Έντυπη Έκδοση

Μετρό: τρέχει, δεν τρέχει

Η Siemens έχει προκαλέσει εδώ και μια διετία εμπλοκή στις επεκτάσεις του μετρό, καθώς η σημερινή (όπως και η προηγούμενη) ηγεσία δεν τολμά να υπογράψει τη σύμβαση για τη σηματοδότηση των νέων γραμμών από τον γερμανικό όμιλο, που μονοπωλεί το συγκεκριμένο τομέα από την υπογραφή της αρχικής σύμβασης κατασκευής το 1992.

«Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεν βοηθά», εξομολογήθηκε στους δημοσιογράφους ο Χρ. Τσίτουρας, πρόεδρος της Αττικό Μετρό, μετά τη χθεσινή σύσκεψη με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Το θέμα δεν ξεκαθάρισε ούτε από τις γνωμοδοτήσεις που ζητήθηκαν τους τελευταίους μήνες από την Κομισιόν και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.

Τα έργα στις σήραγγες του μετρό προς Περιστέρι, Χαϊδάρι και Ελληνικό, καθώς και στους περισσότερους από τους επτά νέους σταθμούς, είναι σχεδόν έτοιμα, αλλά δεν μπορούν να δοθούν στο επιβατικό κοινό. Ακόμα και αν τις επόμενες ημέρες υπογραφεί η σύμβαση, θα χρειαστούν 6 έως 12 μήνες για τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις και τις δοκιμές.

Στα μέσα του 2011 στο Χαϊδάρι

Αυτό σημαίνει ότι το μετρό θα πάει στο Περιστέρι και το Χαϊδάρι στα μέσα του 2011, ενώ στο Ελληνικό αναμένεται το φθινόπωρο του ίδιου έτους. Πάντως τον Δεκέμβριο θα ανοίξει ο σταθμός στην Αγία Παρασκευή, για τον οποίο, όπως στο Νομισματοκοπείο και τον Χολαργό, βρέθηκε εναλλακτική λύση.

Λόγω συμμετοχής της Siemens σε κοινοπραξία με τον «Ακτορα», έχει μπλοκαριστεί ο διαγωνισμός της επέκτασης προς Πειραιά. Η «Μηχανική» έχει προσφύγει στην επιτροπή ανταγωνισμού της Κομισιόν και, όπως εξήγησε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, η υπόθεση είχε μπει στο αρχείο αλλά ανασύρθηκε έπειτα από την προσκόμιση νέων στοιχείων από την προσφεύγουσα εταιρεία. Προέβλεψε πάντως ότι οι διαδικασίες θα ολοκληρωθούν το επόμενο οκτάμηνο και τα έργα κατασκευής, που είχαν ανακοινωθεί για το 2005, θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2012.

Οι ανακοινώσεις του Δημήτρη Ρέππα, που μαζί με τον αρμόδιο υφυπουργό Γ. Μαγκριώτη και το γενικό γραμματέα Γ. Οικονομίδη συμμετείχαν στη χθεσινή σύσκεψη στην Αττικό Μετρό, είχαν σαφές προεκλογικό στίγμα και χαρακτηρίζονται από αοριστία στην εξασφάλιση πόρων για τη χρηματοδότηση των έργων. Ανέφερε ότι ώς τον Δεκέμβριο θα έχει προχωρήσει η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που θα χρηματοδοτήσει κατά 50% τη νέα γραμμή Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός - Φάρος Ψυχικού - Μαρούσι, με 29 νέους σταθμούς και κόστος 3,3 δισ. ευρώ.

Τα νέα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών είναι τα εξής:

* Η καινούργια γραμμή θα κατασκευαστεί σε τρεις φάσεις. Η πρώτη δημοπράτηση αφορά το τμήμα Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός, με εννέα νέους σταθμούς και προϋπολογισμό ένα δισ. ευρώ. Ο διαγωνισμός θα οριστικοποιηθεί τον Δεκέμβριο και τα έργα θα ολοκληρωθούν σε 5-6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Θα ακολουθήσει το τμήμα Ευαγγελισμός - Φάρος και θα κλείσει με το τμήμα Φάρος - Μαρούσι.

* Δίνεται προτεραιότητα σε τρεις νέες διακλαδώσεις, με πρώτη αυτή που θα ξεκινά από τον Ευαγγελισμό και με τρεις νέους σταθμούς, μέσω Καισαριανής και Βύρωνα, θα καταλήγει στις παρυφές του Υμηττού, στα όρια με την Ηλιούπολη. Οι άλλες επεκτάσεις αφορούν τη σύνδεση του Γαλατσίου με τη γραμμή του Ηλεκτρικού στο σταθμό του Περισσού και τη συνέχιση της γραμμής από το Μαρούσι προς την πλευρά της Λυκόβρυσης.

* Τα νέα τρένα θα λειτουργούν χωρίς οδηγό, με εξελιγμένα συστήματα που θα επιτρέπουν την πύκνωση των δρομολογίων, τα οποία σήμερα δεν μπορούν να απέχουν λιγότερο από 3 λεπτά. Θα διαθέτουν χωρίσματα στις αποβάθρες των σταθμών, με πόρτες που θα ανοίγουν μόλις σταματούν οι συρμοί. Ο εκσυγχρονισμός προβλέπεται να επεκταθεί και στις δύο γραμμές του μετρό που λειτουργούν ήδη, καθώς αυτό επιτάσσουν οι νέοι κοινοτικοί κανονισμοί.

**Καταργείται τελικά ο σταθμός στο Παπάφειο, στην υπό κατασκευή γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, μετά τις αλλεπάλληλες προσφυγές του μητροπολίτη Ανθιμου που έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις στα υπό κατασκευή έργα.

«Δώσαμε προτεραιότητα στο συνολικό έργο και αφήσαμε πίσω το σταθμό», δήλωσε χθες ο Χρ. Τσίτουρας, πρόεδρος της «Αττικό Μετρό». Πρόσθεσε ότι, αν συνεχιζόταν η καθυστέρηση, το Δημόσιο ήταν υποχρεωμένο να καταβάλει αποζημιώσεις στον εργολάβο. Διευκρίνισε ότι αν στο μέλλον υπάρξει αλλαγή στάσης, τότε μια λύση ανάλογη με αυτή της Αγίας Παρασκευής θα κοστίσει περίπου 15 εκατ. ευρώ.

Είναι η τέταρτη φορά που παρεμβάσεις εκκλησιαστικών παραγόντων προκαλούν αλλαγές στα έργα του μετρό. Η αρχή είχε γίνει στην Αθήνα:

* Στην Αγία Παρασκευή, με το επιχείρημα ότι θα υποβαθμιστεί η πλατεία μπροστά στην ομώνυμη εκκλησία, καταργήθηκε σταθμός που, έπειτα από πολλές αναβολές, μετατοπίστηκε και στην ουσία βρίσκεται στα όρια με το Χαλάνδρι.

* Οι αντιρρήσεις του μακαριστού αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στα μέσα της δεκαετίας του '90 οδήγησαν τη μεταφορά της σήραγγας προς Μοναστηράκι από τη Μητροπόλεως στην Ερμού, ώστε να μην υπάρξουν επιπτώσεις στο ήδη λαβωμένο από τους σεισμούς κτίριο της Μητρόπολης.

* Οι ενστάσεις του μητροπολίτη Πειραιά «ψαλίδισαν» κατά περίπου ένα χιλιόμετρο τη γραμμή, που τελικά θα σταματά στο Δημοτικό Θέατρο και όχι στην Ευαγγελίστρια.*

Πλατεία - γίγας

Μια πλατεία 15 στρεμμάτων στο κέντρο του Περιστερίου, μεγαλύτερη και από αυτή του Συντάγματος, είναι το «δώρο» του μετρό προς τους κατοίκους της περιοχής. Η επέκταση προς Ανθούπολη μπορεί να καθυστερήσει τουλάχιστον ώς τα μέσα του 2011, αλλά η πλατεία με τον εντυπωσιακό θόλο είναι σχεδόν έτοιμη.

Στο Αιγάλεω δημοπρατούνται τα τρία στέγαστρα που θα προστατεύουν τις αρχαιότητες στην πλατεία Εσταυρωμένου, στον Ελαιώνα και την οδό Προφήτη Δανιήλ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Ανάπτυξης
Συγκοινωνίες-Μεταφορές