Ηλεκτρονική Έκδοση

Οι προβιομηχανικοί άνθρωποι δεν φταίνε για την κλιματική αλλαγή

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η καύση των ορυκτών καυσίμων κατά τους τελευταίους δύο αιώνες, δηλαδή μετά τη Βιομηχανική Επανάσταση, εκτόξευσε στα ύψη την ποσότητα του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Όμως τα επίπεδα του διοξειδίου είχαν αυξηθεί επίσης βαθμιαία κατά την προηγούμενη χιλιετία και οι επιστήμονες δεν ήσαν βέβαιοι πόση από αυτή την αύξηση μπορούσε να αποδοθεί στην προβιομηχανική επιστημονική δραστηριότητα. Τώρα, μια νέα ελβετο-γερμανική έρευνα κατέληξε ότι οι άνθρωποι που έζησαν πριν το 1800, είχαν από ελάχιστη έως μηδαμινή επίπτωση στην κλιματική αλλαγή.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature, κάνοντας ισοτοπική ανάλυση του αρχαίου αέρα που έχει παγιδευτεί στους πάγους της Ανταρκτικής, αίρει πια τις υποψίες ότι μπορεί οι προβιομηχανικοί άνθρωποι να ευθύνονται για την αργή αλλά σταθερή αύξηση του διοξειδίου πριν την εποχή των μηχανών εσωτερικής καύσης.

Αφότου η τελευταία εποχή των παγετώνων τελείωσε πριν περίπου 11.000 χρόνια, η ποσότητα του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα παρουσίασε μείωση για τα επόμενα 4.000 χρόνια, φθάνοντας στο χαμηλό επίπεδο των 260 μερών ανά εκατομμύριο (ppm) – ή 0,026% στο συνολικό όγκο του αέρα- πριν περίπου 7.000 χρόνια. Τότε όμως το διοξείδιο άρχισε και πάλι να αυξάνεται. Κατά τα επόμενα 6.800 χρόνια (δηλαδή μέχρι το 1800 μΧ), τα επίπεδά του συγκεκριμένου αερίου αυξήθηκαν κατά περίπου 20 μέρη ανά εκατομμύριο, φτάνοντας στα 280 μέρη, έναντι των 387 μερών που είναι σήμερα.

Εδώ και πάνω από μια δεκαετία, οι επιστήμονες πασχίζουν να καταλάβουν τι προκάλεσε αυτή την μικρή και αργή, αλλά πάντως αισθητή αύξηση του διοξειδίου. Έχουν συμπεράνει ότι ρόλο έπαιξαν οι βιολογικές διαδικασίες στην ξηρά όπως η αναπνοή-εκπνοή των ζώων, η χημεία του χώματος, ο θάνατος και η αποσύνθεση των φυτών, η απελευθέρωση διοξειδίου από τους ωκεανούς, το κάψιμο των δασών (από φυσικές αιτίες ή ανθρωπογενείς πυρκαγιές) κ.α.

Οι προβιομηχανικοί άνθρωποι, ήδη από την αρχαιότητα, έκαιγαν επίσης ξύλα (για να ζεσταθούν, να μαγειρέψουν, να φτιάξουν μέταλλα κλπ), τύρφη και, αργότερα, άνθρακα. Οι επιστήμονες αναρωτιούνταν κατά πόσο οι άνθρωποι είχαν βάλει το…χεράκι τους για την αύξηση του διοξειδίου.

Όμως η ανάλυση από τους ευρωπαίους επιστήμονες, με επικεφαλής τον κλιματολόγο Τόμας Στόκερ του πανεπιστημίου της Βέρνης στην Ελβετία, περίπου 200 δειγμάτων από υπόγειους πάγους της Ανταρκτικής, που καλύπτουν μια μεγάλη περίοδο από το τέλος της εποχής των παγετώνων έως την έναρξη της βιομηχανικής οικονομίας, έδειξε ότι οι πρόγονοί μας είναι…αθώοι τελικά. Η μελέτη έγινε με τη σύγκριση των ισοτόπων του βαρύτερου άνθρακα-13 με τον ελαφρύτερο άνθρακα-12, που περιέχονται στο ατμοσφαιρικό διοξείδιο. Η αναλογία αυτή είναι χαμηλότερη στην φυτική ύλη και στον άνθρακα που πηγάζει από την ξηρά σε σχέση με τον άνθρακα που προέρχεται από το θαλασσινό νερό.

Το συμπέρασμα των ερευνητών ήταν ότι η προβιομηχανική αύξηση προήλθε από σχεδόν αποκλειστικά φυσικούς παράγοντες, συγκεκριμένα από έναν συνδυασμό αύξησης της βλάστησης μετά το λιώσιμο των πάγων και της βραδείας αντίδρασης της χημείας των ωκεανών σε αυτή τη σταδιακή αλλαγή στην ξηρά. Οι άνθρωποι έπαιξαν πολύ μικρό ρόλο σε όλη αυτή την φυσική διαδικασία του «κύκλου του άνθρακα».