Έντυπη Έκδοση

Ο Μικρούτσικος βρήκε την καβαφική ατμόσφαιρα

«Μέσα σ' αυτή τη βαρβαρότητα που ζούμε, η ποίηση δείχνει τον δρόμο και ο Καβάφης τον φωτίζει», έλεγε χθες ο Θάνος Μικρούτσικος στον «Ιανό».

«Η ποίηση είναι η κολόνα της δημιουργίας μου», λέει ο Θάνος Μικρούτσικος, ο οποίος εκτός από τον Κωνσταντίνο Καβάφη έχει μελοποιήσει και Γιάννη Ρίτσο, Μανώλη Αναγνωστάκη, Γιώργο Σεφέρη, Νίκο Καββαδία, Ναζίμ Χικμέτ «Η ποίηση είναι η κολόνα της δημιουργίας μου», λέει ο Θάνος Μικρούτσικος, ο οποίος εκτός από τον Κωνσταντίνο Καβάφη έχει μελοποιήσει και Γιάννη Ρίτσο, Μανώλη Αναγνωστάκη, Γιώργο Σεφέρη, Νίκο Καββαδία, Ναζίμ Χικμέτ Και εξομολογήθηκε ότι στον «δρόμο» του Αλεξανδρινού ποιητή άρχισε να βαδίζει από παιδί, τότε που, τα βράδια του '55, τον έπαιρνε ο πατέρας του αγκαλιά και του διάβαζε τα «Τείχη», τους «Αλεξανδρινούς βασιλείς», την «υπεροψία και τη μέθη του Δαρείου...».

Από τότε μέχρι σήμερα η σχέση του με τον Καβάφη πέρασε από «σαράντα κύματα», μέχρι να καταλήξει στο cd «Επέστρεφε», μέρος μιας καλαίσθητης έκδοσης 96 σελίδων, με τον τίτλο «Ο Καβάφης του Θάνου Μικρούτσικου» («Ιανός»). Περιλαμβάνει ποιήματα που έχει ανθολογήσει ο συνθέτης, επτά προσωπογραφίες του Καβάφη από τον Γιάννη Ψυχοπαίδη και κείμενο του Γιώργου Β. Μονεμβασίτη.

Στο cd ο Θάνος Μικρούτσικος συγκέντρωσε δέκα συνθέσεις του, σε νέα μουσική επεξεργασία και ενορχήστρωση, βασισμένες στα ποίηματα: «Επέστρεφε», «Σύγχυσις», «Ο Γενάρης του 1904», «Μονοτονία», «Για να 'ρθούν», «Επήγα», «Επιθυμίες», «Ο Δεκέμβρης του 1903», «105 χρόνια αργότερα», «Η πόλις». Ερμηνεύει ο Κώστας Θωμαΐδης και συμμετέχουν οι Θόδωρος Δημήτριεφ, Σάκης Μπουλάς, Γεωργία Συλλαίου.

Η πρώτη προσπάθεια μελοποίησης ποιημάτων του Καβάφη από τον Θάνο Μικρούτσικο πάει πίσω στο 1971. «"Η πόλις" μου πήρε 3 χρόνια», είπε χθες ο συνθέτης. Ακολούθησε, το 1975, το «Αποχαιρετισμός και αντιθέσεις», που περιελάμβανε και μελοποιήσεις Σεφέρη, Ρίτσου, Μπρεχτ. «Δέκα χρόνια δεν μου έβγαινε. Με είχε πιάσει όμως εμμονή να βρω την καβαφική ατμόσφαιρα». Οσο ο Καβάφης... αντιστεκόταν τόσο ο συνθέτης δεν το έβαζε κάτω. Η ποίηση, άλλωστε, είναι, όπως είπε, «η κολόνα της δημιουργίας» του.

Η στιγμή να ξεκλειδώσει το καβαφικό σύμπαν ήρθε το 1977, όταν ο Ροζέ Ντομανί έκανε «προξενιό» τη γνωριμία με τον Βέλγο σκηνοθέτη Ανρί Ρονς, ο οποίος του ζήτησε να γράψει μουσική για την παράσταση «Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας», πάνω σε κείμενα Καβάφη και Λόρενς Ντάρελ. Τον Καβάφη υποδυόταν ο Πολ Ρολάν. Οταν ο Θάνος Μικρούτσικος βρέθηκε στις πρόβες «(...) είχα μπροστά μου την Αλεξάνδρεια των αρχών του αιώνα, έβλεπα ένα καπηλειό, άλλοτε ένα χαμαιτυπείο, άλλοτε τη συνάντηση των πέντε εραστών του Καβάφη ντυμένων στα άσπρα...», διηγήθηκε χθες.

Την ενασχόλησή του με τον Καβάφη την τοποθετεί «στον ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα στην κλασική μουσική και το έντεχνο-λαΐκό τραγούδι». Ο καινούργιος δίσκος, «Επέστρεφε», πάντως, ίσως σηματοδοτήσει την αρχή τέτοιων εκδόσεων για τον «Ιανό», που να συνδέουν ποίηση και μουσική, παρ' όλο που, όπως είπε ο Θάνος Μικρούτσικος, «η δισκογραφία πέθανε. Δεν φταίνε μόνο οι συμπαθείς Νιγηριανοί ούτε οι νέοι που κατεβάζουν δίσκους από το Ιντερνετ ούτε η ανοησία των δισκογραφικών που ξεπουλάνε το ρεπερτόριό τους με 1-2 ευρώ. Υπάρχουν κοινωνικοί λόγοι». Και θυμήθηκε τη δεκαετία του '70, τότε που η κυκλοφορία ενός καινούργιου δίσκου σήμαινε για τους φοιτητές «συγκέντρωση στο σπίτι Σάββατο βράδυ, με πίτσες για να ακούσουμε μουσική».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική