Έντυπη Έκδοση

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΧΥΠΟΨΙΑ

Κακός μαθητής ο Καλλικράτης

Αναστάτωση στη σχολική κοινότητα έχουν προκαλέσει οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στο καθεστώς λειτουργίας των σχολικών επιτροπών, όπως αυτές προβλέπονται από τον «Καλλικράτη».

Η δραματική μείωση του αριθμού τους (δύο ανά δήμο, μία ανά διαμέρισμα στους πολύ μεγάλους δήμους) και η σύγχυση για τις νέες αρμοδιότητές τους και τον τρόπο διαχείρισης των σχολικών κονδυλίων, επιτείνουν την αγωνία γονέων, εκπαιδευτικών, αλλά και τοπικών παραγόντων, ειδικά εν όψει της σκληρής περιστολής της χρηματοδότησης και της άμεσης σύνδεσής της με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων.

Ηδη το υπουργείο Παιδείας, σε συνάντηση με εκπροσώπους του υπουργείου Εσωτερικών, κατέθεσε πρόταση που αποδίδει καθοριστικό ρόλο στις επιτροπές για τη διάθεση της κρατικής χρηματοδότησης, αφού θα είναι ο πρώτος αποδέκτης των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων καθώς προβλέπεται η υποχρεωτική σύνταξη προϋπολογισμού και απολογισμού.

Καχυποψία

Ωστόσο, τα κενά στο θεσμικό πλαίσιο και οι αόριστες ακόμα προβλέψεις για τη λειτουργία των οργάνων που συνδέονται με τους νέους, καλλικρατικούς δήμους γεννούν καχυποψία. Ποιοι και πώς θα διαχειρίζονται τα χρήματα για τα λειτουργικά έξοδα (ρεύμα, πετρέλαιο, νερό), τη συντήρηση και επισκευή κτιρίων, τον εξοπλισμό κ.ο.κ.; Οι επιτροπές θα αναλάβουν σημαντικό ρόλο στην κατανομή της χρηματοδότησης των σχολείων ή θα υποβαθμιστούν σε διεκπεραιωτικές υπηρεσίες, που απλώς θα υπογράφουν;

Το υπουργείο Παιδείας, στη συνάντησή του με το κλιμάκιο του υπουργείου Εσωτερικών, την περασμένη εβδομάδα, ζήτησε οι αλλαγές να εφαρμοστούν μετά το τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς (30 Ιουνίου), προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα. Ηδη για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2011 θα ισχύσει το υφιστάμενο καθεστώς.

Κατά τ' άλλα, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, το προσχέδιο του υπουργείου Παιδείας προβλέπει:

1Καθιέρωση τριμελούς επιτροπής, άτυπης ή τυπικής, με μέλη τον υποδιευθυντή του σχολείου, τον εκπρόσωπο των γονέων και τον εκπρόσωπο του δήμου και ειδικότερα του τοπικού συμβουλίου.

2Υποδοχή αιτημάτων και κατανομή κονδυλίων με ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια.

3Ορισμό σαφών διαδικασιών διαχείρισης για να αντιμετωπιστούν φαινόμενα αλληλοκαλύψεων ή μεταφοράς κονδυλίων.

4Εμπλοκή των σχολικών επιτροπών στην αξιολόγηση των μονάδων.

Σημειώνεται πως, σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, στις σχολικές επιτροπές, οι οποίες είναι υπεύθυνες για 1 έως 3 σχολεία η κάθε μία, συμμετέχουν θεσμικοί παράγοντες, εκπρόσωποι σχολείων, γονέων, ακόμη και μαθητών, όταν πρόκειται για μονάδες δευτεροβάθμιας.

Οσο για τη διαδρομή των χρημάτων, αυτά ξεκινούν από τα αρμόδια υπουργεία (Εσωτερικών ή Παιδείας, που ήταν αρμόδιο και για τις καθαρίστριες, οι οποίες πλέον πέρασαν στους δήμους) και περνούν στις νομαρχιακές επιτροπές (που καταργούνται), στις δημοτικές (η ύπαρξη των οποίων είναι αμφίβολη) και, τέλος, στις σχολικές επιτροπές.

Τα ολιγοθέσια

Πάντως, ο συνδυασμός του δρομολογούμενου διοικητικού «Καλλικράτη» του υπουργείου Παιδείας (που απαιτεί κλείσιμο δεκάδων ολιγοθέσιων σχολείων) με την υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης, εντείνει την καχυποψία ακόμη και για την αλλοίωση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας. Ετσι δημιουργούνται Στα εύλογα ερωτήματα: Ποιος και με τι τρόπο θα αναλάβει να καλύψει το κενό της υποχρηματοδότησης και τις απαιτήσεις της προόδου και της ανάπτυξης; Οι γονείς, οι δημότες ή οι χορηγοί; Ποια σχολεία και πώς θα επιβιώσουν; Τα μεγάλα σχολεία των πλούσιων δήμων; *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση
Τοπική Αυτοδιοίκηση