Έντυπη Έκδοση

Η υγεία της καρδιάς και η χοληστερόλη στο προσκήνιο

Οι γιορτές του Πάσχα πέρασαν και μας άφησαν νέες όμορφες εικόνες μαζί με το αίσθημα της ευφορίας που φέρνουν η άνοιξη και τα αρώματα της πασχαλιάς. Αρκετοί από μας όμως έχουμε και κάποιες ενοχές για ό,τι καταναλώσαμε «απερίσκεπτα» από τις πασχαλινές λιχουδιές. Είναι αλήθεια ότι δεν είναι πολύ εύκολο να αντισταθούμε στο παραδοσιακό τραπέζι, στο κατσικάκι, στις πίτες και στα σοκολατένια αβγά. Πρέπει όμως να σκεφτούμε έγκαιρα τον εαυτό μας και να επανέλθουμε σιγά σιγά στον υγιεινό τρόπο ζωής και στην ισορροπημένη διατροφή.

Ας αρχίσουμε με τη φροντίδα της καρδιάς μας, που την επιβαρύνουμε πολύ αυτές τις ημέρες με την κατανάλωση λιπαρού κρέατος που έχει πολλά κορεσμένα λιπαρά με αποτέλεσμα να ανεβάζει τα επίπεδα της χοληστερόλης.

Λίγα λόγια για τη χοληστερόλη...

Η χοληστερόλη είναι μια λιπαρή ουσία απαραίτητη για τη λειτουργία των κυττάρων, όπως και για την παραγωγή και τον μεταβολισμό των ορμονών. Οταν κυκλοφορεί στο αίμα σε ποσότητες μεγαλύτερες από τα επιτρεπτά όρια, δημιουργούνται προβλήματα στον οργανισμό μας και ειδικότερα στην καρδιά μας. Τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με ένα διαιτολόγιο πλούσιο σε ζωικά και κορεσμένα λιπαρά.

Η χοληστερόλη, βασικός παράγοντας κινδύνου για καρδιοπάθειες, είναι δυστυχώς η «επιδημία» της εποχής μας, καθώς 1 στους 2 Ελληνες έχει επίπεδα χοληστερόλης υψηλότερα από τα κανονικά και μόνο 3 στους 10 το γνωρίζουν (Ελληνικό Ιδρυμα Καρδιολογίας). Γι' αυτό η πρώτη εξέταση χοληστερόλης είναι απαραίτητη σε άνδρες και γυναίκες ηλικίας 20 ετών.

Δυστυχώς, ο σύγχρονος τρόπος ζωής, που τόσο μας διευκολύνει σε καθημερινές πρακτικές, είναι και αυτός που έχει συμβάλει καθοριστικά στην αύξηση των καρδιοπαθειών. Το άγχος, το κάπνισμα, η υψηλή αρτηριακή πίεση, η έλλειψη άσκησης, η κακή διατροφή και φυσικά η υψηλή χοληστερόλη είναι οι βασικότεροι παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων.

Νούμερο 1 αιτία θανάτων παγκοσμίως είναι οι καρδιοπάθειες, και δυστυχώς η χώρα μας δεν αποτελεί εξαίρεση.

Καιρός λοιπόν να ακολουθήσουμε τις συστάσεις των διεθνών φορέων υγείας και να φροντίσουμε τη διατροφή μας, τη χοληστερίνη μας, την καρδιά μας και γενικότερα την υγεία μας.

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Καρδιολογίας, όπως και η Αμερικανική και η Ευρωπαϊκή Ενωση Καρδιολογίας συστήνουν να εντάξουμε 2 γρ. στερόλες στην καθημερινή διατροφή μας, έτσι ώστε να μειώσουμε αποτελεσματικά τη χοληστερόλη μας όταν βρίσκεται στα άνω φυσιολογικά όρια.

Για αμεσότερα και καλύτερα αποτελέσματα στη μείωση της χοληστερόλης, εντάξτε στη διατροφή σας καθημερινά 3 μερίδες προϊόντων εμπλουτισμένων με φυτικές στερόλες (μαργαρίνη, γάλα, γιαούρτι), 1 ρόφημα γιαουρτιού με 2 γρ. φυτικών στερολών.

Εγκυρες, ανεξάρτητες κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η καθημερινή κατανάλωση 2 γρ. φυτικών στερολών μειώνει τη χοληστερόλη έως 10% σε διάστημα 2-3 εβδομάδων, στο πλαίσιο ενός υγιεινού διαιτολογίου.

Οι φυτικές στερόλες είναι ένα φυσικό φυτικό συστατικό που υπάρχει σε τρόφιμα της καθημερινής μας διατροφής, όπως τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, τα αποφλοιωμένα δημητριακά, τα φυτικά έλαια, αλλά σε μικρές ποσότητες. Λόγω της συγγενικής τους μοριακής δομής, παίρνουν τις θέσεις της χοληστερόλης στα αγγεία και έτσι μειώνουν την «κακή» LDL-χοληστερόλη, χωρίς να επηρεάζουν τα επίπεδα της «καλής» HDL-χοληστερόλης.

Τα εμπλουτισμένα με φυτικές στερόλες προϊόντα μπορούν να ενταχθούν εύκολα στο καθημερινό μας διαιτολόγιο γιατί μπορούν να καταναλωθούν όπως κάθε άλλο προϊόν της κατηγορίας τους. Η μαργαρίνη καταναλώνεται, για παράδειγμα στο ψωμί, τις ψητές πατάτες, το ρύζι, τα μακαρόνια ή τα μαγειρεμένα λαχανικά. Παρομοίως, το γάλα και το γιαούρτι μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τον ίδιο τρόπο όπως τα συνήθη γάλατα και γιαούρτια, είτε μόνα τους είτε σε πρωτότυπες, υγιεινές και γευστικές συνταγές.

Τι συστήνει η Παγκόσμια Ομοσπονδία Καρδιολογίας για να μειώσουμε τη χοληστερόλη μας;

*Να τρώμε περισσότερα φρέσκα φρούτα, λαχανικά και όσπρια.

*Να προτιμάμε προϊόντα με ακόρεστα λιπαρά, όπως ελαιόλαδο και μαργαρίνες, αντί προϊόντων με κορεσμένα λιπαρά, όπως βούτυρο.

*Να αθλούμαστε τουλάχιστον μισή ώρα καθημερινά.

*Να κόψουμε το κάπνισμα, εφόσον είμαστε καπνιστές.

*Να φροντίσουμε ώστε το βάρος μας να είναι σε φυσιολογικά επίπεδα.

*Και δεν ξεχνάμε τις φυτικές στερόλες.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Υγεία
Με λέξεις-κλειδιά
Διατροφή και Διαιτολογία
Καρδιολογία