ξαφνικά να μας βάζουν διόδια έξω από το σπίτι μας. Και το πρόβλημα δεν ήταν μόνο για τους κατοίκους των Αφιδνών, αφορά κατοίκους 14 δήμων και κοινοτήτων της ΒΑ Αττικής, καθώς επίσης και τους εργαζομένους που πηγαίνουν κι έρχονται σε όλη την άτυπη βιομηχανική ζώνη των Οινοφύτων της Βοιωτίας, που είναι πάρα πολλοί».

Ετσι από τον Οκτώβριο του 2009 οι κινητοποιήσεις γενικεύτηκαν. Οι κάτοικοι άρχισαν να φτιάχνουν επιτροπές, να κλιμακώνουν τον αγώνα τους και πριν από λίγο καιρό συστάθηκε το Πανελλαδικό Συντονιστικό Επιτροπών Ενάντια στα Διόδια, στο οποίο συγκαταλέγονται όλες οι επιτροπές που υπάρχουν στη χώρα.

«Οι επιτροπές συνεργάζονται μεταξύ τους, λειτουργούν δημοκρατικά, δεν έχουν προέδρους και γραμματείς, λαμβάνονται αποφάσεις μέσα από συνελεύσεις που γίνονται κατά τόπους, τα μέλη μας είναι απλοί πολίτες, έντονα πολιτικοποιημένοι αλλά χωρίς κομματικές εξαρτήσεις», επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος και προσθέτει:

«Το κίνημά μας ενάντια στα διόδια έχει προεκτάσεις. Το θέμα των διοδίων είναι ένα επί μέρους ζήτημα των γενικότερων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πλέον οι εργαζόμενοι». *

Εμείς και τα διόδια: 7 κινήσεις για ελεύθερη διέλευση

Τι επιπτώσεις έχει όμως η άρνηση πληρωμής τελών στα διόδια;

Τι ακριβώς πρέπει να κάνουν όσοι έχουν επιλέξει να μην πληρώνουν; Ποια διαδικασία πρέπει ν' ακολουθήσουν μέχρι ν' ανοίξει η μπάρα να περάσουν και να συνεχίσουν το ταξίδι τους;

Απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα αλλά και σε πολλά άλλα, μπορούν να βρουν στο site του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα Ενάντια στα Διόδια epitropesdiodiastop.blogspot.com

Οι οδηγίες πάντως που δίνονται μέσω του site του Συντονιστικού προς τους ενδιαφερομένους είναι:

1. Ενημερώνουμε τον υπάλληλο ότι «δεν πληρώνουμε διόδια».

2. Δίνουμε μόνο τον αριθμό του αυτοκινήτου μας.

3. Αρνούμαστε να υπογράψουμε οτιδήποτε.

4. Προειδοποιούμε ότι εάν δεν ανοίξουν την μπάρα σε 10 δευτερόλεπτα θεωρούμε ότι καταστρατηγούν το συνταγματικό μας δικαίωμα για ελεύθερη μετακίνηση πολιτών. Αν δεν το κάνουν, τότε

5. Κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο και με μια ώθηση προς τα εμπρός η μπάρα ανεβαίνει και μετά πηγαίνει στο πλάι.

6. Συνεχίζουμε τον δρόμο μας.

7. Η μπάρα δεν παθαίνει καμιά φθορά και δεν κάνουμε τίποτα παράνομο.

«Καμιά ποινική ευθύνη δεν φέρει αυτός που αρνείται να πληρώσει», σύμφωνα με το μέλος του Συντονιστικού, Βασίλη Παπαδόπουλο, και όπως υποστηρίζει η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί βάσει της νομοθεσίας είναι η εξής: Ο υπάλληλος φωτογραφίζει τον αριθμό του αυτοκινήτου που αρνείται να πληρώσει, τον στέλνει στο υπουργείο Συγκοινωνιών, από εκεί εντοπίζεται ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου και η ιδιωτική εταιρεία τού στέλνει ένα έγγραφο μέσω του οποίου τον ενημερώνει ότι πρέπει να πληρώσει το αντίτιμο και του δίνει κάποιες μέρες περιθώριο. Εάν ο πολίτης δεν ανταποκριθεί, τότε η εταιρεία έχει το δικαίωμα να ζητήσει ως ποινή το εικοσαπλάσιο της αξίας του αντιτίμου που ο οδηγός δεν πλήρωσε.

Αυτή η διαδικασία όμως μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ποτέ και σε κανέναν, γιατί όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος από τη μια μπαίνουν αντισυνταγματικά ζητήματα και από την άλλη οι ιδιωτικές εταιρείες δεν είναι εντάξει με τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει.

Μία ευρωπαϊκή διαδρομή: διόδια, δρόμοι και τιμές

Ο 34χρονος Ιωσήφ Παπαδόπουλος, ιδιωτικός υπάλληλος, έχει χόμπι τα ταξίδια.

Του αρέσει να ταξιδεύει πάρα πολύ στην Ελλάδα και σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο φεύγει. Η ιστορία με τα διόδια, όμως, τον είχε κουράσει. Το φυλλάδιο από την κινητοποίησή στις Αφίδνες ήρθε την κατάλληλη στιγμή στα χέρια του. Εψαξε, ενημερώθηκε, έμαθε και τελικά κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πληρωμή τελών στους σταθμούς των διοδίων είναι πράξη παράνομη. Από τότε σταμάτησε να πληρώνει, αν και, όπως λέει, η πρώτη φορά που κατέβηκε από το αυτοκίνητό του για να σηκώσει την μπάρα ήταν δύσκολη.

«Μου είχαν κοπεί τα πόδια. Ταξίδευα μόνος μου για Θεσσαλονίκη και στον δρόμο σκεφτόμουν αν θα το έκανα. Δεν το είχα αποφασίσει. Οταν όμως έφτασα στον πρώτο σταθμό, είπα απλώς στον υπάλληλο "δεν πληρώνω". Εκείνος μου έφερε κάποιες αντιρρήσεις, περίμενα κάποια δευτερόλεπτα, κατέβηκα από το αυτοκίνητο, άνοιξα την μπαρα και έφυγα. Από τότε όλες οι μπάρες ανοίγουν με τον ίδιο τρόπο». Μέχρι σήμερα, πάντως, δεν έχει αντιμετωπίσει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα από τους υπαλλήλους και όπως υποστηρίζει, τα προβλήματα τα δημιουργούν στα άτομα που βλέπουν ότι δεν πιστεύουν πολύ σε αυτό που κάνουν. Και βεβαίως δεν αισθάνεται κανένα φόβο για την πράξη του. «Ας έρθουν όποτε θέλουν». Ο ίδιος έχει πειστεί ότι δεν πρέπει να πληρώνουμε στα διόδια, γιατί, όπως λέει, τόσα χρόνια με τα τέλη κυκλοφορίας που έχουμε καταβάλει και με τα πακέτα επιδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα έπρεπε οι δρόμοι μας να είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από αυτή που είναι σήμερα.

Σε αυτό το συμπέρασμα τον βοήθησε να καταλήξει και το ταξίδι που έκανε πρόσφατα με το αυτοκίνητό του στην Ευρώπη.

Για 16 μέρες, από τις 16 έως τις 31 Ιουλίου, ταξίδεψε σε δέκα χώρες και κατέγραψε δρόμους, διόδια και τιμές βενζίνης για να μπορέσει στη συνέχεια να κάνει τη σύγκριση με την Ελλάδα. Ενα οδοιπορικό με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, το οποίο ανήρτησε και στο blog epitropesdiodiastop.blogspot.com, με την ελπίδα, όπως λέει, να το διαβάσουν κάποιοι άνθρωποι και να καταλάβουν ότι στην Ελλάδα μάς κοροϊδεύουν. Ακολουθεί το οδοιπορικό στις 10 ευρωπαϊκές χώρες, όπως το καταγράφει ο ίδιος ο Ιωσήφ Παπαδόπουλος:

ΣΛΟΒΑΚΙΑ - ΤΣΕΧΙΑ

Η κατάσταση του οδικού δικτύου αρκετά καλή, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική και διαχωριστική στη μέση. Ενα στοιχείο του δρόμου ήτανοι κάθετες λωρίδες στο οδόστρωμα ανά μερικά μέτρα, οι οποίες είχαν άγρια υφή, πιθανόν για αντιολισθητικούς λόγους (αν και ήταν λίγο ενοχλητικό το συνεχόμενο χρ...χρ....χρ που έκαναν τα λάστιχα). Ανά 2 με 3 χλμ. σε όλο το εθνικό δίκτυο υπήρχαν τηλέφωνα ανάγκης. Σε Σλοβακία και Τσεχία συνολικά κάναμε 580 χλμ.

ΣΛΟΒΑΚΙΑ

Βενζίνη: 1,32 ευρώ

Διόδια Δεν υπάρχουν!!! Πληρώσαμε 16,32 ευρώ βινιέτα στα σύνορα, όταν μπήκαμε, με ισχύ 7 ημερών

ΤΣΕΧΙΑ

Βενζίνη: κυμαινόταν μεταξύ 1,25 έως 1,38 ευρώ/λίτρο.

Διόδια

Δεν υπάρχουν!!! Πληρώσαμε 16,32 ευρώ βινιέτα με ισχύ 10 ημερών.

ΙΤΑΛΙΑ

Πάρα πολύ καλό οδικό δίκτυο, με πολύ ωραίο οδόστρωμα. Τουλάχιστον 2 λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση σε όλο το εθνικό δίκτυο, με τηλέφωνα ανάγκης ανά μερικά χιλιόμετρα. Στην autostrada υπήρχαν ηλεκτρονικές πινακίδες που ενημέρωναν τους οδηγούς για το ποια βενζινάδικα υπάρχουν στην πορεία τους, σε πόσα χιλιόμετρα και για την τιμή βενζίνης που είχε το καθένα, ώστε να μπορεί ο κάθε οδηγός να επιλέξει που θα σταματήσει.

Διόδια: παντού!!! Σε κάθε είσοδο στην autostrada υπήρχαν διόδια όπου έπαιρνα μια βινιέτα. Σε κάθε έξοδο υπήρχαν πάλι διόδια, όπου πλήρωνα ανάλογα με τα χιλιόμετρα που είχα διανύσει. Βέβαια, αν δεν ήθελα να χρησιμοποιήσω την autostrada, θα μπορούσα να μετακινηθώ από το παράπλευρο οδικό δίκτυο που υπάρχει, με μεγαλύτερη όμως καθυστέρηση λόγω του ότι περνάει μέσα από χωριά και πόλεις. Το κόστος των διοδίων, απλώς υπερβολικό.

Βενζίνη: Κυμαινόταν από 1,27 έως 1,42 ευρώ/λίτρο.

Διόδια: Για 532 χλμ. πληρώσαμε 31,10 ?.

Για 113 χλμ. πληρώσαμε 6,20 ?.

Για 73 χλμ. πληρώσαμε 4 ?.

Για 157 χλμ. πληρώσαμε 9,7 ?.

Για 260 χλμ. πληρώσαμε 16,6 ?.

Για 120 χλμ. πληρώσαμε 8,4 ?.

ΟΥΓΓΑΡΙΑ

Φοβερό οδικό δίκτυο.

Η ποιότητα του οδοστρώματος τρομερή, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική λωρίδα στη μέση. Τα μπαλώματα που υπήρχαν σε μερικά σημεία δεν γίνονταν αισθητά όταν περνούσε το αυτοκίνητο από επάνω τους (όπως ακριβώς και στην Ελλάδα δηλαδή). Στο εθνικό δίκτυο ανά 2 χιλιόμετρα υπήρχε τηλέφωνο ανάγκης και ανά 5 χλμ. πάρκινγκ με χτισμένες τουαλέτες και βρύση με πόσιμο νερό!!! Στην Ουγγαρία κάναμε συνολικά 524 χλμ.

Βενζίνη: Κυμαινόταν από 1,20 έως 1,25 euro/lit με την τιμή 1,24 να είναι σταθερή σε όλο το εθνικό δίκτυο.

Διόδια: Δεν υπάρχουν!!! Πληρώσαμε 8 ευρώ βινιέτα (προπληρωμένη κάρτα διόδου) στα σύνορα, όταν μπήκαμε, με ισχύ 4 ημερών για τη χρήση των δρόμων.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Τι να πει κανείς για το οδικό δίκτυο; Απλώς τέλειο. Το οδόστρωμα είναι αντιολισθητικό, αψεγάδιαστο και με μοναδικά επίπεδα πρόσφυσης. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι ταξίδευα με βροχή και τους καθαριστήρες στην 3η ταχύτητα και ο δρόμος ήταν σχεδόν στεγνός. Οδηγούσα και ένιωθα ασφάλεια με ταχύτητες 140-160 χλμ., με καταρρακτώδη βροχή. Απίστευτο. Τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική λωρίδα στη μέση. Τηλέφωνο ναάγκης ανά 2-3 χλμ. Διανύσαμε συνολικά 390 χλμ.

Βενζίνη: κυμαινόταν μεταξύ 1,39 έως 1,34 ευρώ/λίτρο.

Διόδια: Δεν υπάρχουν!!!

ΑΥΣΤΡΙΑ

Ισχύουν τα ίδια ακριβώς με τη Γερμανία. Διανύσαμε συνολικά 108 χλμ.

Βενζίνη: κυμαινόταν μεταξύ 1,37 έως 1,39 ευρώ/λίτρο.

Διόδια: Πληρώσαμε 8 ευρώ μόνο στο σημείο διέλευσης των Αλπεων, αλλά δεν μ'ενόχλησε τόσο γιατί οι Αλπεις είναι φανταστικές.

ΚΡΟΑΤΙΑ

Σχετικά καλό οδικό δίκτυο με δύο λωρίδες και μία βοηθητική ανά κατεύθυνση με διαχωριστική λωρίδα στη μέση και με τηλέφωνο ανάγκης κάθε λίγα χιλιόμετρα. Με καταρρακτώδη βροχή τα συνεργεία οδοποιίας δούλευαν κανονικά και έστρωναν καινούργια άσφαλτο-πίσσα, σαν να μην έτρεχε τίποτα.

Βενζίνη: κυμαινόταν μεταξύ 1,12 έως 1,15 ευρώ/λίτρο.

Διόδια: Πληρώσαμε 5 ? για 44 χλμ. Εχουν όμως και το σύστημα της Ιταλίας με βινιέτα και χρέωση αναλόγως τα διανυθέντα χιλιόμετρα. Εμείς για 271 χλμ. πληρώσαμε 15 ?.

ΣΕΡΒΙΑ

Το οδικό δίκτυο σχετικά καλό, με στο μεγαλύτερο μέρος του 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και βοηθητική, με διαχωριστική λωρίδα ενδιάμεσα. Η ποιότητα του οδοστρώματος σχετικά καλή, αλλά υπήρχαν και μερικά τμήματα που ήταν σε αρκετά άσχημη κατάσταση.

Βενζίνη: 1,14 ή 1,12 ?/λίτρο, σταθερές σε όλο το εθνικό δίκτυο της χώρας.

Διόδια: 13 ευρώ για 617 χιλιόμετρα.

ΣΚΟΠΙΑ

Το οδικό δίκτυο θυμίζει κατά το μεγαλύτερο μέρος του το «πανέμορφο» κομμάτι της δική μας Κορίνθου - Πατρών. Μπαλώματα και χάλια οδόστρωμα, συν το ότι στο μεγαλύτερο μέρος υπάρχει μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση χωρίς προστατευτικές μπάρες στη μέση.

Βενζίνη: 1,16 ευρώ/λίτρο, σταθερή σε όλο το εθνικό δίκτυο της χώρας.

Διόδια: 3 ευρώ για 200 χιλιόμετρα.

ΣΛΟΒΕΝΙΑ

Ευχάριστο και ασφαλές οδικό δίκτυο σε σχετικά καλή κατάσταση. Δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική με διαχωριστική στη μέση. Ανά 2-3 χλμ. υπήρχε τηλέφωνο ανάγκης.

Βενζίνη: κυμαινόταν μεταξύ 1,21 έως 1,24 ευρώ/λίτρο.

Διόδια: Δεν υπάρχουν. Πληρώσαμε μόνο βινιέτα αξίας 15 ευρώ για χρήση των δρόμων για 7 ημέρες.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια