Έντυπη Έκδοση

Ενα μακρύ ταξίδι μέσα στη νύχτα

Πέντε νέες ταινίες και μια επανέκδοση αποτελούν το πρόγραμμα της νέας αυτής κινηματογραφικής εβδομάδας. Επικεφαλής, το αγγλικό δραματικό θρίλερ «Σε λάθος χρόνο» του Στίβεν Νάιτ, ενώ ακολουθεί το φανταστικό θρίλερ «Ο άνθρωπος αντίγραφο» του Καναδού Ντενί Βιλνέβ.

 Στο πρόγραμμα και οι ταινίες «Ηρακλής» του Μπρετ Ράτνερ, «Το καλοκαίρι της ζωής μας» της Ροζ Μπος και «Το κόλπο της ζωής μας» του Τζόελ Χόπκινς. Σε επανέκδοση προβάλλεται η αριστουργηματική «Αλφαβίλ» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ.

Σε λάθος χρόνο ***½

Locke. Βρετανία, 2013. Σκηνοθεσία-σενάριο: Στίβεν Νάιτ. Ηθοποιοί: Τομ Χάρντι και οι φωνές των: Ολίβια Κόλμαν, Ρουθ Γουίλσον. 85'

Η εκπληκτική ερμηνεία του Τομ Χάρντι («Ο σκοτεινός ιππότης», «Inception») είναι αναμφισβήτητα το μεγάλο «ατού» του καλοφτιαγμένου, ατμοσφαιρικού θρίλερ «Σε λάθος χρόνο» που σκηνοθέτησε, με ξεχωριστή δεξιοτεχνία, με βάση ένα πολύ καλό σενάριο, ο Βρετανός παραγωγός και πρώην σεναριογράφος («Επικίνδυνο κύκλωμα», «Επικίνδυνες υποσχέσεις», «Βρόμικα, όμορφα πράγματα») Στίβεν Νάιτ. Υστερα από τα πρώτα, νυχτερινά πλάνα ενός εργοταξίου, παρακολουθούμε τον επιτυχημένο επαγγελματικά διευθυντή μιας οικοδομής, Αϊβαν Λοκ (Τομ Χάρντι), να μπαίνει στο αυτοκίνητό του και να φεύγει. Μέσα από διάφορα τηλεφωνήματα που ο Λοκ αρχίζει να κάνει (αλλά και να δέχεται), μαθαίνουμε πως είναι παντρεμένος εδώ και 15 χρόνια και με παιδιά, πως έχει ξεκινήσει για ένα μεγάλο ταξίδι από την περιοχή όπου υπάρχει το εργοτάξιο για το Λονδίνο, για να είναι παρών στη γέννα του παιδιού του από άλλη γυναίκα (με την οποία είχε κάποτε μια πρόσκαιρη σχέση), και πως, πάνω απ' όλα, πρόκειται να εγκαταλείψει τη μεγαλύτερη, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κατασκευαστική δουλειά που έχει αναλάβει η επιχείρησή του, στην πιο κρίσιμη καμπή της, όταν παίζονται εκατομμύρια δολάρια. Ο βοηθός του και ο διευθυντής της επιχείρησης προσπαθούν να τον πείσουν να επιστρέψει, ο Λοκ όμως, που έχει εξηγήσει στο βοηθό του πώς να χειριστεί την κατασκευή, είναι αποφασισμένος να συνεχίσει το ταξίδι του και να αναλάβει τις ευθύνες του.

Ολόκληρη η ταινία, με εξαίρεση μερικές (νυχτερινές πάντα) σκηνές του δρόμου, με τους προβολείς των αυτοκινήτων, τα φανάρια στις στάσεις και τα αυτοκίνητα που προσπερνούν εκείνο του Λοκ, εκτυλίσσεται μέσα στο αυτοκίνητο, με τον Λοκ, σε πρώτο πάντα πλάνο, να μιλά με τα διάφορα πρόσωπα. Συζητήσεις πρέπει να πω που στο χαρτί ίσως φανούν κουραστικές. Και όμως, χάρη στο μοντάζ και την όλη σκηνοθεσία, αλλά, πάνω απ' όλα τον τρόπο ερμηνείας του Χάρντι, το ασυνήθιστο αυτό ρόουντ μούβι παρακολουθείται με ξεχωριστό ενδιαφέρον (μαζί και σασπένς, μια και ο θεατής περιμένει να ανακαλύψει την τελική έκβαση της διαδρομής του ήρωα) από το πρώτο ώς το τελευταίο από τα 85 λεπτά του.

Ο Χάρντι -άλλοτε συγκρατημένος και άλλοτε οργισμένος (όπως στο «διάλογο» με το νεκρό πατέρα του, που τον φαντάζεται να κάθεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου), με τρόπο πέρα για πέρα ρεαλιστικό που πείθει για τα μέχρι τότε καταπιεσμένα, τόσο από τη δουλειά όσο και από την οικογένεια, συναισθήματά του, καθώς και τις καταστάσεις και τις σχέσεις που αντιμετωπίζει, μέσα από συνεχή πολύ κοντινά, γεμάτα παλμό και έξαρση, πλάνα (κάτι που ανατρέπει την ιδέα περί τηλεοπτικής αντιμετώπισης)- μας δίνει την εικόνα ενός ανθρώπου που ψυχολογικά και συναισθηματικά σπρώχνεται στα άκρα μέχρι εκεί που πρέπει να πάρει, με την απαιτούμενη ευθύνη, μια τελική απόφαση, χωρίς ψέματα ή υποχωρήσεις, αν θέλει να αλλάξει τη ζωή του και να φερθεί σαν πραγματικός άντρας.

Ο άνθρωπος αντίγραφο **½

Enemy. Καναδάς/Ισπανία, 2013. Σκηνοθεσία: Ντενί Βιλνέβ. Σενάριο: Ζοζέ Σαραμάγκου, Χαβιέρ Γκιγιόν. Ηθοποιοί: Τζέικ Γκίλενχαλ, Μελανί Λοράν, Σάρα Γκέιντον, Ιζαμπέλα Ροσελίνι. 90'

Στο φανταστικό κινηματογράφο, με βάση ένα μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκου, στρέφεται στην ταινία του «Ο άνθρωπος αντίγραφο», ο Καναδός σκηνοθέτης Ντενί Βιλνέβ («Prisoners», «Μέσα από τις φλόγες»). Ο ήρωάς του, Ανταμ Μπελ (Τζέικ Γκίλενχαλ), καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, όταν, μέσα από μια φτηνή ταινία που βλέπει στο βίντεο, ανακαλύπτει, σε ένα μικρό ρόλο, τον Αντονι Κλερ, έναν άντρα που του μοιάζει καταπληκτικά, αποφασίζει να τον αναζητήσει με σκοπό να συναντηθεί μαζί του. Συνάντηση που θα έχει επιπτώσεις τόσο στον Ανταμ και τη φιλενάδα του όσο και στον ίδιο τον Αντονι και την έγκυο γυναίκα του.

Ο Βιλνέβ, με τη σημαντική βοήθεια μιας εξαιρετικής, υποβλητικής μουσικής, καταφέρνει να δημιουργήσει την αλλόκοτη, μαύρη ατμόσφαιρα της ιστορίας του, όπου το πραγματικό αναμειγνύεται επικίνδυνα με το φανταστικό, αφήνοντας το θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Ο Ανταμ είναι η άλλη πλευρά της ίδιας προσωπικότητας; Ζει ο πρωταγωνιστής ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς κόσμους; Ποιανού μητέρα είναι η γυναίκα (που την ερμηνεύει η Ιζαμπέλα Ροσελίνι); Η διπλή αυτή προσωπικότητα είναι κάτι που συμβαίνει μόνο στο προβληματικό (με ενοχές, ίσως) μυαλό του;

Ο Βιλνέβ χρησιμοποιεί σύμβολα (όπως η αράχνη) και γενικά μια στιλιζαρισμένη σκηνοθεσία, που στιγμές θυμίζει εκείνη του Ντέιβιντ Λιντς (η ωραία φωτογραφία είναι του Νικολά Μπολντίκ) για να δημιουργήσει το σασπένς και το μυστήριο, προσφέροντάς μας και ένα αναπάντεχο (στο πνεύμα του φανταστικού) φινάλε, καταφέρνοντας να ξεπεράσει τα συνηθισμένα b-movies τρόμου. Στις αρετές της ταινίας η παρουσία του Τζέικ Γκίλενχαλ, που ερμηνεύει και τους δυο ρόλους με την ίδια εξαιρετική μαεστρία.

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ

Αλφαβίλ *****

Alphaville. Γαλλία, 1965. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Ηθοποιοί: Εντι Κονσταντίν, Αννα Καρίνα, Ακίμ Ταμίροφ. 99'

Ο γνωστός ντετέκτιβ Λέμι Κόσιον στέλνεται στον πλανήτη Αλφα 60 για να επαναφέρει τον έρωτα σε μια πόλη που τον έχει απαγορεύσει. Μοναδική στροφή του Γκοντάρ στην ταινία επιστημονικής φαντασίας, ταυτόχρονα παρωδία των αστυνομικών νουάρ ταινιών, το «Αλφαβίλ», αρνείται τη φουτουριστική ατμόσφαιρα των sci-fi ταινιών, για μια πιο ρεαλιστική, χωρίς καθόλου ειδικά εφέ, απεικόνιση του κοντινού μέλλοντος, με την ταινία γυρισμένη σε υπερμοντέρνους χώρους του σύγχρονου Παρισιού της δεκαετίας του '60. Με ανατροπές, χιούμορ, αναφορές στο κλασικό φιλμ νουάρ αλλά και στον κινηματογράφο των μεγάλων δημιουργών (από Ορσον Γουέλς μέχρι Αντονιόνι), ο Γκοντάρ έφτιαξε μιαν από τις πιο απολαυστικές, και ταυτόχρονα καλύτερες, ταινίες του, που βλέπεται και ξαναβλέπεται με την ίδια πάντα χαρά (μαζί και έκπληξη!).

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

* ΗΡΑΚΛΗΣ (Hercules). ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Μπρετ Ράτνερ. Σενάριο: Ράιαν Κόνταλ, Ιβάν Σπηλιοτόπουλος. Ηθοποιοί: Ντουέιν Τζόνσον, Τζον Χερτ, Ιαν ΜακΣέιν, Τζόζεφ Φάινς, Ρεμπέκα Φέργκιουσον. 98'

Σε μιαν από τις πολλοστές κινηματογραφικές εκδοχές, ο Ηρακλής, έχοντας ολοκληρώσει τους 12 άθλους του, προσλαμβάνεται από τον βασιλιά της Θράκης να τον βοηθήσει να εξοντώσει έναν τυραννικό εχθρό. Προς το τέλος της ταινίας, ο αφηγητής μάς πληροφορεί πως όσα είδαμε ήταν η αλήθεια για τον Ηρακλή, έναν απλό ήρωα, σε αντίθεση με το μύθο του ημίθεου, γιου του Δία, αν και, όπως προσθέτει, είναι καλύτερα να διαφυλάξουμε το μύθο.

Λόγια που θυμίζουν αντίστοιχα στο αριστουργηματικό γουέστερν «Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Λίμπερτι Βάλανς» του Τζον Φορντ. Οποιαδήποτε, δυστυχώς, άλλη ομοιότητα με την ταινία του Φορντ σταματά εδώ. Ο Μπρετ Ράτνερ («Χ-Men: η τελική αναμέτρηση», «Red Dragon»), με βάση ένα μέτριο σενάριο, με αφελείς διαλόγους και τυποποιημένες καταστάσεις, έφτιαξε μια συνηθισμένη, χωρίς καμιά έμπνευση περιπέτεια, με αρκετές σκηνές μαχών, δοσμένες στο στιλ των βίντεογκεϊμ, με ένα σύστημα 3D που δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο στην ταινία.

**ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ (My Summer in Provence/Avis de Mistral). Γαλλία, 2014. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ροζ Μπος. Ηθοποιοί: Ζαν Ρενό, Αννα Γκαλιένα, Κλοέ Ζουανέ. 105'

Οι σχέσεις ανάμεσα σε διαφορετικές γενιές, ένα συντηρητικό παππού (Ρενό), που ζει ειρηνικά στη γαλλική επαρχία, ανάμεσα στις ελιές του, και τα τρία εγγόνια του (άγνωστα σ' αυτόν εξαιτίας οικογενειακών συγκρούσεων), που καταφθάνουν για το καλοκαίρι. Χαμηλοί τόνοι, με ωραία φωτογραφία και αρκετή συγκίνηση, με τη σκηνοθέτρια να χρησιμοποιεί έξυπνα τους χώρους της επαρχίας για να δημιουργήσει την όλη ατμόσφαιρα ελευθερίας που κυριαρχεί στην ευαίσθητη αυτή δραματική κομεντί της.

ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ (The Love Punch). Γαλλία, 2013. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τζόελ Χόπκινς. Ηθοποιοί: Εμα Τόμσον, Πιρς Μπρόσναν, Σίλια Ιμρι, Τίμοθι Σπολ. 94'

Ενα ζευγάρι Βρετανών μεσήλικων (Τόμσον-Μπρόσναν), μαζί με ένα φιλικό τους ζευγάρι (Ιμρι-Σπολ) φτάνουν στη Γαλλία με σκοπό να κλέψουν τα χρήματα (στην πραγματικότητα ένα διαμάντι) από τη γαλλική εταιρεία που οδήγησε στην πτώχευση τη δική τους επιχείρηση. Μέτρια ταινία που κινείται ανάμεσα στη ρομαντική κωμωδία και την περιπέτεια.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική κινηματογράφου
Κινηματογράφος
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές