Έντυπη Έκδοση

Απ'την κούνια στο φροντιστήριο

Ποιος θα διαβάσει το παιδί; Μα, φυσικά, το αναγνωστήριο! Τι συμβαίνει όταν η μαμά και ο μπαμπάς λείπουν στη δουλειά και το ολοήμερο σχολείο δεν κάνει τη δουλειά του; Η δημόσια δωρεάν παιδεία γίνεται καπνός από την πρώτη κιόλας δημοτικού!

Με διάφορους τίτλους, όπως «μελετητήριο», «αναγνωστήριο» ή «κέντρο μελέτης», στην ουσία τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν τα φροντιστήρια των δημοτικών! Οι υπηρεσίες που παρέχουν είναι διάβασμα των παιδιών για την επόμενη μέρα και φύλαξη μέχρι το απόγευμα.

Ποιοι είναι οι πελάτες τους; Είναι οικογένειες οι οποίες στέλνουν τα παιδιά τους στα δημόσια σχολεία. Αλλά και πάλι, πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, στριμώχνοντας στον οικογενειακό προϋπολογισμό ακόμη ένα φροντιστηριακό κονδύλι... Για ποιο λόγο; Γιατί δεν έχουν οι ίδιες τον χρόνο και τον... τρόπο να διαβάσουν τα παιδιά τους, όπως μας λένε οι επιχειρηματίες του χώρου, αποκαλύπτοντας την απόλυτη στρέβλωση του συστήματος...

*«Οι αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις των γονιών δεν τους αφήνουν και πολλά περιθώρια χρόνου για να ασχοληθούν με το διάβασμα των παιδιών. Ο δικός τους στόχος είναι ακριβώς αυτός. Να είναι τα παιδιά προετοιμασμένα για την επόμενη μέρα. Να έχουν ελεύθερο το απόγευμά τους, για παιχνίδι ή άλλες δραστηριότητες», λέει ο Μιχ. Πλουμάς, διευθυντής του κέντρου μελέτης Netplus studies στο Χαϊδάρι.

*Φροντιστήριο, λοιπόν, από το δημοτικό, παρ' όλο που επιχειρηματίες του χώρου αποποιούνται το συγκεκριμένο τίτλο: «Δεν είμαστε φροντιστήριο, είμαστε αναγνωστήριο», υπερτονίζει η Χαρά Πατσά, φιλόλογος και υπεύθυνη σπουδών στο κέντρο «Υπέρβαση», στην Πετρούπουλη.

Συστηματοποίηση του διαβάσματος

Η συνομιλήτριά μας εξηγεί ότι στο αναγνωστήριο δεν γίνεται παράδοση μαθήματος: «Γίνεται οργανωμένη μελέτη. Αυτό που έκανε στο σχολείο θα μάθει ο μαθητής μας. Θα εμπεδώσει την ύλη, θα λύσει τις ασκήσεις του».

*Η Χαρά Πατσά μάς λέει ότι ο κύριος στόχος είναι να «μαθαίνουν στα παιδιά πώς να μάθουν. Συστηματοποιούμε το διάβασμά τους». Για «συστηματοποίηση διαβάσματος» μας μίλησε και ο Στ. Μεσσήνης, υπεύθυνος Σπουδών στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Comed.

*Κι εμείς ρωτάμε τον πρόεδρο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, Δημ. Μπράτη.

«Είναι αδιανόητο οι γονείς να δίνουν χρήματα για να μελετούν τα παιδιά τους. Και τους καλούμε να μην το κάνουν, γιατί το σχολείο και οι δάσκαλοι δίνουν όλα τα εφόδια», μας απαντά.

Βεβαίως, ο Δημ. Μπράτης παραδέχεται ότι το ολοήμερο καλύπτει κατά κύριο λόγο τις κοινωνικές και όχι τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Κοινώς, λειτουργεί σαν πάρκινγκ παιδιών, θα συμπληρώναμε εμείς. Γι' αυτό ίσως, κι από τους καλύτερους πελάτες των αναγνωστηρίων έγιναν γονείς οι οποίοι απογοητεύτηκαν, όλο αυτό το διάστημα, από τη λειτουργία των ολοήμερων.

*«Εβλεπαν το παιδί τους να επιστρέφει στο σπίτι αδιάβαστο και κουρασμένο. Δυστυχώς το ολοήμερο σχολείο δεν καλύπτει τις ανάγκες. Μονάχα μπορεί κανείς να γλιτώσει κάποια χρήματα από την νταντά που θα κρατούσε το παιδί τις μεσημεριανές ώρες», εξηγεί Εφη Βαρδάκη, διευθύντρια σπουδών στο Αρωγή School.

*Τα μηνιαία δίδακτρα στα αναγνωστήρια κυμαίνονται από 150 έως 280 ευρώ. Στα ίδια κέντρα, τα παιδιά επίσης μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα εκμάθησης ξένης γλώσσας ή πληροφορικής, πληρώνοντας επιπλέον χρήματα.

Λειτουργούν ως εμπορικές επιχειρήσεις

Πόσα είναι; Κανείς δεν ξέρει. Αλλωστε για το υπουργείο επισήμως δεν υπάρχουν! Απευθυνθήκαμε στη διεύθυνση ιδιωτικής εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, και μας είπαν ότι τα φροντιστήρια δημοτικής εκπαίδευσης καταργήθηκαν το... 1977 με το νόμο 682, και η ίδρυσή τους προβλεπόταν σε νόμο του 1940. Εν έτει 2009 φυτρώνουν όμως σαν τα μανιτάρια και ο Μιχ. Αμοιραδάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φροντιστών Ελλάδος, μας τονίζει ότι «κανείς δεν γνωρίζει τον πραγματικό τους αριθμό. Οσα βλέπουμε και εμείς στο δρόμο».

*Προς το παρόν, τα αναγνωστήρια λειτουργούν ως εμπορικές επιχειρήσεις, με άδειες από το υπουργείο Εμπορίου. «Η πολιτεία, όμως, κάνει ότι δεν τα βλέπει. Οτι δεν υπάρχουν. Αυτός είναι ο ορισμός του παραλόγου. Και από τη στιγμή που δεν υπάρχει κανένας θεσμικός έλεγχος, το αν γίνεται ή δεν γίνεται δουλειά, εξαρτάται από την επαγγελματική ευσυνειδησία του καθενός που διαθέτει μία τέτοια επιχείρηση».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση