Έντυπη Έκδοση

Ξαναμοιράζονται τα κονδύλια στην έρευνα

Party is over, φαίνεται να λέει το υπουργείο Παιδείας, που συμπεριέλαβε στις αρμοδιότητές του την Ερευνα από το υπουργείο Ανάπτυξης στο οποίο ανήκε και το «καυτό» ευρωπαϊκό χρήμα των ερευνητικών προγραμμάτων.

Οι νέοι όροι έγκρισης των ερευνητικών προγραμμάτων απαιτούν αξιολόγηση από σώμα ξένων επιστημόνων. Οι νέοι όροι έγκρισης των ερευνητικών προγραμμάτων απαιτούν αξιολόγηση από σώμα ξένων επιστημόνων. Η υπουργός Παιδείας, με ένα δισεκατομμύριο ευρώ ως δέλεαρ, θα επιχειρήσει να καθορίσει νέους όρους στο «παιχνίδι» της έρευνας. Πρόκειται για κονδύλια από το ΕΣΠΑ του 2007, τα οποία πρέπει να απορροφηθούν το αργότερο ώς το 2013.

Ηδη ο «πόλεμος» με «έπαθλο» την κατανομή ενός ποσού περίπου 140 εκατ. ευρώ για τα προγράμματα «Θαλής» και «Αρχιμήδης», έχει ήδη ξεσπάσει μεταξύ του υφυπουργού Γ. Πανάρετου και των πανεπιστημιακών με αφορμή την αιφνίδια αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης των προτάσεων.

Οι πανεπιστημιακοί, που προτίθενται ακόμη και να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη, νιώθουν το μαχαίρι στο λαιμό αφού μέσα σε λίγες μέρες πρέπει να ανταποκριθούν σε διαδικασία που απαιτεί μήνες, όπως λένε, για να επανυποβάλουν τις προτάσεις τους και στα αγγλικά, ενώ σώμα ξένων επιστημόνων θα τους αξιολογήσει. Ο Γ. Πανάρετος, μιλώντας στην «Κ.Ε.», δίδει την εικόνα της έρευνας στη χώρα:

«Η έρευνα και η καινοτομία», λέει, «αποτελούν πυλώνες για την ανάπτυξη. Η χρηματοδότηση πρέπει να γίνεται με κριτήρια την αριστεία, τη διεθνοποίηση και τη διαφάνεια. Τα χρήματα της έρευνας δεν είναι τριχίλιαρα για προεκλογικές παροχές. Αναρωτιέται κανείς πού έχουν πάει τα χρήματα που διατέθηκαν για εφαρμοσμένη έρευνα. Ποια είναι τα αποτελέσματα που παρήχθησαν; Τι αντίκτυπο είχαν στην οικονομία της χώρας ; Ηλθε η ώρα να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι».

Οσον αφορά τις αντιδράσεις των πανεπιστημιακών για την αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης, ο υφυπουργός απαντά: «Σε ένα βαθμό ήταν ανθρώπινες και δικαιολογημένες γιατί προκλήθηκε κάποια ταλαιπωρία. Η σημασία όμως των αλλαγών αυτών για το μέλλον της χρηματοδοτούμενης έρευνας στην Ελλάδα είναι καθοριστική. Και αυτό φαίνεται ότι έγινε τελικά αντιληπτό. Γιατί τα πράγματα τοποθετήθηκαν σε μια ευρύτερη διάσταση. Αλλιώς, θα ήταν ως εάν να πλησίαζε ο Τιτανικός το παγόβουνο και ορισμένοι να ασχολούνται με το πώς θα εξασφαλίσουν μία καλή καμπίνα».

Ο γενικός γραμματέας Ερευνας του υπουργείου Παιδείας Αχ. Μητσός λέει στην «Κ.Ε.»: «Τα τελευταία χρόνια είχε εκλείψει η χρηματοδότηση ερευνητικών σχεδίων προγραμμάτων. Η χώρα όμως δεν έχει επενδύσει στην έρευνα. Το 2002 στη Βαρκελώνη όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συμφώνησαν να αυξήσουν το ποσοστό που δίνουν, ώστε να φτάσει στο 3% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ). Η Ελλάδα, που ήταν ήδη τελευταία στη λίστα της Ευρώπης, όχι μόνο δεν αύξησε, αλλά μείωσε το ποσοστό, που αυτή τη στιγμή παραμένει στο 0,5% του ΑΕΠ».

Τα πορίσματα μένουν στα συρτάρια

«Τα πανεπιστήμια», λέει ο καθηγητής, «έχουν στεγνώσει εδώ και χρόνια. Εργαστήρια έχουν διαλυθεί, σοβαροί ερευνητές έχουν απογοητευθεί και όσα αποτελέσματα ερευνών που χρηματοδοτήθηκαν αδρά έχουν εξαχθεί, σ' ένα μεγάλο ποσοστό βρίσκονται στα συρτάρια των γραφείων αναξιοποίητα. Εχουμε λιγότερους πόρους, αλλά και η χρήση τους δεν είναι αποτελεσματική. Συνεπώς είναι χαμηλά τα αποτελέσματά τους, τα οποία δεν διαχέονται επαρκώς στην κοινωνία. Για παράδειγμα, να σας αναφέρω ότι το ερευνητικό κέντρο του υπουργείου Γεωργίας που ανακάλυψε εμβόλια για τις καστανιές ύστερα από σοβαρή έρευνα, δεν είχε πρακτικό αποτέλεσμα, αφού τα συμπεράσματα της έρευνας μπήκαν στο συρτάρι».

Η γενική γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Καθηγητών Πανεπιστημίου Ευγενία Μπουρνόβα, όμως, παρατηρεί :

«Δεν μπορούμε να ισοπεδώνουμε τα πάντα και να λέμε ότι δεν είχαμε παραγωγή ερευνητικού έργου στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Είχαμε και μάλιστα χάρη στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που είναι και η μοναδική που υπάρχει. Δεν μπορούμε επίσης να ισχυριστούμε ότι η κατανομή όλων των ερευνητικών προγραμμάτων ήταν αποτέλεσμα "συναλλαγής". Είναι ανάγκη όμως τώρα να γίνει αξιολόγηση όλων των αποτελεσμάτων που έχουν κατά καιρούς παραχθεί από την έρευνα και στη συνέχεια να αξιοποιηθούν από την πολιτεία».

Η υπουργός Παιδείας, πάντως, σε μια κίνηση εντυπωσιασμού, δημιούργησε την «Εθνική Επιστημόνων». Εφερε δηλαδή από το εξωτερικό διαπρεπείς έλληνες καθηγητές, διευθυντές ερευνητικών, διαστημικών, πρωτοποριακών ερευνητικών κέντρων και μεγάλων πανεπιστημίων, για να στελεχώσουν το Εθνικό Συμβούλιο Ερευνας και Τεχνολογίας (ΕΣΕΤ), που θα είναι πλέον το βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη της έρευνας , την ίδρυση, λειτουργία και στελέχωση ερευνητικών κέντρων.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Παιδείας
Ερευνα και Ανάπτυξη