Ηλεκτρονική Έκδοση

Έλληνας παντρεύει τέχνη και επιστήμη του Cern

Το σωματίδιο του Θεού και ο «Κήπος των Σωματιδίων»

Ένα εικαστικό έργο σχετικό με τον επιταχυντή του Μποζονίου του Χιγκς, θα φιλοξενηθεί στις εγκαταστάσεις του Cern και γι’ αυτό το σκοπό επελέγη –καθόλου τυχαία- ο Έλληνας ζωγράφος Νίκος Παπαδόπουλος, ένας από τους πιο ταλαντούχους της γενιάς του.

Ο Νίκος Παπαδόπουλος είχε υποβάλλει το σχέδιό του με τίτλο «Ο Κήπος των Σωματιδίων», «ως ιδέα με την έννοια ότι ο κήπος έχει πάντα μία περίφραξη. Δηλαδή (....) πάντα έχει ένα όριο».
 
«Έτσι αντιπαρέβαλα το όριο, που είναι ο μεγάλος επιταχυντής, η περίμετρος δηλαδή στα 27 χλμ. σαν την περίφραξη ενός κήπου, που αντίστοιχα ο κηπουρός μέσα σε έναν κήπο επιλέγει, τι φυτά θα φέρει, ποια θα καλλιεργήσει, ποια θα συντηρήσει (....), ώστε να δημιουργήσει αυτόν τον κόσμο που θέλει, που λέγεται κήπος», όπως εξηγεί ο ίδιος.

Και καταλήγει: «Πιστεύω ότι ο αντίστοιχος μηχανισμός λειτουργεί μέσα στο μυαλό των επιστημόνων, θέλοντας σε αυτά τα 27 χλμ. να περιφράξουνε τι από το Σύμπαν θέλουνε να μελετήσουνε και μέσα σε αυτά ν' ασχοληθούν με 4,5,6 στοιχεία, όσα τους ενδιαφέρουν από το Σύμπαν, είτε λέγονται σωματίδια, μποζόνια, και πάνω σ' αυτά να μελετήσουνε και να καλλιεργήσουνε το πνεύμα, ουσιαστικά».

Ο Έλληνας καλλιτέχνης, καλείται να μετουσιώσει την εμπειρία της παραμονής ενός μήνα στο Cern,  σε ένα έργο, που κατόπιν θα περιοδεύσει ανά τον κόσμο, εκτεθειμένο σε πολλά σημαντικά καλλιτεχνικά κι επιστημονικά ιδρύματα.

Η επιλογή του Νίκου Παπαδόπουλου δεν είναι τυχαία. Μολονότι ζωγράφος, με την κλασσική έννοια της λέξης, όντας καλλιτέχνης των δύο διαστάσεων, το έργο του δύναται αναγωγικά να θεωρηθεί ότι εκκινεί από μία απλούστερη μεν, θεμελιώδη και για τη ζωγραφική και την επιστήμη βάση: από το απλούστερο σημείο και των δύο. Την τελεία, για την πρώτη, το σωματίδιο για τη δεύτερη. Από την απαρχή του σχήματος και της μορφής, της τάξης και της αρμονίας, μέσα από τη συγκρότηση και το συνδυασμό του χάους και της αναζήτησης του ίχνους. Όλα τούτα συνθέτουν την απόδειξη πως η γνώση μας του κόσμου είναι ένας συνδυασμός μαθηματικών, φυσικών, ιδιοτήτων και της συνύπαρξης της εμπειρίας με τη φαντασία.

«Ένα από τα βασικά στοιχεία της πρότασης που έκανα κι θεωρώ ότι είχε ενδιαφέρον γι' αυτούς (...) ήτανε ότι δεν τους παρουσίασα μία φόρμα, ότι θα δουλέψω παραδοσιακά με μολύβι, ή παραδοσιακά όπως δουλεύω μέχρι τώρα, ή ότι θα κάνω αυτό, ή θα κάνω το άλλο. Αυτό που τους παρουσίασα ήταν μόνο μία πρόταση», εξηγεί ο καλλιτέχνης.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
CERN