Έντυπη Έκδοση

******Αριστούργημα *****Πολύ καλή ****Καλή ***Ενδιαφέρουσα **Μέτρια **Κακή

Συγκινητικό ρόουντ-μούβι σε αποξενωμένες κοινωνίες

***½ - Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά

Ελλάδα, 2013. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ελίνα Ψύκου. Ηθοποιοί: Χρήστος Στέργιογλου, Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Σουξές, Σύλλας Τζουμέρκας. 88'

Στην Αθήνα της οικονομικής κρίσης τοποθετεί, όπως και άλλοι νέοι συνάδελφοί της, την ιστορία της ταινίας της η νέα σκηνοθέτις Ελίνα Ψύκου. Μιαν Αθήνα που χρησιμοποιεί σαν φόντο για να αφηγηθεί την ιστορία του Αντώνη Παρασκευά, ενός τηλεπαρουσιαστή, που, όταν, έπειτα από 20 χρόνια ενός δημοφιλούς πρωινού προγράμματος, έχει αρχίσει να χάνει τη δημοτικότητά του, αποφασίζει να εξαφανιστεί για να δημιουργήσει το μυστήριο και το σασπένς εκείνο που θα τον επαναφέρει στην κορφή της θεαματικότητας.

Η ταινία αρχίζει με τον Παρασκευά να καταφθάνει, κρυμμένος στο πορτμπαγκάζ ενός αυτοκινήτου, σε ένα απομονωμένο, έρημο ξενοδοχείο, όπου σχεδιάζει να περάσει ένα διάστημα κρυμμένος μέχρι τη στιγμή εκείνη που θα θεωρήσει κατάλληλη για να κάνει την εντυπωσιακή επανεμφάνισή του. Στο πρώτο μέρος, που είναι και το καλύτερο, η Ψύκου παρουσιάζει μέσα από διάφορα κωμικά επεισόδια τη μοναχική, καθημερινή, ναρκισσιστική ζωή του αντι-ήρωά της: με τον Παρασκευά να περνάει τον καιρό του παρακολουθώντας και θαυμάζοντας τον εαυτό του στο βίντεο-ημερολόγιό του, να ετοιμάζει μοριακή μαγειρική και να κάνει αποδράσεις στο δάσος, σε αναζήτηση κάποιας απραγματοποίητης λύτρωσης.

Στο δεύτερο μέρος, η ατμόσφαιρα αλλάζει, το τοπίο γίνεται πιο σκοτεινό, η απομόνωση του Παρασκευά στο ξενοδοχείο αρχίζει να μετατρέπεται σε είδος φυλακής, με τον ήρωα να πέφτει σταδιακά στην παγίδα που ο ίδιος ετοίμασε και να οδηγείται αναπόφευκτα σε τραγικές λύσεις. Υπάρχουν ενδιάμεσα αναφορές στην οικονομική και κοινωνική κατάσταση, με τα μέτρα λιτότητας που μόνο δυσφορία και αδιέξοδο προκαλούν στους πολίτες (στοιχεία που η Ψύκου παρουσιάζει μέσα από τα διάφορα τηλεοπτικά προγράμματα που παρακολουθεί στο δωμάτιό του ο Παρασκευάς), αυτά όμως παραμένουν επιφανειακά, και η όποια αλληγορία που επιχειρεί να κάνει για την Ελλάδα η σκηνοθέτις δεν αποκτά τη δύναμη που θα περίμενε κανείς. Ευτυχώς υπάρχει η δυναμική παρουσία του Χρήστου Στέργιογλου που δίνει στον Παρασκευά την τραγική μορφή που απαιτεί ο ρόλος και που, μέχρι σε ένα μεγάλο βαθμό, καλύπτει τις μερικές αδυναμίες της σκηνοθεσίας. Πάντως, πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρώτη δουλειά που τοποθετεί την Ψύκου ανάμεσα στις νέες ελπίδες του κινηματογράφου μας.

*****½ - Νεμπράσκα

Nebraska. ΗΠΑ, 2013. Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν. Σενάριο: Μπομπ Νέλσον. Ηθοποιοί: Μπρους Ντερν, Γουίλ Φορτ, Τζουν Σκουίπ, Στέισι Κιτς. 115'

Σε μια Αμερική μιζέριας, ανεργίας και απογοήτευσης, που δεν απέχει και πολύ από εκείνη της Αμερικής της μεγάλης ύφεσης της δεκαετίας του '30, κινείται η εξαιρετική ταινία του Ελληνοαμερικανού σκηνοθέτη Αλεξάντερ Πέιν («Πλαγίως», «Οι απόγονοι»). Μέσα από ένα ρόουντ-μούβι στις μεσοδυτικές πολιτείες της Αμερικής (εκεί όπου γυρίζουν τις ταινίες τους και οι αδερφοί Κοέν), με την ατμοσφαιρική, μαυρόασπρη φωτογραφία του ελληνικής καταγωγής Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, με ένα καλογραμμένο, με ωραίους χαρακτήρες και διανθισμένο με χιούμορ, σενάριο και πολύ ωραία μουσική (του Μαρκ Νόρτον), ο Πέιν ακολουθεί δύο αδέρφια που οδηγούν τον ηλικιωμένο πατέρα τους (μια εκπληκτική, συγκινητική ερμηνεία από τον 77χρονο, άρρηκτα δεμένο με τη χρυσή εποχή του κινηματογράφου της δεκαετίας του '70, Μπρους Ντερν) στη Νεμπράσκα, για να πάρει, όπως πιστεύει, τα χρήματα που κέρδισε σε ένα λαχείο-μαϊμού.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Πέιν στρέφεται στη γενέτειρά του για να γυρίσει την ταινία του. Την προηγούμενη φορά ήταν με ένα άλλο ρόουντ-μούβι, το «Σχετικά με τον Σμιντ», όπου ο χήρος άντρας, που ερμήνευε ο Τζακ Νίκολσον, ξεκινούσε ένα ταξίδι αυτογνωσίας. Τώρα, ο Γούντι Γκραντ, ο αλκοολικός, ηλικιωμένος, μπερδεμένος ψυχολογικά, πατέρας, διασχίζει μιαν εγκαταλειμμένη στη μοίρα της Νεμπράσκα για να εξαργυρώσει, όπως πιστεύει, το λαχείο ενός εκατομμυρίου που του προσφέρθηκε ταχυδρομικά, για διαφημιστικούς λόγους, από μια εταιρεία. Προσφορά-μαϊμού που όμως ο γερο-Γκράντ δεν θέλει να πιστέψει, γι' αυτό και ο μεγαλύτερος, 40χρονος γιος του (Γουίλ Φορτ), όταν βλέπει πως δεν καταφέρνει να τον πείσει, αποφασίζει να πάει με τα νερά του, και τον συνοδεύσει στο μεγάλο ταξίδι του, για να παραλάβει τα υποτιθέμενα κέρδη του. Ταξίδι που χρησιμεύει για μια πιο στενή επαφή ανάμεσα στον με ψυχολογικά τραύματα από τον πόλεμο της Κορέας πατέρα και τον αποξενωμένο γιο του, καθώς και μια σε βάθος ανασκόπηση των χαμένων ελπίδων τους, ελπίδων που δημιουργεί το ανύπαρκτο Αμερικανικό Ονειρο.

Στο ταξίδι τους θα έχουν διάφορες ενδιαφέρουσες συναντήσεις, ιδιαίτερα στις σκηνές στη στάση που κάνουν στη γενέτειρά τους, όπου ο πατέρας συναντά τον παλιό συνεταίρο του (Στέισι Κιτς), που είχε αγοράσει σε εξευτελιστική τιμή το μερίδιό του στην επιχείρηση, και επανασυνδέεται με τον αποξενωμένο αδερφό του και την οικογένειά του (οι σκηνές όπου αρχίζουν να ζητούν μερίδιο από το υποτιθέμενο εκατομμύριο, καθώς κι εκείνες που η είδηση αυτή τον κάνει διάσημο στην πόλη, προσφέρουν και το περισσότερο χιούμορ της ταινίας).

Ο Πέιν χρησιμοποιεί τους φυσικούς χώρους, τα εγκαταλειμμένα εργοστάσια, τα ψυχρά ακατοίκητα κτήρια και τους άδειους, σκονισμένους επαρχιακούς δρόμους, για να κάνει ένα σχόλιο πάνω στη σύγχρονη, καταθλιπτική οικονομική κατάσταση των μεσοπολιτειών της Αμερικής, με τη μαυρόασπρη φωτογραφία να παραπέμπει, ταυτόχρονα, στη δεκαετία του '30, εποχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης, που απεικόνιζαν ταινίες όπως «Τα σταφύλια της οργής» του Τζον Φορντ. Συνολικά μια όμορφη, συγκινητική, ελλειπτική, δοσμένη με ξεχωριστή ζεστασιά, με σωστά ψυχολογημένους χαρακτήρες, ελεγειακή ταινία, η καλύτερη πιστεύω μέχρι στιγμής που μας έδωσε ο Αλεξάντερ Πέιν.

***½ - Η κλέφτρα των βιβλίων

The Book Thief. Βρετανία, 2013. Σκηνοθεσία: Μπράιαν Πέρσιβαλ. Σενάριο: Μάικλ Πετρόνι. Ηθοποιοί: Σόφι Νέλις, Τζέφρι Ρας, Εμιλι Γουάτσον. 131'

Το πέρασμα ενός μικρού κοριτσιού από την παιδική στην εφηβική ηλικία, σε ένα φανταστικό χωριό στη ναζιστική Γερμανία, λίγο πριν από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, με βάση το μυθιστόρημα του Μάρκους Ζούσακ, αφηγείται η ταινία του Βρετανού Μπράιαν Πέρσιβαλ.

Η κλέφτρα των βιβλίων του τίτλου, η ορφανή και αρχικά αγράμματη Λίσελ (Σόφι Νέλις), μαθαίνει να διαβάζει, χάρη στη βοήθεια του προστατευτικού, θετού πατέρα της (Τζέφρι Ρας), ξεκινώντας από τον «Αόρατο άνθρωπο» του Χ.Τζ. Γουέλς, βιβλίο που προλαβαίνει να κλέψει από την πυρά, όπου οι ναζί καίνε τα αντιναζιστικά βιβλία, και γράφοντας τις άγνωστες λέξεις σε ένα τεράστιο πίνακα στο υπόγειο του σπιτιού τους. Υπόγειο που σταδιακά παίρνει αλληγορική σημασία (η κρυμμένη γνώση και η φιμωμένη ελευθερία) μέσα από τη στενή, ζέστη σχέση που αρχίζει να αναπτύσσεται ανάμεσα στη Λίσελ και το νεαρό Εβραίο που κάποια στιγμή κρύβει εκεί η οικογένεια.

Ο Πέρσιβαλ, γνωστός από την τηλεοπτική σειρά «Ο πύργος του Ντάουντον», έφτιαξε μια συγκινητική, γεμάτη ανθρωπιά και συναίσθημα ταινία, δημιουργώντας τη σωστή ατμόσφαιρα εποχής και σκιαγραφώντας από τη μια την καθημερινότητα στη ναζιστική Γερμανία (με τις διώξεις των Εβραίων, τη ναζιστική προπαγάνδα στα σχολεία κ.λπ.) και από την άλλη, τη ζωή της οικογένειας, με μια αυστηρή, που καταφέρνει πάντα να κρύβει τα συναισθήματά της, μητέρα (μια πολύ καλή Εμιλι Γουάτσον), καθώς κι ένα νεαρό, ξανθό γείτονα και συμμαθητή της Λίσελ, έτοιμο πάντα να τη βοηθήσει αλλά και να μοιραστεί τα μυστικά της (από τις καλύτερες σκηνές του αναφέρω εκείνη όπου βάφεται μαύρος και τρέχει για να μιμηθεί το μαύρο πρωταθλητή Τζέσι Οουενς, που μόλις τότε είχε κερδίσει στους Ολυμπιακούς του Βερολίνου). Την όλη ιστορία παρουσιάζει, όπως και στο βιβλίο, ο Θάνατος, που σχολιάζει, με ποιητικό τρόπο, τους ατέλειωτους θανάτους στην εποχή του ναζισμού και στη διάρκεια του πολέμου που ακολούθησε, μαζί και όλων των προσώπων που είχαν σχέση με τη μικρή Λίσετ, και στη διάρκεια του πολέμου που ακολούθησε.

Οι άλλες ταινίες

****½ - JACK RYAN: ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ

(Jack Ryan: Shadow Recruit). ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα. Σενάριο: Αντάμ Κόζαντ, Ντέιβιντ Κεπ, Τομ Κλάνσι. Ηθοποιοί: Κρις Πάιν, Κέβιν Κόστνερ, Κίρα Νάιτλι, Κένεθ Μπράνα. 104'

Στο ξεκίνημά του, ο αναλυτής της CIA Τζακ Ράιαν ξεσκεπάζει τη συνωμοσία ενός Ρώσου (Κένεθ Μπράνα) να καταστρέψει την αμερικανική οικονομία. Μετά τους Αλεκ Μπόλντουιν, Χάρισον Φορντ και Μπεν Αφλεκ, ο Κρις Πάιν αποδεικνύεται αρκετά ικανοποιητικός στο ρόλο του νεαρού νεοσύλλεκτου της CIA, που πέφτει με τα μούτρα στην πρώτη του περιπέτεια ενώ παράλληλα βρίσκει χρόνο για ρομαντική σχέση με την Κίρα Νάιτλι. Καλογυρισμένη, αν και με αφελείς, όπως συμβαίνει στις περιπέτειες της σειράς, διαλόγους, που κερδίζει χάρη στην προσεγμένη, συχνά ευρηματική, σκηνοθεσία του Κένεθ Μπράνα.

ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΪΝ (Ι, Frankenstein)

ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Στιούαρτ Μπίτι. Σενάριο: Στιούαρτ Μπίτι, Κέβιν Γκρέβιου. Ηθοποιοί: Ααρόν Εκχαρτ, Μπιλ Νάιγκι, Μιράντα Οτο, Βιρτζίνια ΛεΜπρουν. 93'

Περιπέτεια φαντασίας, προσπάθεια αναβίωσης του τέρατος της Μαίρης Σέλεϊ, που, τη φορά αυτή, βρίσκεται στη μέση ενός αιώνιου πολέμου ανάμεσα σε δύο αθάνατες φυλές.

***½ - Η ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΝΤΕΡ

(Ender's Game). ΗΠΑ, 2013. Σκηνοθεσία: Γκάβιν Χουντ. Σενάριο: Γκάβιν Χουντ, Οσκαρ Σκοτ Καρντ. Ηθοποιοί: Χάρισον Φορντ, Εϊσα Μπάτερφιλντ, Χάιλι Στάινφέλντ. 114'

Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, με τον Χάρισον Φορντ στο ρόλο του στρατιωτικού που εκπαιδεύει τον χαρισματικό Εντερ και τους νεαρούς συμμαθητές του να αντιμετωπίσουν μια νέα επίθεση από τους Φόρμικς, μια εξωγήινη φυλή που πριν από χρόνια είχε ξαναεπιτεθεί στη Γη, προκαλώντας τεράστιες καταστροφές. Η ταινία σπαταλά τα δύο τρίτα της σε μια (συχνά αδιάφορη) προετοιμασία για την τελική, δοσμένη με γρήγορο ρυθμό και εντυπωσιακά εφέ, επίθεση. Ποπ κορν περιπέτεια χωρίς καμία διαγραφή χαρακτήρων που θα κέρδιζε με αρκετά λεπτά κόψιμο.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές
Σινεμά
Κινηματογράφος