Έντυπη Έκδοση

Μ' ένα σμπάρο τρεις εκθέσεις

Σαν εγκαίνια ήταν. Σάββατο μεσημέρι η γκαλερί a.antonopoulou, με την ευκαιρία της έκθεσης του Μαρκ Χατζηπατέρα, «έστησε» ένα «ζεστό» φίλεμα με καλό τσίπουρο και μεζέδες. Και ο κόσμος ανταποκρίθηκε. Σε μια πόλη όπου οι κάτοικοί της έχουν πια ξεχάσει τι σημαίνει να συναντώνται και απλώς να μιλάνε, τέτοιες αφορμές αποδεικνύονται πολύτιμες.

Σκηνή από το βίντεο «Temporal Meditation» του Χουσεΐν Σαλαγιάν, γνωστού σχεδιαστή μόδας, που τα καταφέρνει περίφημα και στα εικαστικά Σκηνή από το βίντεο «Temporal Meditation» του Χουσεΐν Σαλαγιάν, γνωστού σχεδιαστή μόδας, που τα καταφέρνει περίφημα και στα εικαστικά Στην τέχνη του Χατζηπατέρα, το ζωντανό πολυπολιτισμικό σύμπαν του Ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη «ζωντανεύουν» διασκεδαστικοί, σχεδόν παιδικοί χαρακτήρες που αποκαλύπτουν το πέρασμά τους από την ποπ αρτ και τα κόμικς. Η λιτή έκθεσή του «Borderline» (έως και το Σάββατο) παρουσιάζει για πρώτη φορά επτά ασυνήθιστα μεγάλα γλυπτά. Αντλώντας στοιχεία από παλαιότερα έργα του, ο Χατζηπατέρας πλάθει τις αρχετυπικές αλλά και υβριδικές του μορφές. Αν και μαύρα τα έργα του, σε αντίθεση με τα έντονα χρώματα που μας έχει συνηθίσει, δεν στερούνται το χιούμορ αλλά και τη γοητεία που ασκούν σκανδαλίζοντας τον θεατή τους. Στην 30χρονη πορεία του χάραξε τις διαδρομές του μεταξύ παραστατικότητας και αφαίρεσης, ζωγραφικής και γλυπτικής, χωρίς να εγκλωβίζεται σε ετικέτες.

«Με τη δουλειά μου θέλω να μάθω πράγματα για τον εαυτό μου και να συνδεθώ με τους γύρω μου», λέει. Ανάμεσα στα έργα του, το περασμένο Σάββατο, με τα μικρά παιδιά να παίζουν και τους καπνιστές να συνωστίζονται στη βεράντα, η φράση του βρήκε το ουσιαστικό νόημά της.

Η ατμόσφαιρα μας άνοιξε την όρεξη για γκαλερότσαρκα. Σε λίγα λεπτά, άλλωστε, με τα πόδια φτάνεις στην γκαλερί «Α.Δ.» και την εξαιρετική έκθεση του Χρήστου Χαρίση «Αστικό περιβάλλον» (έως 27/3). Ο Χαρίσης καταγράφει με το κινητό του καθημερινά στιγμιότυπα από το περιθώριο της ζωής στην πόλη: έναν μετανάστη να κοιμάται στο παγκάκι, αστικά σκουπίδια, ένα κρεβάτι νοσοκομείου, ένα πρεζόνι. Στη συνέχεια ζωγραφίζει τις εικόνες αυτές σε καμβάδες μικρών διαστάσεων, αφήνοντας λευκό περιθώριο, σαν να επρόκειτο για φωτογραφίες. Απέναντι από τις εικόνες αυτές βρίσκεται μια νεκρή φύση μεγάλων διαστάσεων -αναφορά στην κλασική θεματολογία της μεγάλης Ζωγραφικής- φτιαγμένη με μεγάλη μαεστρία. Απέναντι από την γκρίζα καθημερινότητα η Ζωγραφική και οι Θεσμοί της, το άλλο μεγάλο κεφάλαιο στη ζωή του καλλιτέχνη. Πάνω στο τραπέζι με τα φρούτα ζωγραφίζει, «κλείνοντας» το μάτι στο θεατή, το κινητό του.

Την έκθεση συμπληρώνει ένα πολύ μικρό, αλλά δυνατό έργο, στο οποίο ο καλλιτέχνης απεικονίζει τον εαυτό του γυμνό, ξαπλωμένο σε ένα τραπέζι νεκροτομείου. Μόνο σ' αυτό ο Χαρίσης χρησιμοποιεί θερμά χρώματα, σαν να είναι το μόνο στο οποίο απεικονίζεται η υπεσχημένη Ζωή και η χρεοκοπία των προσδοκιών της, που μικραίνει την ανθρώπινη παρουσία. Ο Χαρίσης πέρασε σιγά σιγά τα τελευταία χρόνια από τη γλυπτική και τις εγκαταστάσεις στη ζωγραφική, αποδεικνύοντας και στις δύο φόρμες το ταλέντο του.

Τελευταία στάση, η γκαλερί «Καππάτος», όπου Τούρκοι καλλιτέχνες, από την πολύ ενδιαφέρουσα νέα εικαστική σκηνή της Κωνσταντινούπολης, παρουσιάζονται στην έκθεση «Από την Πόλη έρχονται» σε επιμέλεια Ελευθερίας Τσέλιου (έως 27/3). Φωτογραφίες, προβολές, κατασκευές και γλυπτά έργα τους παρουσιάζουν οι Haluk Akakce, Hussein Chalayan, Mentalklinik και Arslan Sukan. *

Info: a.antonopoulou.art: Αριστοφάνους 20, Ψυρρή, τηλ.: 210-3214994, «ΑΔ»: Παλλάδος 3, τηλ.: 210-3228785, «Καππάτος»: Αθηνάς 12, τηλ.: 210-3217931

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά