Ηλεκτρονική Έκδοση

Επιστήμονες ανακάλυψαν μοριακές δομές βακτηρίων στον «κόκκινο πλανήτη»

Βρέθηκαν ίχνη ζωής στον Άρη

Μπορεί να αποδειχθεί ότι αποτελεί την ανακάλυψη του αιώνα. Επιστήμονες της NASA ανακάλυψαν τις πιο πειστικές μέχρι σήμερα ενδείξεις ότι υπάρχει ζωή στον Άρη υπό την μορφή μικροοργανισμών βακτηρίων. Όπως δήλωσαν, η ενδελεχής μικροσκοπική εξέταση αποκάλυψε δομές με μορφή σκουληκιού, σε έναν μετεωρίτη από τον Άρη που έπεσε στη Γη πριν περίπου 13.000 χρόνια.Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι δομές αυτές είναι σχεδόν σίγουρα απολιθωμένα βακτήρια.

Τα βακτήρια βρίσκονται ενσωματωμένα κάτω από τα επιφανειακά στρώματα του αρειανού βράχου, γεγονός που υποδηλώνει ότι ήδη βρίσκονταν μέσα του όταν αυτός προσέκρουσε στον πλανήτη μας και ότι ο μετεωρίτης δεν μολύνθηκε εκ των υστέρων από γήινα βακτήρια, σύμφωνα με τους «Τάιμς του Λονδίνου» και τη βρετανική «Ντέιλι Μέιλ».

Ως «ένα πολύ ισχυρό στοιχείο για την ύπαρξη ζωής στον Άρη», χαρακτήρισε την ανακάλυψη ο επικεφαλής επιστήμονας του Διαστημικού Κέντρου Τζόνσον της NASA Ντέηβιντ Μακέι, ο οποίος μελετά τον μετεωρίτη από τότε που ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1984, στους λόφους Άλαν της Ανταρκτικής.

Το 1996, ο Μακέι και οι συνεργάτες του συντάραξαν τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, όταν για πρώτη φορά υποστήριξαν ότι τα μικροαπολιθώματα στο βράχο υποδηλώνουν την ύπαρξη ζωής, όμως οι σκεπτικιστές επιστήμονες είχαν στη συνέχεια απορρίψει τους ισχυρισμούς, υποστηρίζοντας ότι τέτοιες απολιθωμένες δομές μπορεί κάλλιστα να μην είναι βιολογικής προέλευσης. Όμως η νέα ανάλυση, υπό τη δρα Κάθι Τόμας-Κέπρτα, με ηλεκτρονικά μικροσκόπια υψηλής ανάλυσης που δεν υπήρχαν πριν 13 χρόνια, όταν είχαν γίνει οι προηγούμενες μελέτες, ενισχύουν πλέον -αν δεν αποδεικνύουν- ότι ο αρειανός βράχος όντως κρύβει στα σπλάχνα του ενδείξεις αρχαίας ζωής.

Τα αρχαία μικρόβια πιθανότατα θα εισέδυσαν στο βράχο, όταν ένα μέρος από την επιφάνεια του Άρη καλυπτόταν από νερά και οι επιστήμονες πιθανολογούν ότι υπήρχαν μορφές ζωής. Ο αστροβιολόγος Ντένις Μπαζιλίνσκι του πανεπιστημίου της Νεβάδα των ΗΠΑ, ο οποίος μέχρι τώρα ήταν ένας από τους σκεπτικιστές, δήλωσε πλέον ότι, μετά τα νέα στοιχεία, αποδέχεται τη βιολογική εξήγηση των απολιθωμάτων, πρόσθεσε όμως ότι δεν μπορεί ακόμα να απαντηθεί με σιγουριά το ερώτημα της ζωής στον "κόκκινο πλανήτη".

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο συγκεκριμένος μετεωρίτης αποσπάστηκε από την επιφάνεια του Άρη, μετά την πτώση κάποιου αστεροειδούς στον πλανήτη, και έφθασε στη Γη αφού περιπλανήθηκε στο διάστημα επί 16 εκατ. χρόνια. Οι ερευνητές μπόρεσαν να ανιχνεύσουν την αρειανή προέλευσή του, καθώς η χημική σύνθεσή του ταίριαζε με αυτήν του Άρη.

Τα αποτελέσματα της νέας έρευνας δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό πλανητικής γεωχημείας "Geochimica et Cosmochimica Acta" που εκδίδει η Γεωχημική και Μετεωριτική Εταιρία, ενώ αναμένεται να ανακοινωθούν επισήμως από τη NASA την ερχόμενη Δευτέρα.

Η ίδια ομάδα ερευνητών της NASΑ μελετά δύο ακόμα μετεωρίτες από τον Άρη, έναν που βρέθηκε στην Αίγυπτο το 1911 και έναν που ανακαλύφθηκε στην Ανταρκτική από ιαπωνική αποστολή. Σύμφωνα με τις έρευνες των αμερικανών επιστημόνων -που πρόκειται να δημοσιευτούν σύντομα- και αυτοί οι βράχοι περιέχουν απολιθώματα μικροβιακής ζωής.

(Πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

5 σχόλια

1 Ο/Η Χάρης Φουνταλής έγραψε: (πριν 7 έτη)
Οποιαδήποτε βακτηριακής μορφής ζωή βρεθεί είτε σε μετωρίτες από τον Άρη, είτε στον ίδιο τον πλανήτη, μπορεί να προέρχεται «από σπόντα» από τη Γη. Όταν ένας μετεωρίτης προσκρούει στη Γη, θραύσματα γήινου εδάφους – που περιλαμβάνει και μικρόβια – εκτινάσσονται στο διάστημα, και μερικά καταλήγουν στον Άρη. Κάποια βακτήρια μπορούν να επιζήσουν στο διάστημα, όπως εκείνα που ανιχνεύθηκαν στην επιφάνεια των διαστημοπλοίων των αποστολών Apollo, που πήγαν στο Φεγγάρι και γύρισαν ζωντανά. Έτσι η Γη...
2 Ο/Η Χάρης Φουνταλής έγραψε: (πριν 7 έτη)
... «μολύνει» τη διαστημική γειτονιά-της με τα γήινα βακτήρια. Θα αποτελούσε ακλόνητη απόδειξη οτι κάποια βακτήρια από το διάστημα έχουν εξωγήινη προέλευση αν ποτέ βρίσκαμε βακτήρια με DNA του οποίου η έλικα στρέφεται αντίστροφα από τη φορά στροφής όλου του γήινου DNA. Ζητώ συγνώμη αν αυτά είναι ήδη γνωστά από κάποιους αναγνώστες, αλλά το δημοσίευμα τα παραλείπει, δίνοντας την εντύπωση οτι πρόκειται οπωσδήποτε για εξωγήινα βακτήρια.
3 Ο/Η john έγραψε: (πριν 7 έτη)
file xari de xreiazetai na psaksoun ston arh gia aristerostrofo dna, uparxei kai edw... enhmerwsou kalutera next time
4 Ο/Η Χάρης Φουνταλής έγραψε: (πριν 7 έτη)
Αγαπητέ john, αν αναφέρεσαι στο αριστερόστροφο Z-DNA, το σχόλιό σου είναι παραπλανητικό για τον αναγνώστη που αγνοεί τις λεπτομέρειες. Εγώ αναφέρομαι στο δεξιόστροφο B-DNA. Αν ήσουν βιολόγος και σου έδιναν ένα βακτήριο με αιστερόστροφο B-DNA, τότε θα είχες απόδειξη ενός εξωγήινου βακτήριου. Αυτό εννοούσα. Το γήινο Z-DNA δεν είναι απλώς αριστερόστροφο, έχει και διαφορετική δομή στο χώρο από το B-DNA, άρα μπορούμε πάντα να διακρίνουμε τη γήινη/εξωγήινη προέλευση των δύο.
5 Ο/Η vd έγραψε: (πριν 7 έτη)
Χάρη Φουνταλή καταλαβαίνεις τι διαβάζεις; Τα βακτήρια ήταν μέσα σε Αρειανό βράχο, κάτι που είναι εύκολο να δειχθεί με γεωχημικές αναλύσεις, τις οποίες βέβαια έκαναν οι επιστήμονες της NASA. Εξάλλου, φαντάσου οι επιστήμονες της NASA και οι κριτές από το περιοδικό Geochimica et Cosmochimica Acta να κάνουν τέτοια χονδροειδή λάθη, να μπερδεύουν δηλαδή βράχους από τη Γη και τον Άρη. Άρα, τα πιθανά μικρόβια είναι από τον Άρη, είτε σου αρέσει είτε όχι.
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 5