Έντυπη Έκδοση

«Πολύτιμος συνεργάτης» το τραπεζικό σύστημα

Εμπλοκή του τραπεζικού συστήματος στη μάχη για την πάταξη της φοροδιαφυγής εισηγούνται οι περισσότεροι τεχνοκράτες που ασχολούνται με ζητήματα πάταξης της φοροδιαφυγής.

Σε αρκετές χώρες προωθούν τη διενέργεια συναλλαγών μέσω πιστωτικών καρτών, καθώς με αυτό τον τρόπο μπορούν να επιτευχθούν δύο στόχοι:

*Οι φορολογικές αρχές να έχουν άμεσα πρόσβαση στα στοιχεία αγοραστών και πωλητών, προκειμένου να ελέγχουν αν έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ αλλά και ο φόρος εισοδήματος της επιχείρησης.

*Διευκολύνεται η χάραξη φορολογικής πολιτικής, καθώς οι φορολογικές αρχές έχουν πρόσβαση σε στοιχεία που δείχνουν ποιοι κλάδοι υστερούν στο να κόβουν αποδείξεις και ποιοι όχι.

Στην Ελλάδα, έγινε απόπειρα να περάσει ένα μέρος των συναλλαγών μέσα από το τραπεζικό σύστημα. Αποφασίστηκε ότι όλες οι συναλλαγές άνω των 3.000 ευρώ (ή 1.500 ευρώ από την 1η Ιανουαρίου του 2012) πρέπει να διενεργούνται υποχρεωτικά είτε με πιστωτική κάρτα είτε με επιταγή, είτε ακόμη και με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό. Και μόνο ο ορισμός ενός τόσο υψηλού ορίου στις συναλλαγές αρκούσε για να καταστήσει ανενεργό το μέτρο. Δεν ήταν όμως μόνον αυτό. Καταρχήν είναι εξαιρετικά δυσχερές για το υπουργείο Οικονομικών να ελέγξει πρώτον ποιες είναι οι συναλλαγές άνω των 3.000 ευρώ που δεν πραγματοποιήθηκαν μέσω τραπέζης και ποιες όχι. Και δεύτερον, οι ποινές που έχουν οριστεί αφήνουν τους επιχειρηματίες-παραβάτες αδιάφορους, καθώς μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες που θέλουν να πληρώσουν τοις μετρητοίς και αν συλληφθούν να επιβαρυνθούν με ένα πρόστιμο μερικών εκατοντάδων ευρώ ετησίως και ανεξάρτητα από το πόσες φορές θα υποπέσουν στη συγκεκριμένη παράβαση.

Στο παιχνίδι για την πάταξη της φοροδιαφυγής στην αγορά μπήκε πέρυσι και το μέτρο των αποδείξεων. Αρχικά, το ελληνικό καταναλωτικό κοινό ανταποκρίθηκε και μπήκε στη διαδικασία να ζητάει αποδείξεις. Πολύ σύντομα όμως αποδείχτηκαν οι «πληγές» του μέτρου:

*Δεν υπάρχει στοχευμένη δράση. Το να ζητάει ένα κράτος αποδείξεις από τα σούπερμαρκετ και τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα δεν ωφελεί. Ούτως ή άλλως αυτές οι επιχειρήσεις εκδίδουν αποδείξεις. Το «παιχνίδι» παίζεται σε άλλους τομείς και ειδικά στην παροχή υπηρεσίας.

*Οι αποδείξεις στην Ελλάδα δεν είναι ονομαστικές και μετατρέπονται εύκολα σε εμπορεύσιμο είδος. Ο ένας τις δίνει στον άλλον για να εκμεταλλευτεί τις όποιες φορολογικές εκπτώσεις προβλέπονται.

*Το μέτρο έχει τεράστιο ελεγκτικό κόστος και γιγαντώνει τη γραφειοκρατία.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Εφορία και φορολογική πολιτική
Τράπεζες & χρηματοπιστωτικό σύστημα
Για το ίδιο θέμα
Τα 7 παράθυρα για τους φοροφυγάδες

....