Έντυπη Έκδοση

ΚΛΕΙΔΩΣΕ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ * ΜΕ ΤΗΝ ΨΗΦΙΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΠΕΦΤΟΥΝ ΣΤΑ ΕΡΓΑ 850 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ

ΔΙΟΔΙΑ για χοντρά πορτοφόλια

Κορυφώνονται οι αντιδράσεις εντός και εκτός Βουλής για αυξήσεις και κομμένους δρόμους

ΣΕ ΕΝΑΜΙΣΗ χρόνο, δηλαδή από το καλοκαίρι του 2015, σύμφωνα με τις αναθεωρημένες συμβάσεις που εκτός απροόπτου ολοκληρώνεται εντός της εβδομάδας η ψήφισή τους στη Βουλή, υποχρεώνονται οι εργολαβικές κοινοπραξίες των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων να εγκαταστήσουν ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης διοδίων, σύμφωνα με τη διανυόμενη απόσταση.

Μέχρι τότε, παράλληλα με τις νέες αυξήσεις τιμών, που φθάνουν έως 60%, από τις αρχές της νέας χρονιάς θα φυτρώσουν σαν τα μανιτάρια περίπου 15 νέοι μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί διοδίων, βάζοντας μαζί με τους υφιστάμενους σταθμούς ολόκληρη τη χώρα σε ασφυκτικό εισπρακτικό κλοιό. Η περιβόητη επιχείρηση επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών έργων, τέσσερα χρόνια μετά τη διακοπή της τραπεζικής χρηματοδότησης και των κατασκευαστικών εργασιών, μπαίνει στην τελική ευθεία.

Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης πήρε «πράσινο φως» από τις Βρυξέλλες, ότι μετά την ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων στη Βουλή, που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός της εβδομάδας, θα εγκριθούν ευρωπαϊκοί πόροι συνολικού ύψους 850 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για ένα γενναίο μέρος από την ευρωπαϊκή χρηματοδοτική συμβολή, που αγγίζει συνολικά πάνω από 1,8 δισ. ευρώ (1,2 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), το οποίο μαζί με εργολαβικές αποζημιώσεις ύψους 520 εκατ. ευρώ θα διοχετευθεί για να πάρουν μπροστά τα «παγωμένα» εργοτάξια από τις αρχές του 2014, με προοπτική πλήρους ανάπτυξής τους μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο.

Οι γενναίες αυξήσεις διοδίων, που συνοδεύουν την επανεκκίνηση των έργων, μαζί με τις περικοπές συνολικά 385 χιλιομέτρων δρόμων σε κεντρική Ελλάδα και δυτική Πελοπόννησο, δοκιμάζουν την τελική έγκριση των αναθεωρημένων συμβάσεων. Την ίδια ώρα κορυφώνονται οι αντιδράσεις τόσο εντός Βουλής, από την αντιπολίτευση αλλά και βουλευτές της συμπολίτευσης, όσο και εκτός Βουλής, όπου αναθερμαίνεται το κίνημα «δεν πληρώνω», που μαζί με φορείς της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών από σήμερα το πρωί στις Αφίδνες προχωρεί σε κύκλο δυναμικών αντιδράσεων.

Παρεμβάσεις - κριτική ΣΥΡΙΖΑ

Παράλληλα η αντιπολίτευση, με αιχμή τις παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, σφυροκοπεί την κυβέρνηση και τον υπουργό Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη, ότι στη διαπραγμάτευση που έγινε με τις τράπεζες και τους εργολάβους την τελευταία διετία, με επικεφαλής της πλευράς του Δημοσίου τον ειδικό διαπραγματευτή Ε. Βιδάλη, που ορίστηκε με απόφαση του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά, το Δημόσιο επωμίζεται τεράστια βάρη διευκολύνοντας υπέρμετρα τράπεζες και εργολάβους.

Χαρακτηριστικά ο Γιώργος Σταθάκης, υπεύθυνος του τομέα Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, επισήμανε στη Βουλή ότι η αναθεώρηση των συμβάσεων με το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στο ελληνικό Κοινοβούλιο αφορά τρία βασικά σημεία, τα οποία περιέγραψε ως εξής:

* Πρώτον, την υποκατάσταση της τραπεζικής χρηματοδότησης τουλάχιστον κατά 50% στο σκέλος που αφορά τις τράπεζες του εξωτερικού.

* Δεύτερον, τη μεταφορά της αποζημίωσης του Δημοσίου για τα έργα στο τέλος της περιόδου προς όφελος της αποζημίωσης των ιδιωτών. Στην αρχική εκδοχή των συμβάσεων το Δημόσιο, η συμμετοχή του οποίου οριζόταν στο ύψος του 20% των συνολικών έργων, θα αποζημιωνόταν ταυτόχρονα με τους ιδιώτες.

Με τη σημερινή τους όμως μορφή οι συμβάσεις ορίζουν ότι το Δημόσιο θα αποζημιωθεί, αν ποτέ γίνει αυτό, μετά το 2020 και εγγυώνται απολύτως, εις βάρος του Δημοσίου, την ασφάλεια όσων ιδιωτικών κεφαλαίων επενδυθούν.

* Τρίτο σημείο, η αύξηση του ύψους της τιμής των διοδίων κατά 60%, την οποία ο κ. Σταθάκης χαρακτήρισε οικονομικά παράλογη, λέγοντας ότι η συνήθης διεθνής πρακτική σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να μειωθεί η τιμή ώστε να συγκρατηθεί ο όγκος της κίνησης που σήμερα έχει συρρικνωθεί κατά 30% έως και 35%. Συνεπώς, η κίνηση αυτή αποκαλύπτει την επιθυμία της κυβέρνησης να παρουσιαστούν άμεσες εισπράξεις και ενόσω τα έργα θα βρίσκονται σε εξέλιξη.

Πού θα... ξεφυτρώσουν οι 15 νέοι σταθμοί

ΟΙ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ των οδικών αξόνων, που έχουν εισπράξει συνολικά άνω των 3 δισ. ευρώ από τις πληρωμές διοδίων αλλά και από αποζημιώσεις του ελληνικού Δημοσίου για απώλειες εισπράξεων στους ημιτελείς δρόμους, αξιοποιώντας συμβατικές προβλέψεις, ετοιμάζονται από τους επόμενους μήνες να θέσουν σε λειτουργία νέους σταθμούς διοδίων ως εξής:

Το κίνημα «Δεν πληρώνω», φορείς της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών σήμερα το πρωί έδωσαν ραντεβού στις Αφίδνες Το κίνημα «Δεν πληρώνω», φορείς της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών σήμερα το πρωί έδωσαν ραντεβού στις Αφίδνες * Εθνική οδός Ελευσίνας-Πάτρας: Σύμφωνα με τη σύμβαση, η Ολυμπία Οδός έχει το δικαίωμα να μετατρέψει τα διόδια της Ελευσίνας και του Ισθμού σε αμφίπλευρα, δηλαδή να εισπράττει διόδια και στις δύο κατευθύνσεις, πράγμα που θα κάνει από τις αρχές του 2014.

Επίσης, προβλέπεται και θα προωθηθεί σταδιακά μέχρι το 2015, παράλληλα με την ολοκλήρωση του έργου, η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων στο Ζευγολατιό και το Ρίο (αμφίπλευρα διόδια σε νέες θέσεις) και τα Νικολαίικα (στο 167ο χλμ.), καθώς και πλευρικών σταθμών στα Αραχωβίτικα, τα Καλάβρυτα, την Ακράτα, το Δερβένι, το Κιάτο και το Ζευγολατιό.

* Μαλιακός-Κλειδί: Η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου πρόκειται να κατασκευάσει δύο πλευρικούς σταθμούς διοδίων στον Ευαγγελισμό (στα Τέμπη) και τον Πλαταμώνα, οι οποίοι θα λειτουργήσουν αφού δοθούν οι τρεις νέες σήραγγες στην κυκλοφορία.

Επίσης, πρόκειται να κατασκευαστεί πλευρικός σταθμός διοδίων στην Πελασγία, σε παράδρομο που διανοίχθηκε για να «παρακάμψει» τα διόδια.

* Μεταμόρφωση-Σκάρφεια: Η κοινοπραξία Νέα Οδός, που κατασκευάζει την Ιόνια Οδό και εκμεταλλεύεται το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας, το πιο δυναμικό κομμάτι αυτοκινητοδρόμου, έχει το δικαίωμα να δημιουργήσει πλευρικούς σταθμούς διοδίων στους κόμβους Πύρνας, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου.

Επίσης έχει το δικαίωμα να λειτουργήσει έναν μετωπικό σταθμό διοδίων στο τμήμα Σχηματαρίου-Χαλκίδας. Υπό το βάρος των αντιδράσεων που εκδηλώνονται απομένει να φανεί στην πράξη τι θα γίνει με το πυκνό δίκτυο των νέων σταθμών.

* Η Κεντρική Οδός, που έχει αναλάβει την κατασκευή του Ε65 και την εκμετάλλευση του τμήματος Σκάρφειας-Ραχών (της εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης) είχε από τη σύμβαση παραχώρησης δικαίωμα να λειτουργήσει άμεσα ακόμη δύο σταθμούς διοδίων στον Μαλιακό, πράγμα που συνδυάζεται με την ολοκλήρωση των δημοσίων έργων στην περιοχή.

Από τα μέσα του 2015 το αναλογικό σύστημα χρέωσης

Οι νέες αυξήσεις, που έρχονται το 2014, προβλέπονται στις αρχικές συμβάσεις των οδικών έργων

ΤΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ σύστημα διοδίων αναλογικής χρέωσης -δηλαδή ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση- που εξήγγειλε ο υπουργός Υποδομών στη Βουλή, θα λειτουργήσει σε ενάμιση χρόνο και θα αφορά τους χρήστες που θα διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης (κατόχους «fast pass»).

Συγκεκριμένα, σε κάθε σημείο εισόδου και εξόδου στον αυτοκινητόδρομο (δηλαδή εκεί που λειτουργούν σήμερα μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί) θα τοποθετηθούν ειδικές ηλεκτρονικές εγκαταστάσεις με μπάρες, που θα ανοίγουν αφού «διαβάσουν» τον κάτοχο της ηλεκτρονικής συσκευής.

Το πρόγραμμα ηλεκτρονικής χρέωσης με βάση το σημείο εισόδου και εξόδου του κάθε οχήματος θα έχει τη δυνατότητα να κάνει την ανάλογη χρέωση, ενώ παράλληλα να εφαρμόζει τιμολόγια με εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες κ.ο.κ.

Ο υπουργός Υποδομών, αντιμετωπίζοντας έκρηξη αντιδράσεων για τις νέες αυξήσεις, δήλωσε: «Υπάρχει μία αδικία που πρέπει να αρθεί, σε σχέση με τους συχνούς χρήστες. Πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις που να δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να πληρώνουν ανάλογα με το δρόμο που έχουν να κάνουν και να έχουν καλούς εναλλακτικούς δρόμους και κατευθύνσεις». Οι νέες αυξήσεις διοδίων, που έρχονται από το νέο χρόνο, προβλέπονται στις αρχικές συμβάσεις των οδικών έργων.

Εφαρμόζονται τώρα, παρά το τριετές «πάγωμα» των έργων, με τιμή βάσης υπολογισμού των διοδίων τα σαράντα σεντς ανά χιλιόμετρο, ως ανώτατο όριο χρέωσης, έως την ολοκλήρωση των έργων.

Η τιμή αυτή βεβαίως υπόκειται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, οδηγώντας σε νέες αυξήσεις διοδίων στο μέλλον.

Στο μεταξύ, με βάση την ενιαία χρέωση 0,040 ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, οι χρεώσεις διοδίων, που είναι σήμερα στη Νέα Οδό (Αθήνα-Μαλιακός και Σχηματάρι-Χαλκίδα) 0,025 ευρώ ανά χλμ., στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (Ράχες Μαλιακού-Κλειδί-Ημαθίας) 0,030 ευρώ ανά χλμ. και στην «Ολυμπία οδό» (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα) 0,032 ευρώ ανά χιλιόμετρο από τις αρχές του 2014, αυξάνονται αντίστοιχα κατά 60%, 30% και 20%.

Δεν αυξάνονται τα διόδια στην κοινοπραξία Μορέας και στον κεντρικό άξονα Ε-65, καθώς έχουν επιβληθεί ήδη αυξήσεις με βάση τη χιλιομετρική αποζημίωση των 40 σεντς ανά διανυόμενο χιλιόμετρο.

Σε επιμέρους διαδρομές προβλέπονται αυξομειώσεις τιμών, καθώς θα «φυτευτούν» και νέοι πλευρικοί και μετωπικοί σταθμοί διοδίων, ενώ για να αμβλυνθεί η εφαρμογή των νέων υψηλών τιμών διοδίων θα ισχύσουν εκπτώσεις από 10% έως 80% για τους συχνούς χρήστες των δρόμων και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές χρέωσης.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια
Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων
Κυβέρνηση
Δημόσια Έργα

....